Rørfluer, dobbel eller trekrog.....?
Fra : Dennis Christensen

Dato : 07-07-02 09:45

Hejsa NG

Jeg er begyndt at bruger en dobbel krog på mine rørfluer i åen efter
havørred, og har ladet mig fortælle at de skulle kroge fisken bedre.

Men har i år mistet 2 rigtig gode fisk.

Er det med at de kroger fisken bedre noget fis eller hva..............?

mvh
Dennis

Fra : jens jørgensen

Dato : 08-07-02 14:32

Hej Dennis

Jeg har hørt fra flere at dobbel kroge ikke er gode, andre fisker ikke med andet.
Selv er jeg begyndt at fiske med enkelt krog på mine rørfluer for at slippe for at fange for meget
grøde. Jeg har endnu kun godt at sige. Den ene havørred jeg har fået i år var kroget klokke rent,
men den havde også nærmest slugt fluen.

Jeg brugte selv dobbelt krog sidste sæson, men syntes ikke at det gjorde den store forskel på om jeg
fangede grøde. Så nu er der enkel krog på røret.

Jeg tror i sidste ende at det mere drejer sig om at vente på at fisken "vender" med fluen inden
man giver tilslag. Jeg tror man prøver at finde en grund til at man ikke fik fisken og har man lige
mistet sit livs fisk er det fordi man bruger trekrog dobbel.. eller enkel. Nogle gange kan man
bare ikke kroge fiskene.

I den sidste ende er det vigtigst at tro på at det virker. Bliver du ved at miste fisk, så skift til noget
andet.

Hilsen JLJ

Fra : Anders B

Dato : 09-07-02 15:37

Hej der

Jeg fiskede med dobbeltkrog i starten af sæsonen i år, og mener at den løser meget af
grødeproblemet. Specielt når man kaster lidt for langt over på en klat grøde, så glider fluen fint af
i forhold til en trekrog, der sætter sig fast.
En enkelt fisk har jeg også fået på dobbeltkrogen, og den var kroget rigtig godt.
Måske fordi den huggede i bulder mørke.....Jeg er dog gået over til trekrog igen fordi jeg mener,
det afbalancerer fluen bedre, end den opadvendte dobbeltkrog, der nemmere får fluen til at kæntre.
Desuden fanger man heller ikke så meget grøde, hvis man bruger en str. 10 eagle claw.
Det kan virke som en meget lille krog,
men fisken skal nok blive siddende hvis man husker at lukke øjnene, når den kommer.......

Fra : Per Bo Carlsen

Dato : 17-09-02 14:34