FluxBox + blandet?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-07-02 14:52

Hejsa NG,

Jeg har sat FluxBox op i min Woody laptop installation, og det er godt
nok en lækker lille windowmanager, men:

1) Hvor hulen lukker jeg systemet ned henne? Jeg kan logge ud men ikke
lukke ned.

2) Kan man sætte Fontstørrelsen ned i X? Menuerne i alle programmer ser
ud som om, der er slået noget feature til for svagtseende.

3) Giver Mozilla 1.0 ikke mulighed for at vælge hvor man vil gemme sine
mails?

Tonni Aagesen
<agent AT stofanet DOT dk>

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 07-07-02 14:58

On Sun, 07 Jul 2002 15:51:33 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> Jeg har sat FluxBox op i min Woody laptop installation, og det er godt
> nok en lækker lille windowmanager, men:

Yeps!!

> 1) Hvor hulen lukker jeg systemet ned henne? Jeg kan logge ud men ikke
> lukke ned.

Du logger ud af Fluxbox, og så du vel enten komme til en login-manager
(kdm, xdm osv...) som plejer at have en mulighed for "lukke ned".
Hvis du kommer ud til en skal, så er det vel: shutdown -h now
som du skal have fat i.
Du kan jo også bare "lukke ned" inde fra Fluxbox, ved fra en skal at
skrive: shutdown -h now

Martin
--
Young man, in mathematics you don't understand things, you just get used
to them.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-07-02 15:04

> Du logger ud af Fluxbox, og så du vel enten komme til en login-manager
> (kdm, xdm osv...) som plejer at have en mulighed for "lukke ned".

Jeg kommer rigtigtnok ud til en login-manager, men den giver ikke
mulighed for lukke systemet ned.

> Du kan jo også bare "lukke ned" inde fra Fluxbox, ved fra en skal at
> skrive: shutdown -h now

Det synes jeg måske ikke er særlig elegant - men det er måske alm. brugt?

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 07-07-02 15:11

On Sun, 07 Jul 2002 16:03:57 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> Jeg kommer rigtigtnok ud til en login-manager, men den giver ikke
> mulighed for lukke systemet ned.

Hvad for en login-manager kommer du ud til?? Jeg har endnu ikke set nogle
som ikke har en mulighed for at lukke ned.
Ellers så prøv at hente en opdateret version af managerne og se om det
hjælper...

> Det synes jeg måske ikke er særlig elegant - men det er måske alm.
> brugt?

Det er vel lige så elegant som så meget andet.
Du skal blot huske at have lukket dine programmer, men det skulle du jo
også hvis du logger ud af Fluxbox.
shutdown stopper X med tilhørende kørende programmer (såsom din
windowmanager), ligesom en alm. shutdown-knap i din login-manager ville
gøre.
Så det er vel blot en smagssag.

Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-07-02 15:19

Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> writes:

> [...]
> som ikke har en mulighed for at lukke ned.
> Ellers så prøv at hente en opdateret version af managerne og se om det

Hvis det er gdm (hvilket er lidt sandsynligt) så skal du redigere
/etc/X11/gdm/gdm.conf (eller muligvis /etc/gdm/gdm.conf) og finde
linien med

SystemMenu=false

Sæt den til true istedetfor, og så skulle du have mulighed for at
lukke og reboote dit system.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-07-02 16:04

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> linien med
>
> SystemMenu=false
>
> Sæt den til true istedetfor, og så skulle du have mulighed for at

Det virkede - tak

Mvh
Tonni

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-07-02 16:19

Martin Ehmsen wrote:
> Hvad for en login-manager kommer du ud til?? Jeg har endnu ikke set nogle
> som ikke har en mulighed for at lukke ned.

xdm?

--
Lars Kongshøj

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-07-02 16:25

Lars Kongshøj wrote:

> xdm?

Jep, indtil for få minutter siden :)

Er der en løsning til xdm?

Mvh
Tonni

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-07-02 16:34

Tonni Aagesen wrote:
> Er der en løsning til xdm?

Det tror jeg ikke - det var ment som et eksempel på en udbredt display
manager uden nedlukningsmenu.

Jeg bruger xdm i stedet for kdm nu, af den modsatte grund -
nedlukningsmenuen fjernes ikke fra kdm, selvom man slår den fra i
konfigurationsfilen.

--
Lars Kongshøj

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-07-02 20:06

Tonni Aagesen wrote:

> Jep, indtil for få minutter siden :)
>
> Er der en løsning til xdm?

Forudsat at bundkortet har ACPI og er ATX samt at kernen har ACPI (herunder
Power Button), kan du blot installere acpid og bruge maskinens fysiske
slukknap - det fungerer fortrinligt for mig

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-07-02 20:13

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Forudsat at bundkortet har ACPI og er ATX samt at kernen har ACPI (herunder
> Power Button), kan du blot installere acpid og bruge maskinens fysiske
> slukknap - det fungerer fortrinligt for mig

Kan vel næppe kaldes en xdm-specifik løsning

Men det lyder interessant. ACPI er helt ukendt for mig, er det
almindeligt udbredt?

--
Lars Kongshøj

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-07-02 20:28

Lars Kongshøj wrote:

> Kan vel næppe kaldes en xdm-specifik løsning

Næ nej Det er en generel løsning, som er nyttig, hvis man kører i et
vilkårligt miljø, hvor man mangler en quick'n'dirty måde at lukke maskinen
ned på. Især smart, hvis man ikke har skærm eller tastatur på maskinen

> Men det lyder interessant. ACPI er helt ukendt for mig, er det
> almindeligt udbredt?

ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) er noget, der er indbygget
i de fleste nye bios'er. Det kan bruges til forskellige formål -
IRQ-rutning samt erstatning for APM (IRQ-rutning via ACPI i Linux er dog
ikke modent nok til stabile kerner og forefindes kun i 2.5).

Har du en ATX-maskine er der gode chancer for at du har ACPI. Det virker
*ikke* med AT, da slukknappen her er en rigtig slukknap, hvor den i ATX
styres af bundkortet.

De færreste distributioner kommer dog med ACPI i deres kerner, så du skal
formentlig oversætte din egen kerne.

/Rasmus

Because I don't want to force you to follow my philosophy, even though
it happens to be the only possible correct philosophy.
-- Ted Lemon

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-07-02 20:52

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]
> styres af bundkortet.
> De færreste distributioner kommer dog med ACPI i deres kerner, så du skal

Det går nok, jeg kører LFS.

Jeg havde tænkt mig at det kunne bruges til at beskytte maskinen mod
pillefingre, der per instinkt rækker ud efter knappen, så snart Netscape
kommer op med et crash-feedback-vindue. Man kan vel bruge det til at
deaktivere slukknappen?

Det er vel en god anledning til at finde denne gamle tekst frem, der bør
hænge på enhver anstændig computer:

ACHTUNG!!!

Das machine is nicht für gefingerpoken und mittengrabben. Ist easy
schnappen der springenwerk, blowenfusen und corkenpoppen mit
spitzensparken. Ist nicht für gewerken by das dummkopfen. Das
rubbernecken sightseeren keepen hands in das pockets. Relaxen und
watchen das blinkenlichten.

--
Lars Kongshøj

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-07-02 23:02

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> pillefingre, der per instinkt rækker ud efter knappen, så snart Netscape
> kommer op med et crash-feedback-vindue. Man kan vel bruge det til at

Ja, naturligvis. acpid har en fin lille konfigurationsfil, som ved særlige
'events' (hvoraf slukknapstryk vist er den eneste, der fanges) udfører en
bestemt kommando. Du kan derfor sagtens køre alskens programmer eller blot
slå funktionen helt fra.

Du kan bare ikke slå 'restart' knappen fra. Den tager nemlig - i modsætning
til slukknappen - rent faktisk strømmen fra bundkortet og tvinger dermed en
genstart, hvor slukknappen blot fortæller bundkortet, at den er blevet
trykket på. Hvilket forøvrigt forklarer, hvorfor restart-knappen fungerer
ved et fuldstændigt systemnedbrud, mens slukknappen ofte ikke gør.

Det er iøvrigt endnu en grund til at jeg er glad for funktionen. for et års
tid siden lånte jeg min computer ud (inklusiv værelset, den står i) og
næste gang jeg tændte den, kørte den straks fsck...

> [...]
> spitzensparken. Ist nicht für gewerken by das dummkopfen. Das
> rubbernecken sightseeren keepen hands in das pockets. Relaxen und

Det ville jeg nu aldrig sætte på en computer - men det skyldes mest mit
meget overfladiske kendskab til tysk Ellers er jeg - tror jeg nok -
enig

/Rasmus

I haven't lost my mind;
I have backed it up on tape somewhere........

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-07-02 23:38

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]
> trykket på. Hvilket forøvrigt forklarer, hvorfor restart-knappen fungerer
> ved et fuldstændigt systemnedbrud, mens slukknappen ofte ikke gør.

Jeg tror ikke den tager strømmen, men sætter strøm til CPU'ens
reset-ben? Under alle omstændigheder skulle man kunne løse problemet ved
at hive knappens ledninger ud af bundkortet, hvilket også var det jeg
overvejede mht. slukknappen før jeg så dit indlæg.

> Det er iøvrigt endnu en grund til at jeg er glad for funktionen. for et års
> tid siden lånte jeg min computer ud (inklusiv værelset, den står i) og
> næste gang jeg tændte den, kørte den straks fsck...

Unix-computere er ikke til for at slukkes...

> Det ville jeg nu aldrig sætte på en computer - men det skyldes mest mit
> meget overfladiske kendskab til tysk Ellers er jeg - tror jeg nok -
> enig

Dit "overfladiske kendskab til tysk" burde jo nok have afsløret at det
ikke er tysk! Jeg stødte på denne imponerende tekst på DIKU, men i følge
the jargon file stammer den så vidt jeg husker fra 50'erne, men er jo
stadigt aktuel.

--
Lars Kongshøj

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-07-02 01:17

Lars Kongshøj wrote:

> Jeg tror ikke den tager strømmen, men sætter strøm til CPU'ens
> reset-ben? Under alle omstændigheder skulle man kunne løse problemet ved

Hmmm... Det ved jeg faktisk ikke, så du har nok ret.

> at hive knappens ledninger ud af bundkortet, hvilket også var det jeg
> overvejede mht. slukknappen før jeg så dit indlæg.

Det skulle jeg da mene - den plejer ikke at virke, når stikket er pillet ud

> Unix-computere er ikke til for at slukkes...

Nej, men hun sad med en "login: " og vidste ikke, hvad der skulle gøres og
slukkede den igen. Den er normalt slukket om natten, da sovning foregår
indenfor få meters afstand

> Dit "overfladiske kendskab til tysk" burde jo nok have afsløret at det
> ikke er tysk! Jeg stødte på denne imponerende tekst på DIKU, men i følge

Mjo, nu jeg kigger efter, kan jeg da se nogle få ord, som ikke lader til at
være tyske

> the jargon file stammer den så vidt jeg husker fra 50'erne, men er jo
> stadigt aktuel.

Korrekt.

/Rasmus

A computer without Windows is like a chocolate cake without mustard.

Fra : enrique

Dato : 17-07-02 19:40

Yello

On Sun, 07 Jul 2002 17:25:21 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> Jep, indtil for få minutter siden :)
>
> Er der en løsning til xdm?

Jeg bruger selv:
http://themes.freshmeat.net/projects/greyxdm/?topic_id=980 på min laptop

Der er bare en lille bug? ret shutdown -p til shutdown -h.

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

Fra : Michael Eriksen

Dato : 07-07-02 15:06

Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> wrote in

> Yeps!!
Yeps Yeps!

> [...]
> -h now som du skal have fat i.
> Du kan jo også bare "lukke ned" inde fra Fluxbox, ved fra en skal

Lav selv et menupunkt med Martins "shutdown -h now" et voila!

Ang. font-str: Rediger din style - selv har jeg sat fonts ned fra 12
til 10 point og det pynter.

Michael

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-07-02 16:12

Michael Eriksen wrote:

> Ang. font-str: Rediger din style - selv har jeg sat fonts ned fra 12
> til 10 point og det pynter.

Jeg bruger denne style "Cthulhain", og der er ikke umiddelbart defineret
nogen fontstørrelse. Har jeg kigget det forkerte sted?
(/usr/share/fluxbox/styles)

Det er meget irreterende, da jeg f.eks. ikke kan se alle indstillingerne
i Mozilla's menu "Edit -> Mail and News Account Settings -> Server
Settings" da teksten forsvinder "nedenud af" vinduet - og der er ikke
mulighed for at scrolle ned.

Mvh
Tonni

Fra : Michael Eriksen

Dato : 07-07-02 16:27

> Jeg bruger denne style "Cthulhain", og der er ikke umiddelbart
> defineret nogen fontstørrelse. Har jeg kigget det forkerte sted?
> (/usr/share/fluxbox/styles)
Det er rigtigt: Lav
-*-lucida-medium-r-*-*-*-100-*-*-*-*-*
om til f.eks:
-*-lucida-medium-r-*-*-10-100-*-*-*-*-*
hvis du vil have en 10 punkt skrift.

Kik på bbconf/fluxconf for at få en grafisk flade til dette.

> [...]
> Settings -> Server Settings" da teksten forsvinder "nedenud af"
> vinduet - og der er ikke mulighed for at scrolle ned.

Styles kan ikke hjælpe dig med font-str. i applikationer, så vidt jeg
ved. Sorry. Og, ja, problemet er møj-irriterende.

Michael

Fra : Bo Simonsen

Dato : 08-07-02 20:51

In article <Xns9244B1BEE3B46kmedanbbsdk@212.54.64.135>, Michael Eriksen wrote:

> Styles kan ikke hjælpe dig med font-str. i applikationer, så vidt jeg
> ved. Sorry. Og, ja, problemet er møj-irriterende.

Men det kan jeg.

Hvis du benytter xfs, ret i /etc/X11/fs/config

/etc/X11/fs/config:

# paths to search for fonts
catalogue =
/usr/lib/X11/fonts/misc/,/usr/lib/X11/fonts/cyrillic/,/usr/lib/X11/f
onts/75dpi/:unscaled,/usr/lib/X11/fonts/100dpi/:unscaled,/usr/lib/X11/fonts/Type
1/,/usr/lib/X11/fonts/CID,/usr/lib/X11/fonts/Speedo/,/usr/lib/X11/fonts/75dpi/,/
usr/lib/X11/fonts/100dpi/

Altså du skriver 75dpi der hvor der står 100dpi og omvendt.

Håber det kan hjælpe. (det gør det hos mig..)

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-07-02 10:33

Bo Simonsen wrote:

[klip]

> Altså du skriver 75dpi der hvor der står 100dpi og omvendt.
>
> Håber det kan hjælpe. (det gør det hos mig..)

Det hjalp sørme - tak Bo!

Mvh
Tonni

Fra : Regin Larsen

Dato : 07-07-02 15:21

Tonni Aagesen wrote:
> [...]

Yeps!!

> 3) Giver Mozilla 1.0 ikke mulighed for at vælge hvor man vil gemme sine

Jo, naturligvis
Edit > Mail & Newsgroups Account Settings > Server Settings

--
Regin

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-07-02 16:14

Regin Larsen wrote:

> Jo, naturligvis
> Edit > Mail & Newsgroups Account Settings > Server Settings

Tak. Jeg kan bare ikke se mulighederne - se mit svar til Michael Eriksen
lidt oppe i tråden.

Mvh
Tonni