Meget ny i linux "mandrake
Fra : Kim Hansen

Dato : 07-07-02 13:00

Hej

Har lige indstallert linux Mandrake på min pc der ser findt og køre også
godt men der er nogle ting jeg ikke kan finde ud af jeg kan ikke se min
anden harddisk og hvor dan installer jeg driver til mit grafik kort og køre
programmer ind :)

MVH
Futte

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-07-02 14:49

Kim Hansen wrote:
> [...]
> anden harddisk og hvor dan installer jeg driver til mit grafik kort og køre

Det kommer alt sammen an på hvilket tekniske niveau du er på.

1) Din Harddisk.
I sidste ende styres det er filen /etc/fstab, men Mandrake har ment at
almindelige bruger bør bruge Mandrake Control-center under
"mount points".

2) Dit grafik-kort.
Hvis det ikke er understøttet i Mandrake per default, vil jeg ikke
anbefale almindelige brugere at prøve det.
Det skulle gerne være installeret i forbindelse med installationen.
Ellers er det i Mandrake control-center->Hardware-Display
For grafikkort-der ikke umiddelbart er understøttet af Mandrake vil du
opleve at forskellige 3rd. parts leverandører af drivere har forskellige
måder at installere det på. Det kommer også an på om det er open- eller
closed-source. nVidia har f.eks. deres egen closed-source driver til
deres chips, som de selv har lavet en installetions-procedure til.
(det er tilfældigvis den jeg bruger nu, men jeg vil ikke anbefale
nybegyndere at prøve at installere den selv)

3) Programmer
Brug Mandrake's "Software Manager" (programmet hedder rpmdrake). Det kan
holde styr på alt software der kommer som RPM-pakker.
Igen... megen software til Linux kommer som kildetekst i form af
".tar.gz" filer. Det er heller ikke noget man bare lige gør som
nybegynder. Få en til at vise dig det.

Peter

Fra : Kim Hansen

Dato : 07-07-02 16:30

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> Igen... megen software til Linux kommer som kildetekst i form af
> ".tar.gz" filer. Det er heller ikke noget man bare lige gør som

Hej Peter
Mit grafik kort er et GF 3 ti200 der der er galt er at jeg ikke kna vælge
den opløsning jeg bruger i windows nemig 1200*960 70hz
det med andre drev mangler jeg et program som stifinder, har bare hørt så
meget om Linux men kan godt se at windows er meget nemmer ved ikke om der
er meget forskeld på de forskeldlige versioner jeg bruger Mandrake 8.1 har
tænkt på at hente redhat 7.3, men noget har jeg da lært på de kanp 6 timer
jeg har brugt Linux "det kræver noget mere tid" har tænkt at bruge begge OS
hvad for et skal jeg ligge ind først Win XP eller Linux
Tak for dit svar
MVH
Futte

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-07-02 16:54

Kim Hansen wrote:

> Hej Peter
> Mit grafik kort er et GF 3 ti200 der der er galt er at jeg ikke kna vælge
> den opløsning jeg bruger i windows nemig 1200*960 70hz

XFree86 er laver så fleksibelt at man kan (så vidt hardwaren tillader
det) få den til at anvende næsten præcis hvilken opløsning man har lyust
til. F.eks. 1437x653 - hvis det var det man ville.
Desværre har den fleksibelhed gjort at det er relativt svært at finde
den korrekt "modeline" til configurationsfilen (/etc/X11/XF86Config-4).
Derfor har Mandrake nok kun valgt at tilbyde nogle få standard via det
grafiske konfigurations-værktøj. Du bliver sikkert nød til at finde dig
i at køre 1152x864 (som jeg gør med mit TNT2-kort) eller 1280x1024, -
eller læse en del dokumentation til XFree86.

nVidia har frigivet en closed-source driver til Linux. Den har tidligere
været ret ustabil, men den jeg kører ligenu virker tilfredsstillende.
Du finder den på http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=linux
Da den ikke er open-source har Mandrake ikke nogen mulighed for at gøre
det nemt at installere den. Du bliver nød til at følge nVidias relativt
omstændelige procedure.

> det med andre drev mangler jeg et program som stifinder,

Kører du KDE eller GNOME?
I GNOME hedder pendanten til Windows-stifiner Nautilus.
Det er dog et relativt tungt program, så jeg bruger det ikke - selvom
min Athlon XP1700+ ikke har nogen problemer med det.
Du skal nok også regne med at konceptet af "drev" er en hel del
anderledes i Linux end i Windows.

> har bare hørt så
> meget om Linux men kan godt se at windows er meget nemmer

.... eller anderledes. Hvis man først har vænnet sig til at tingene
fungerer på Windows-måden kan det godt være svært at omstille sig.

> [...]
> jeg har brugt Linux "det kræver noget mere tid" har tænkt at bruge begge OS
> hvad for et skal jeg ligge ind først Win XP eller Linux

Jeg har selv haft stabilitetsbøvl med Mandrake 8.1 (på en laptop). Men
jeg kan varmt anbefale Mandrake 8.2. Det er så lang tid siden at jeg har
brugt RedHat at jeg ikke rigtig kan sige noget kvalificeret om den.

Jeg vil gætte på det er en god idé at lægge WinXP ind først. Linux
plejer at tage hensyn i modsætning til Windows der ofte gladeligt
overskriver en Linux-installation.
Men jeg har ikke prøvet med WinXP.. kun NT og Win9x.

Peter

Fra : Bo Simonsen

Dato : 08-07-02 21:08

In article <3D286427.3030901@nospam.no>, Peter Mogensen wrote:

> Kører du KDE eller GNOME?

Hvis du kører KDE kan du jo ikke undgå at bruge den.

Men jeg undre mig over hvorfor du savner en stifinder.
Både Nautilus og KFM (kde's file manager), kan vise et filtræ.

Ikke for at genere nogen, tror jeg dem der finder Linux
mest sjov er gamle DOS brugere, da de ved de ikke dør af
at se en kommando linie.

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-07-02 21:24

Bo Simonsen wrote:
> Ikke for at genere nogen, tror jeg dem der finder Linux
> mest sjov er gamle DOS brugere, da de ved de ikke dør af
> at se en kommando linie.

Hehe... den med folk der ikke dør af at se en kommando-linie er sikkert
rigtig nok, men jeg er på ingen måde gammel DOS-bruger. :)

Peter

Fra : DUdsen

Dato : 07-07-02 19:12

Kim Hansen wrote:

> [...]
> jeg kan ikke se min anden harddisk og hvor dan installer jeg
> driver til mit grafik kort og køre programmer ind :)

ligger din anden hardisk ikke et sted under /mnt/ der pleger
mandrake instaleren da at lægge filsystemer den ikke selv har
brug for.

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk