SP: vedr linux
Fra : Michael

Dato : 05-07-02 23:17

Hej alle klogehoveder
jeg har lige opsat en linux maskine med Red hat 6.0 - hvordan

1) starter man http server?
2) FTP service så jeg kan upload websider..

på forhånd tak

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-07-02 00:02

Hej "Michael" <abbweh@hotmail.com>

>jeg har lige opsat en linux maskine med Red hat 6.0 - hvordan

Prøv at spørge i unix-gruppen.

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.system.unix

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-07-02 00:33

"Michael" <abbweh@hotmail.com> writes:

> jeg har lige opsat en linux maskine med Red hat 6.0 - hvordan

Hvis jeg var dig ville jeg vælge en nyere version. Der er rettet mange
fejl siden RedHat 6.0 udkom.

> 1) starter man http server?

Forudsat at den er installeret, så ved at køre
'/etc/rc.d/init.d/httpd start'.

> 2) FTP service så jeg kan upload websider..

Forudsat at du har installeret en FTP-server (wu-ftp var vist
standard, men den har/havde mange problemer med sikkerheden) ved at
rette i /etc/inetd.conf og udkommentere en linje med noget ftp-halløj
og så genstarte inetd med kommandoen:
'/etc/rc.d/init.d/inetd restart'.

Næste gang har du nok bedre held ved at spørge i
news:dk.edb.system.unix, hvor du også vil få at vide at du er ganske
modig, hvis du sætter en gammel RedHat 6.0 på det store internet med
nogen som helst services der kan tilgås udefra.

RedHat kommer ikke engang med sikkerhedsopdateringer til RedHat 6.0
længere.

--
Jacob - www.bunk.cc
There is always someone worse off than yourself.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-07-02 12:06

Michael wrote:

> Hej alle klogehoveder
> jeg har lige opsat en linux maskine med Red hat 6.0 - hvordan

Som andre har nævnt er RedHat 6.0 temmelig gammel. Det er klart
anbefalelsesværdigt at installere 7.3. Når det er gjort installerer du
samtlige sikkerheds- og fejlrettelser (via up2date eller fra
ftp://ftp.funet.fi/pub/mirrors/ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/updates/7.3/en/os/)

> 1) starter man http server?
> 2) FTP service så jeg kan upload websider..

Du kører ntsysv og vælger at starte httpd og ftpd (eller måsker hedder den
wu-ftpd).

/Rasmus

People are lonely because they build walls instead of bridges.