lave UTP-kabler selv...
Fra : Ukendt

Dato : 07-07-02 00:04

Hvad kræver det egentlig at lave de her kabler selv. Jeg tænker naturligvis
på at sætte stik på. Garanteret en eller anden form for special-værktøj og
færrere end 3 tommelfingere...
Kan det evt. lade sig gøre med noget almindeligt værktøj?
Specialværktøj er det eneste rigtige? Hvad koster det? Hvor køber man det?
Stikkene?

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : TVN

Dato : 07-07-02 00:35

"Allan Rasmussen" <jawa350 at HOTMAIL . COM> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan det evt. lade sig gøre med noget almindeligt værktøj?
> Specialværktøj er det eneste rigtige? Hvad koster det? Hvor køber man det?

Du kan købe det hele ved Brinck electronik i Lyngby.
Tlf 4587 0067
Jeg mener en tang koster under 100,kr.

Mvh
Thomas

Fra : Nick

Dato : 07-07-02 08:22

"TVN" <tvn@vandsted-fjern_dette.com> skrev i en meddelelse
> "Allan Rasmussen" <jawa350 at HOTMAIL . COM> skrev i en meddelelse

> Du kan købe det hele ved Brinck electronik i Lyngby.
> Jeg mener en tang koster under 100,kr.

Hvis du skal lave nogle få kabler derhjemme, er udstyret (det billige) fra
f.eks. Brinck godt nok. Men skal du lave mange kabler, skal du have en
prof-tang som koster en del hundrede kroner (der er det hele af metal)...
Stikkene skal du nok ikke betale mere end et par kroner for pr. stk., med
mindre du vil lave STP-kabler, så er prisen lidt højere pga metalkappen.

Laver du kabler derhjemme i knaldhytten, kan du vælge at trække STP-kabler
rundt (skærmede i modsætning til UTP som er uskærmede), så du undgår evt
"indstråling" fra sjove kabler der skulle komme til at ligge klods op og ned
af dine LAN-kabler, f.eks. 230V og andre sjove ting. STP-udstyr er - som
skrevet står - normalt ikke meget dyrere end UTP, bare du ser de rigtige
steder. Men husk: trækker du laaange kabler rundt derhjemme, kan de være
fordelagtigt at bruge UTP for at undgå kapaciteten i STP-kablerne
(kapaciteten mellem ledere og skærm).

I øvrigt er påsætning af stikkene ret nem, du skal splitte kablet op, så de
enkelt ledere bliver frie fra hinanden, men ikke afisolere dem, og så skærer
du dem af i den rigtige længde (der er som regel et skærested i tangen til
dette) og så stikker du dem ind i stikket (husk den rigtige rækkefølge) og
så klemmer du til. Nemt og enkelt. Og når du har presset et par stik på,
inden du proppede kablet gennem det lille nye hul i væggen, så lærer du også
det...

/Nick

Fra : Søren L. Petersen

Dato : 14-07-02 00:28

Det kan næsten ikke betale sig at lave kablerne selv, som prisen er i
øjeblikket. - ALDI har lige haft tilbud på både switch og kabler.
2 x 10 eller 1 x 20 kabel for 69.75. Så billigt kan man ikke lave dem selv,
selv om man kan købe alle dele i bl.a. BAUHAUS.
De har også tangen, som både kan lave 8 og 6 bens modulstik, så man kan lave
netkabler og telefonkabler.
Søren Petersen