Negleklipning
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 06-07-02 13:59

Hej alle,

jeg tror efterhånden det må være tid til at gi' Scottie's negle en lille
klipning. De er satan edeme godt nok sylespidse da, og der går nok lidt
tid før jeg får vænnet ham fra at bruge os mennesker som klatretræer
tror jeg (omend jeg har fundet et rigtigt godt trick - Tag shorts på der
er glatte, nærmest nylon-agtige, så hopper han op, og bang ligger han på
gulvet. Så gør han ik' det anytime soon ).

Men... hvad skal jeg kigge efter når jeg lipper dem, hvor langt op må
jeg klippe dem ? Ved jo hvor ondt det gør hvis man klipper uden for det
lyse af neglen på en selv, og det vil jeg jo ikke byde min dreng.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-07-02 16:16

In article <MPG.1791081a8c5765519896d3@news.cybercity.dk>, Jacob Saaby
Nielsen <jay@dontspamme.kode-fu.net> wrote:

> Men... hvad skal jeg kigge efter når jeg lipper dem, hvor langt op må
> jeg klippe dem ? Ved jo hvor ondt det gør hvis man klipper uden for det
> lyse af neglen på en selv, og det vil jeg jo ikke byde min dreng.

Du skal nok være forberedt på, at han måske ikke lige er med på ideen,
hvis det er første gang
Jeg plejer at snuppe katten og sætte den på rumpen på mit skød så den
har ryggen mod min mave. Så tager man med den ene hånd om poten og
trykker let, så kløerne kommer frem. Du bør så tydeligt kunne se en
hvid spids og længere oppe et mere rosa område. Du skal selvfølgelig
holde dig til at klippe i det hvide. Det kan godt være svært i starten
fordi sådan en killing ikke er indstillet på at sidde stille og ikke
ved hvad du vil gøre. Vi havde i hvertfald nogle brydekampe her i huset
i starten Så sigt hellere på at klippe for lidt end for meget i
starten, så du er helt sikker på ikke at klippe forkert; for hvis det
gør ondt er han nok endnu mindre samarbejdsvillig næste gang
Det er en god idé at købe en speciel "klotang" til katte hos
dyrehandleren, men i en snæver vending _kan_ man bruge en alm.
negleklipper, selv om den er mere tilbøjelig til at flosse kloen. Og så
har jeg altid holdt mig til at klippe negle på forpoterne, pigskoene på
bagbenene ordner de selv med tænderne

--
Knus fra Ann R, spin fra Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Birgitte

Dato : 07-07-02 11:17

At være to til at klippe klør på en kat er absolut det letteste.
En løfter katten, og har et godt greb i begge forben.
Det gælder selvfølgelig om, ikke selv at stresse op, katten kan mærke dette.
Tag nu og pres let for oven på poten, så klo/kløerne kommer til syne, med en
3iener eller speciel saks som kan købes i alle dyrforretningen klippes nu
kun spidsen af.
Når jeg siger spidsen, er det som Ann skriver, kun det gennemsigtige/hvide,
man klipper af.
Der er en fin blodlinie i neglen, kig efter den, for den må du ikke ramme.
Held og lykke,- det er ikke så svært som man gør det til.
Missehilsner fra Birgitte

Fra : Birgitte

Dato : 07-07-02 11:19

Fra : Kate

Dato : 07-07-02 22:38

Hej Jacob

Når jeg klipper Lantes klør sætter jeg ham på køkkenbordet, det har en
god arbejdshøjde. Så tager jeg hans poter en af gangen og trykker let
på trædepuderne så kløerne kommer frem. Nu kan jeg mærke at Lante har
været vant til at få klippet klør så det tager han helt roligt. Jeg er
også bange for at klippe for tæt, derfor klipper jeg kun lige den
yderste spids af, men så klipper jeg lidt oftere.
Iøvrigt klipper jeg også kun forpoterne som AnnR nævner, bagløerne
sørger de selv for her i huset.
Johan og Sofie er lidt mindre samarbejdsvillige, men har heller ikke
været vant til at få klippet klør. Lante får det oftest fordi han hager
sig fast når han skal hænge på arm.

Kate

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 08-07-02 01:24

In article <agacc8$gml$1@sunsite.dk>, kate@oliwer.dkligeher says...
> [...]
> Johan og Sofie er lidt mindre samarbejdsvillige, men har heller ikke
> været vant til at få klippet klør. Lante får det oftest fordi han hager

Hej Kate,

det er netop af den grund jeg også gerne vil have klippet Scottie's
Men, den der blod-streg eller hvad det nu er, det virker umiddelbart som
om den går hele kloen igennem. Der er i hvert fald en mørk streg fra
roden til spidsen. Så, jeg tør ikke rigtigt

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : marianne hellemose

Dato : 08-07-02 07:30

Hej Jacob
Er der ikke en af "os" der bor i nærheden af dig, som
kunne give dig et "lynkursus" ja ja jeg ved godt at det
er nemt for mig at sige (på Lolland)

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 08-07-02 07:48

In article <agbbgm$9uu$1@sunsite.dk>, hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk
says...
> Hej Jacob
> Er der ikke en af "os" der bor i nærheden af dig, som
> kunne give dig et "lynkursus" ja ja jeg ved godt at det
> er nemt for mig at sige (på Lolland)

Hej

Tjoh, det er der måske nok. Nogen der melder sig frivilligt ?

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Helle Andersen

Dato : 08-07-02 09:03

"Jacob Saaby Nielsen" <jay@dontspamme.kode-fu.net> wrote in message
> Tjoh, det er der måske nok. Nogen der melder sig frivilligt ?

Hvor bor du ? Hvis det er i overskuelig afstand fra
Rødovre, kan jeg da godt fixe den lille sag.

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 08-07-02 09:48

In article <3d294732$0$16793$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
katte@mail.dk says...

> Hvor bor du ? Hvis det er i overskuelig afstand fra
> Rødovre, kan jeg da godt fixe den lille sag.

Hej Helle,

København NV bor jeg i. Er det til at leve med ? Evt. kan du jo bare se
på hans negle, og fortælle mig lidt om hvor langt op, osv. Så kan jeg
selv gøre det. Skal jo lære det anyway Så skal jeg til gengæld købe
en rigtig katte-klo klipper

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Camilla Baird

Dato : 08-07-02 09:52

On 08/07/2002 10:48, in article
MPG.179370456b09c94a9896db@news.cybercity.dk, "Jacob Saaby Nielsen"
> [...]

> på hans negle, og fortælle mig lidt om hvor langt op, osv. Så kan jeg
> selv gøre det. Skal jo lære det anyway Så skal jeg til gengæld købe

Vi kommer også gerne - hvad med I morgen, tirsdag?
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 08-07-02 10:15

In article <B94F1F4E.5964%mail@korat.dk>, mail@korat.dk says...
> http://www.korat.dk

Hej Camilla,

meget gerne. Imorgen er bare en noget skidt dag for mig, da jeg har
noget både morgen, eftermiddag og aften (Jeg går jo hjemme p.t., så
normalt kan jeg også godt om dagen).

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Camilla Baird

Dato : 08-07-02 10:25

On 08/07/2002 11:15, in article MPG.1793768db11af919896df@news.cybercity.dk,
> [...]

> meget gerne. Imorgen er bare en noget skidt dag for mig, da jeg har
> noget både morgen, eftermiddag og aften (Jeg går jo hjemme p.t., så

Hvornår ville det passe dig?
Onsdag eftermiddag er ok for os (vi har planer om aftenen), torsdag hele
dagen/aftenen er hel fin for os

Fra : Camilla Baird

Dato : 08-07-02 09:37

On 08/07/2002 08:48, in article
MPG.1793542450fb08b09896da@news.cybercity.dk, "Jacob Saaby Nielsen"
> [...]

> says...
>
> Hej
>
> Tjoh, det er der måske nok. Nogen der melder sig frivilligt ?

Hvor er det nu du bor?

Fra : Kate

Dato : 08-07-02 20:48

Jacob Saaby Nielsen <jay@dontspamme.kode-fu.net> wrote in

> Hej
>
> Tjoh, det er der måske nok. Nogen der melder sig frivilligt ?

Nu er der jo nogle som har meldt sig. Jeg vil også tilstå at jeg ikke
synes jeg har nok tjek på det til at gøre det på en fremmed kat. Jeg er
så heldig at alle klør her i huset er lyse, så det er nemt og så har
jeg jo _maaange_ års erfaring i at klippe kaninklør

Kate