Værd at oversætte en linuxkerne til C3?
Fra : Michael Eriksen

Dato : 06-07-02 22:05

Hej Rødder

Jeg har installeret RH 7.3 på min VIA Epia med en 800 MHz VIA C3. Det
kører ganske fint, men C3'eren bliver identificeret som en i686, og det
er vel lidt lovligt flot. C3 kører MMX og 3D-Now-1 og ikke andet smart.

Nogen der har erfaring med Linux+C3? Er det umagen værd at oversætte en
speciel kerne. Hvis ja, kan I så henvise til en "kernel compilation
guide for dummies" for den slags har jeg aldrig prøvet.

mvh

Michael

Fra : OK

Dato : 07-07-02 09:31

Michael Eriksen wrote:
> [...]
> speciel kerne. Hvis ja, kan I så henvise til en "kernel compilation
> guide for dummies" for den slags har jeg aldrig prøvet.

En i686 eller Pentium 2 som den hedder hos Intel, indeholder så vidt jeg
husker ikke så meget smart, bortset fra MMX og større intern cache.
3D-Now-1 er en AMD K7 ting så den findes ikke i en P2 f.eks.
Om du får noget ud af at oversætte kernen afhænger af om C-compileren
understøtter nye instruktioner i din CPU. Det gør den næppe, når den siger
at det er en i686, det medtager MMX (hvis det altså bruges til noget i en
operativsystemkerne). 3D-Now-1 mener jeg ikke er understødtet.
Der findes en umærket HOWTO om kerneoversættelse, men den skal følges med
stor grundighed.

Mvh.
Ove Koplev

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-07-02 09:41

OK wrote:

> [...]
> at det er en i686, det medtager MMX (hvis det altså bruges til noget i en
> operativsystemkerne). 3D-Now-1 mener jeg ikke er understødtet.

Gcc 3 understøtter vistnok nogle af MMX, MMX2, 3dnow, 3dnow2, sse og sse2
instruktionssættene. Jeg mener at kernen kan udnytte en smule MMX - men det
er så det. 3dnow og 3dnow2 er mest beregnet til floating point og det
bruger kernen næsten ikke.

Det man kan vinde noget ved er at udnytte nogle af de øvrige funktioner, som
findes i 686 og ikke i 386 (TSC, som er en slags tidsstempeltæller, er en
af dem). Derudover er der forskel fra CPU til CPU, hvordan de bedst kan
lide byte-alignment - ved at gcc sætter disse rigtigt, kan man få færre
cache-misses og dermed lidt bedre ydelse.

/Rasmus

The reason we come up with new versions is not to fix bugs.
-- Bill Gates

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-07-02 13:20

hej

Nu vil er ved kernel oversættelse, så vil jeg da også lige høre
om jeg vil vinde noget ved at køre med en Athlon kernel
på min AMD XP1800+ computer, Red Hat 7.3 installerede en I686 ?

Jan Rasmussen

Fra : Michael Eriksen

Dato : 07-07-02 14:57

Næppe - din cpu er i forvejen så hurtigt at et par få ekstra procent
intet batter ved daglig drift. Og Athlon'en er jo mere PIII-kompatibel
end PIII... C3'eren er noget mere usædvanlig.

Der kan måske hentes lidt ved at tilpasse kernelmodulerne til netop din
maskine, men det skal nok mere være for sportens skyld end for
resultatets.

Michael