Rod i IRQ
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-07-02 16:29

Hej gruppe

Mit lydkort har voldt mig lidt problemer på det sidste. Det hakkede
noget i det under afspilning, så jeg tog et smut ind i
Enhedshåndteringen og kiggede, om det muligvis kunne være en
IRQ-konflikt. Og jeg fik et chok!

Hele syv enheder stod listet som IRQ 11, som mit lydkort bruger! Det kan
umuligt være sundt for systemet? Ingen af enhederne brokker sig dog over
konflikter, men lydkortet har som skrevet problemer med at afspille
perfekt.

Hvordan får jeg nu nemmest ryddet op i IRQ-numrene? Er det nødvendigt at
åbne computeren og bytte om på kortene?

De enheder, der står listet som IRQ 11, er:
* Microsoft ACPI-kompatibelt system
Det aner jeg ikke, hvad er. Det står i øvrigt listet som (ISA) af en
eller anden grund.

* ASUS AGP-V7700 Deluxe
Mit grafikkort. Det kan jeg jo ikke umiddelbart flytte fysisk.

* CNet Pro200 PCI Fast Ethernet
Mit netværkskort. Kunne jeg sådan set godt flytte, hvis det skulle være.

* M Auduio Delta Audiophile
Mit lydkort. Det der volder problemer.

* VIA AC'97-lydkort (WDM)
Ved jeg ikke, hvad er. Muligvis et onboard-lydkort?

* VIA Rev 5 eller nyere USB-universel værtscontroller
En USB-controller vel. Men hvorfor finder den ikke en af mine ledige
IRQ'er?

* VIA Rev 5 eller nyere USB-universel værtscontroller
Endnu en USB-controller.

Min maskine er i øvrigt en AMD Duron 1000 MHz med Windows XP.

--
Mvh. Peter
"Årh, hvaaad!"

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 06-07-02 16:56

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev:

> Mit lydkort har voldt mig lidt problemer på det sidste. Det
> hakkede noget i det under afspilning,

Det kan meget vel være driveren til dit grafikkort specielt hvis
problemerne opstår når der er aktivitet på skærmen.
Personligt er den eneste driver jeg kan bruge til mit TNT2 Ultra kort
NVidias Detonator 23.10. Alle andre drivere giver knas i lyden og andre
lydproblemer.

> Hele syv enheder stod listet som IRQ 11, som mit lydkort bruger!
> Det kan umuligt være sundt for systemet?

Det er ganske normalt på et system med ACPI og vil almindeligvis ikke
give problemer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-07-02 17:25

Morten Bjergstrøm skrev:

> Det kan meget vel være driveren til dit grafikkort
> specielt hvis problemerne opstår når der er aktivitet på
> skærmen.

Okay. Jeg vil forsøge at løse grafikkortproblemet først så.

> Det er ganske normalt på et system med ACPI og vil
> almindeligvis ikke give problemer.

Okay, det var jeg ikke klar over. I de gode gamle dage ville min maskine
forlængst være sprunget i luften, hvis så mange enheder brugte samme
IRQ.

--
Mvh. Peter
"When the fire starts to burn - there's a lesson you must learn.

Fra : Madsen

Dato : 06-07-02 17:47

Peter Bjerre Rosa skrev:

[IRQ-deling]

> Okay, det var jeg ikke klar over. I de gode gamle dage ville min
> maskine forlængst være sprunget i luften, hvis så mange enheder
> brugte samme IRQ.

Disse dage skulle gerne være ovre med Win2000 og XP. Spørgsmålet er så
om alt hardware kan finde ud af at deles om adresserne, men det burde
det meste hardware kunne.

Se evt: http://makeashorterlink.com/?W27751E5

Madsen.

Fra : MHP

Dato : 06-07-02 21:17

> [...]
> Disse dage skulle gerne være ovre med Win2000 og XP. Spørgsmålet er så
> om alt hardware kan finde ud af at deles om adresserne, men det burde

Jeg synes bl.a. det lader til at SB16 emulering ikke er så glad for at
dele...

--

Fra lillebrors konto...

Thomas Hejl Pilgaard | Fenris{indsæt selv snabel-a her!}mail.tele.dk
Kollegievej 7 - 35 | ---------------------------------------------
4760 Vordingborg | "Don't fuck with a Jedi Master, son."
Denmark | Mark Hamill, - Jay and Silent Bob Strike Back

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-07-02 10:09

> Disse dage skulle gerne være ovre med Win2000 og XP. Spørgsmålet er så
> om alt hardware kan finde ud af at deles om adresserne, men det burde
> det meste hardware kunne.

Min erfaring, er at lydkort er mest følsomt...

Fx et Terratec kort, kunne overhovedet ikke dele IRQ...

Creative kort, skratter og knitre. Så man for ondt i ørene.

alt det andet, fejler ikke noget.. Ud over at jeg synes fx hight point
controlleren, til harddiske yder bedre ved egen IRQ.. Det samme vist med
graffikkort...

Næste gang, jeg skal have et bundkort... Finder jeg altså et med over 20 IRQ
adresser, hvis det findes. Jeg mener faktisk, hvis alle kort skal have egen
IRQ i mit system.. Heder det ca. 22 IRQ adresser

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 06-07-02 18:53

> Okay. Jeg vil forsøge at løse grafikkortproblemet først så.

Hvor underligt det end lyder, så er det et forsøg værd specielt fordi
dit system ligner mit ganske meget. Dvs. VIA chipset, et nvidia lydkort
og lydproblemer.
Det er nok en god ide at bruge systemgendannelsesfunktionen før
forsøgene med driverne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-07-02 22:07

Morten Bjergstrøm skrev:

> Hvor underligt det end lyder, så er det et forsøg værd
> specielt fordi dit system ligner mit ganske meget. Dvs. VIA
> chipset, et nvidia lydkort og lydproblemer.

Ja, det lyder underligt. Til gengæld kan det forklare, hvorfor lyden
især har voldt problemer i Cubase, som er et musikprogram, hvor der sker
en masse grafisk på skærmen under indspilninger.

Nå, men jeg hentede en Detonator-driver, afinstallede min ellers
opdaterede ASUS-driver og smed den nye driver ind. Og bingo - der har i
al fald ikke vist sig nogen lydproblemer det sidste kvarters tid! Noget
tyder altså på, at mit problem er blevet løst!

Så tak for tippet, Morten!

--
Mvh. Peter
"By the time they had diminished from 50 to 8, the other dwarves began

Fra : Madsen

Dato : 07-07-02 13:41

Bjarke Hansen skrev:

> Næste gang, jeg skal have et bundkort... Finder jeg altså et med
> over 20 IRQ adresser, hvis det findes.

Ifølge debatten i dk.system.ms-windows sidste gang spørgsmålet var
oppe, viste det sig at der var flere der havde et bundkort hvor der
var mere end 20 IRQ-adresser at gøre godt med.

Madsen.