spørgsmål omkring filrettigheder
Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 05-07-02 21:44

Jeg har en lille nød jeg ikke kan finde ud af at knække.

Jeg har et script som ejes af UID=joeuser og afvikles i joeusers dir. Dette
script skal have skriveadgang til joeuser's dir. Serveren (UID=www) har
ikke umiddelbart skriveadgang med mindre jeg lige laver en chmod 666 på
alle relevante dirs/filer.

Men det giver mig så 2 problemer. A) *Alle* får skriveadgang og B) joeuser
ejer ikke længere filerne. Han kan ikke slette eller ændre dem (uden at gå
over PHP/www).

Findes der ikke en måde hvorpå scriptet kan afvikles med joeuser som UID i
stedet for www? Eller er der andre måder at løse det på?

mvh
Bjarne

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 05-07-02 22:26

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> Findes der ikke en måde hvorpå scriptet kan afvikles med joeuser som UID i
> stedet for www? Eller er der andre måder at løse det på?

Hvis Apache:
http://httpd.apache.org/docs/suexec.html

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 05-07-02 23:37

Hroi Sigurdsson wrote:

> Hvis Apache:
> http://httpd.apache.org/docs/suexec.html

Burde nok ha' skrevet at scriptet skal ligge på et webhotel hvor jeg *ikke*
har adgang til at pille ved serveren.

Sad også lige og læste lidt på php.net. Der fik jeg det indtryk at suexec
og PHP ikke virker, med mindre man kører PHP som cgi?

Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal give fuld skriveadgang til dele
af mine filer?

Bjarne

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-07-02 05:09

On Sat, 06 Jul 2002 00:36:51 +0200, Bjarne Wichmann Petersen
<nospam.nospam@mekanix.dk> wrote:

>Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal give fuld skriveadgang til dele
>af mine filer?

Hvis webhotellet kører PHP i safemode, burde det forhindre at det er
et problem i praksis (altså at brugere med document_root andre steder
kan skrive i dit hjemkatalog)

--
- Peter Brodersen

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 06-07-02 08:30

Peter Brodersen wrote:

> Hvis webhotellet kører PHP i safemode, burde det forhindre at det er
> et problem i praksis (altså at brugere med document_root andre steder
> kan skrive i dit hjemkatalog)

Så selvom jeg giver fuld skriveadgang så er det i realiteten kun mig selv,
serveren og root der kan skrive?

Hvordan ligger det med at slette filer igen? Når der er fuld skriveadgang,
er det så også alle der kan slette, eller er det kun ejeren og root?

Bjarne