Justere en CPU blæsers RPM ?
Fra : -= KG =-

Dato : 07-07-02 15:42

Jeg har en Volcano 6Cu køler siddende på min XP 2000+ som kører ca. 4800 RPM
selvom der på pakken står at den skal køre ca. 4500 RPM. Da jeg er ved at
blive vanvittig over dens larm vil jeg gerne sænke dens RPM lidt selvom
temperaturen måske vil stige en grad eller to. Hvordan kan jeg gøre dette ?

Jeg har desuden disablet Asus Q-Fan.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-07-02 15:45

"-= KG =-" <Garmer83@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> blive vanvittig over dens larm vil jeg gerne sænke dens RPM lidt selvom
> temperaturen måske vil stige en grad eller to. Hvordan kan jeg gøre dette
?

Sætte en modstand i serie med den røde ledning..

Eller lader den kører 5 volt, ved at afmontere den røde ledning, og montere
den til +5 ledningen på strømforsygningens ledninger

Ellers købe et eller andet mellemled, til at justere med..

fx en sådan:

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=318&page=2

Fra : -= KG =-

Dato : 07-07-02 16:18

> Jeg har desuden disablet Asus Q-Fan.

Hm, efter at have enablet Q-Fan er RPM nede på 4000 og det larmer noget
mindre.......så må jeg lige se hvad temperaturen bliver :o

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-07-02 16:36

> Hm, efter at have enablet Q-Fan er RPM nede på 4000 og det larmer noget
> mindre.......så må jeg lige se hvad temperaturen bliver :o

Okay, men HVAD er Q-fan for noget`?

noget indbygget i bundkortet, der kan justere spænding til blæsere.. Via
software på pc´en?

Fra : Martin

Dato : 07-07-02 16:43

> Okay, men HVAD er Q-fan for noget`?

Står på ASUS hjemmeside.. Det er en funktion der justere hastigheden på
blæseren automatisk så en blæser f.eks ikke kører skævt og larmer unødigt
meget. Virker også her på min Silent Viking. når computeren starter lyder
blæseren som en cement-blander, men efter et par minutter er alt som det
skal være. Blæseren køres 100 omdr. ned og så er den i vinkel.

-Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-07-02 16:50

"Martin" <martinkr@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> blæseren som en cement-blander, men efter et par minutter er alt som det
> skal være. Blæseren køres 100 omdr. ned og så er den i vinkel.

Aha, kan dog ikke lige se hvordan den skulle forhindre at blæseren kører
skævt...

Ivertfald må det da være noget, hvor den måler strømmen. Og dermed justere
den, så strømmen og spændingen faldet til et godt punkt... Hvis blæseren
kører skævt, må den dermed bruge mere strøm.

Fra : Martin S.

Dato : 07-07-02 17:15

> "Martin" <martinkr@mail.tele.dk> wrote in message

> Aha, kan dog ikke lige se hvordan den skulle forhindre at blæseren kører
> skævt...

Næh, men måske lidt mindre støj ved reduktion af blæserhastighed.

Jeg har selv Q-fan på mit Asus board. Man kan vælge mellem følgende
indstillinger:
10/15, 11/15 og op til 15/15 :D
Jeg har hele tiden gået ud fra at det må dreje sig om at hastigheden
justeres ifht. ovennævnte brøk.
Har dog ikke gidet at checke det.. :)

Mvh. Martin S

Fra : h.kragelund

Dato : 07-07-02 19:21

Du kan også sætte den sorte ledning til en rød så køre du 7 volt!

mvh
henrik

Fra : Martin S.

Dato : 07-07-02 19:27

"h.kragelund" <micki244@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan også sætte den sorte ledning til en rød så køre du 7 volt!
>
> mvh
> henrik

Netop. Og prøv det inden du sætter den til 5v
http://people.freenet.de/s.urfer/7vtrick.htm , her er nogle lærerige
billeder, både til 12, 7 og 5v

Mvh. Martin S.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-07-02 19:39

"Martin S." <real_warhawk@[removethis]hotmail.com> wrote in message ...

> Netop. Og prøv det inden du sætter den til 5v

Men, er der ikke nogle problemer med det.. Hvis man skal have
omdrejningsledningen til at fungere?

Fra : Martin S.

Dato : 08-07-02 00:10

> Men, er der ikke nogle problemer med det.. Hvis man skal have
> omdrejningsledningen til at fungere?

Det kan du godt have ret i. Selv har jeg sat en modstand på og det fungerer
upåklageligt. Men jeg har nu ikke pillet ved CPU-blæseren, kun PSU-ens og
den ekstra jeg har sat i mit kabinet.

Synes bare lige at han først skulle prøve 7v inden 5v. Alt andet lige vil
den køle for lidt. Og når det er AMD så skal man vist passe lidt mere på end
f.eks. P4 N. Det bedste er at sætte Q-fan til 13/15 og den vil sikkert køre
stabilt der. Og så slipper man for alt det "lednings - mod".

Martin S.

Fra : -= KG =-

Dato : 08-07-02 01:02

> [...]
køre
> stabilt der. Og så slipper man for alt det "lednings - mod".

Jeg synes ikke jeg kan se andre muligheder i BIOS end Q-Fan enable/disable -
har A7V333 ?

Fra : Martin S.

Dato : 08-07-02 10:20

KLIP

> Jeg synes ikke jeg kan se andre muligheder i BIOS end Q-Fan
enable/disable -
> har A7V333 ?

Yep. Men når du vælger enabled, så skulle der gerne dukke en ekstra
valgmulighed op med "Lowest Fan level" e.l.
Det gør der i hvertfald på P4S533-eren...

Mvh. Martin S.

Fra : Leony

Dato : 07-07-02 21:40

"-= KG =-" <Garmer83@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> blive vanvittig over dens larm vil jeg gerne sænke dens RPM lidt selvom
> temperaturen måske vil stige en grad eller to. Hvordan kan jeg gøre dette
?

Speedfan kan sænke hastigheden på blæserne i 5% interval.
Det virker på mit Asus mobo (cuv4x med Via chipset).
http://www.almico.com/speedfan.php

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-02 23:38

> [...]
> blive vanvittig over dens larm vil jeg gerne sænke dens RPM lidt selvom
> temperaturen måske vil stige en grad eller to. Hvordan kan jeg gøre dette

tjek www.studiedata.dk

De kan hjælpe dig.

Mvh
Allan

Fra : Kim Noer

Dato : 07-07-02 23:44

> [...]

> jeg er ved at blive vanvittig over dens larm vil jeg gerne sænke dens
> RPM lidt selvom temperaturen måske vil stige en grad eller to.

Det mest simple må være at smide et potmeter på. Den skal 'bare' kunne
æde 1.5W (så er du rimeligt sikker). Sådan en fætter der koster ikke
meget (10 kr max).

--
"I'm suffering from amnesia and deju vu at the same time.
I think I've forgotten this before." - Steven Wright