Hund med til udlandet
Fra : Martin

Dato : 05-07-02 18:21

Vi har et par hunde som vi er meget kede af at få passet hvis vi skal på
ferie; vi savner dem ganske enkelt.. og vil nu høre om der er nogle, der
ved om man kan tage til England, Sverige, Norge eller Tyskland uden at
hunden først skal i en lang karentæne?? Vi har nemlig efterhånden set hele
DK..
Hvis de skal i karentæne, hvor lang tid skal de så det??

Mange vuf
Anniqa, Freja og Zenta

Fra : Jette Køhler

Dato : 05-07-02 18:52

Hej

I kan godt tage til Tyskland hvis hundene er vaccineret mod rabies mindst 30
dage før indrejse, og så må den højst være 1 år gammel.
England Sverige og Norge kræver alle en blodprøve (den samme) samt en
dyrlæge erklæring der ikke er mere end 10 dage gammel, Sverige kræver også
at man søger om indførselstilladelse men det er kun en form sag som koster
400 svenske kroner, den gælder 1 år og gælder for op til 10 hunde.
Blodprøven tager ca. 5 mdr hvis dine hunde ikke i forvejen er vaccineret da
blodprøven tidligst må tages 120 dage efter vaccinationen, men den gælder
til gengæld resten af hundens liv hvis du holder den ved lige det vil sige
at der maksimalt går 1 år og 45 dage i mellem hver gang.
Hvis du vil til England skal du dog være opmærksom på at det kun er på
udvalgte forbindelse du kan bruge denne nye forenklede regel. Det er jo også
et stort skridt for englænderne da de tidligere krævede karantæne i 6
måneder

Hilsen Jette

Fra : Martin

Dato : 05-07-02 19:53

Hej Jette
Tak for de rigtige gode nyheder
Jeg er dog lidt i tvivl om én ting du skriver... Begge vores hunde er
vaccineret, hvilket de bliver en gang årligt. Er det den der skal
vedligeholdes eller det blodprøven du omtaler de skal have hvert år??

Udsnit fra den tekst du skrev : men den gælder
til gengæld resten af hundens liv hvis du holder den ved lige det vil sige
at der maksimalt går 1 år og 45 dage i mellem hver gang.

Foruden det er vores ene hund kun 14 uger. Gælder grænsen om min. 1 år kun
Tyskland?? (Går ud fra at du mener minimum et år, selv om du skrev højest et
år.. )

Anniqa

Fra : Jette Køhler

Dato : 05-07-02 22:34

Hej Anniqa

Jeg kan godt se at mit brev kan misforstås så jeg prøver at udtrykke mig
bedre

> [...]

> til gengæld resten af hundens liv hvis du holder den ved lige det vil sige
> at der maksimalt går 1 år og 45 dage i mellem hver gang.

Det er vaccinationen der skal vedligeholdes og vaccinen skal være mod
rabies, det er også vaccinationerne der ikke må være mere end 1 år og 45
dage imellem.(Sverige og Norge)
Det er blodprøven der gælder resten af hundens liv

> [...]
> Tyskland?? (Går ud fra at du mener minimum et år, selv om du skrev højest

Det er igen vaccinen jeg mener og ikke hundens alder, det vil sige at fra 30
dage efter hunden første vaccination og 11 måneder frem kan hunden tages med
til Tyskland, herefter skal den vaccineres igen (inkl. mod rabies) og holder
man den vedlige skal der ikke mere gå 30 dage efter vaccinationen når man
tager til Tyskland det gælder kun efter første vaccination.

Skal man til England må der også kun gå et år i mellem rabies
vaccinationerne.

Under alle omstændigheder har dyrlægerne et opslagsværk hvor alle reglerne
står. Jeg har selv været i Tyskland, Holland, Belgien, Østrig, Ungarn,
Sverige Norge og Finland med vores hunde, så det er ikke så slemt når først
man har fået foretaget blodprøven.

Jeg håber jeg har skrevet det lidt mere forståeligt denne gang, det kan godt
være svært (for mig) at udtrykke det klart for reglerne kan godt virke lidt
indviklede at forklare, men når man først har prøvet det er det meget nemt
at forstå.

Hvis jeg stadig ikke har fået skrevet det rigtig må du gerne skrive til mig
på min egen mail, det kan også være at du er heldig at der er en anden der
skriver ind som er lidt bedre til at forklare det, for du skal bar klø på,
det er dejligt at kunne rejse med sine hunde og når først man har fundet ud
af reglerne er det slet ikke så slemt.

Hilsen Jette

mamuska@post8.tele.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 06-07-02 09:00

> [...]
nogle, der
> ved om man kan tage til England, Sverige, Norge eller Tyskland uden

Jette har jo på god måde beskrevet reglerne for div. lande men jeg vil
da lige gøre dig opmærksom på de nye regler vedr. dyrlægekontrolleret
ormekur ved indrejse til og gennem Sverige .. altså også hvis man
rejser den vej til Bornholm ..

Godferiehilsfra Ami

Fra : gal

Dato : 27-07-03 10:42

hvad sker engentlig hvis man bare tager hunden med til tyskland
uden rabies vaccination

gal

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-07-03 12:10

"gal" <gal.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> hvad sker engentlig hvis man bare tager hunden med til tyskland
> uden rabies vaccination
>
> gal

> http://www.kandu.dk/

Hej Gal

Sikkert intet, men jeg ville ikke gøre det, da Rabies som regel kommer til
os sydfra. Så det er altså ikke Tyskerne der løber en risiko ved at du
kommer med din hund. Men dig der løber en risiko, ved at komme med din hund.
Derfor er der når der er Rabies fare, forbud mod at tage hunde til og fra
Sønder Jylland.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pia J

Dato : 27-07-03 14:00

> Derfor er der når der er Rabies fare, forbud mod at tage hunde til og fra
> Sønder Jylland.

Jeg ved ikke om de gør det, men teoretisk set kunne tolderne vel forlange at
se rabiesattest ved ankomst til DK - og man kunne så blive tvunget til at
efterlade sin hund i tysk internat mens den blev testet og vaccineret - et
par måneder eller noget i den stil?

:Pia

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-07-03 23:59

> [...]
> efterlade sin hund i tysk internat mens den blev testet og vaccineret - et

Hej Pia

Nu er det ikke umiddelbart hunde, som man er bange for, men mere ræve, og de
bliver ikke vaccineret, og krydser grænsen uden paskontrol, og andre former
for helsecheck

Fra : Pia J

Dato : 28-07-03 05:19

> [...]
de
> bliver ikke vaccineret, og krydser grænsen uden paskontrol, og andre

Men jeg tror ikke det var en ræv, spørgeren ønskede at have med sig....

:Pia

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-07-03 18:43

> de
> former
>
> Men jeg tror ikke det var en ræv, spørgeren ønskede at have med sig....

> :Pia

Hej Pia

Nej beklager, dette indlæg røg lidt hurtigt afsted, det var som du jo kan
se, ikke færdigskrevet . Men normalt er det ikke Tyskerne der er bange
for rabies fra Danmark. Men Danmark som er bange for rabies fra Tyskland.
Normalt bliver det ikke indført af hunde, men af ræve, som jo krydser
grænsen hæmningsløst. Derfor bliver der oprettet forbud mod at bringe hunde
med til, eller fra SønderJylland. I samme periode, er det meget usundt at
stikke næsen frem, hvis man er en ræv, for den vil sikkert blive skudt uden
betænkning.
Normalt vil Tyskerne ikke checke en hund der kører med over grænsen. Det
overlades til ejerne at sørge for at hundene er i orden. Det er noget
andet, hvis du tager nord på i stedet, hvor der skal søges om tilladelse,
lang tid i forvejen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pia J

Dato : 28-07-03 20:20

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> wrote in message

> Normalt vil Tyskerne ikke checke en hund der kører med over grænsen. Det
> overlades til ejerne at sørge for at hundene er i orden. Det er noget

Jeg mente også de danske toldere på vejen hjem!

:Pia

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-07-03 08:18

Det

> Jeg mente også de danske toldere på vejen hjem!
>
> :Pia

Hej igen Pia

Der er ingen Danske toldere mere. Hunden bliver ikke checket, hverken ind
eller ud af DK. Så længe du ikke bevæger dig udenfor Schengen landene. Det
eneste sted der blev spurgt til hundene, var i Østrig. Det var dog ikke ved
grænsen, men på hotellet. For tog man hunden med på værelset, så kostede
det lidt ekstra, fordi der skulle gøres lidt mere ud af rengøringen
bagefter. Det var et ret så beskedent beløb, så det forekom helt fair. Det
var faktisk den eneste gang der overhovedet blev spurgt til hundene. Sjovt
nok, for der var ellers forbud mod at tage hundene med på værelserne.
Om det var fordi det var deltagere ved VM for redningshunde, at de
forbarmede sig over hundene, ved jeg ikke. Men redningshunde har jo også en
ganske speciel status i alpeområderne.

M.V.H.....Benny..

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 27-07-03 20:57

On Sun, 27 Jul 2003 09:41:48 GMT, "gal" <gal.news@kandu.dk> wrote:

>hvad sker engentlig hvis man bare tager hunden med til tyskland
>uden rabies vaccination
>
>gal

Hvis politiet af en eller anden årsag ønskede at se
vaccinationsattesten og man ikke havde nogen, kunne man forestille sig
at de ville sætte hunden i karantæne.
Personlig ville jeg ikke risikere noget, jeg ville lade min hund
vaccinere.

Mvh
Søren

Fra : Kurt Becher

Dato : 28-07-03 04:01

"gal" <gal.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> hvad sker engentlig hvis man bare tager hunden med til tyskland
> [...]

Hejsa

Lad være!!

Det er så let at få hunden vacc., få taget blodprøven og så vedligeholde
vacc. Så må du til enhver tid tage din hund med.

Hvis det er inden for de 120 dage, må du jo bare sige: "ærgerligt, nu kan
jeg ikke komme til Tyskland med min hund". Jeg har på fornemmelsen at hvis
der er toldere der ser hunden, så kommer du med 100 % garanti til at vise
papirer!! Hvad der nøjagtigt sker, ved jeg ikke, men jeg ville personligt
ikke kunne bære at skulle aflevere mine kære på et internat i Tyskland. Så
vil jeg slå mig selv og kalde mig uansvarlig!!

MVH

Fra : Christina Kausmally

Dato : 28-07-03 09:56

"Kurt Becher" skrev i en meddelelse

> Hvis det er inden for de 120 dage, må du jo bare sige: "ærgerligt, nu kan
> jeg ikke komme til Tyskland med min hund".

Hej,
i følge Fødevaredirektoratet, skal rabiesvaccinationen(heldigvis) kun være
30 dage gammel, før du må tage din hund med.
Det er lidt lettere end når man vælger at drage mod nord

Mvh
Christina

Fra : Kurt Becher

Dato : 01-08-03 04:02

"Christina Kausmally" <thamis@NEJTAKmail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 30 dage gammel, før du må tage din hund med.
> Det er lidt lettere end når man vælger at drage mod nord

Hejsa

Skal der ikke forelægge blodprøve??

MVH

Fra : Pia J

Dato : 01-08-03 06:45

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> wrote in message news:3f29d7dc$0$32483

> Skal der ikke forelægge blodprøve??

Nej - kun til Sverige, sydpå er vaccinationsattesten nok, mindst 30 dage og
højst et år gammel.

:Pia

Fra : Christina Kausmally

Dato : 01-08-03 09:35

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse >

> Skal der ikke forelægge blodprøve??
>
> MVH

Hej igen,

niks.. Heldigvis ikke. Det er kun hvis du drager mod nord -Sverige, Norge(og
Bornholm, hvis du vil via Sverige)
Arbejder på en dyreklinik, hvor der bliver brugt mange timer på at lave div.
attester.
Der er mange hunde- og katteejere der har fået opfattelsen af, at nu er det
ingen sag at tage hunden med til Sverige. Det er det heller ikke i forhold
til før, men det er stadig en temmelig omstændig affære.
Men til en stor del af Europa kan man nøjes m. en rabies-attest, sommetider
kombineret m. en sundhedsattest.
Se dette link(her kan du finde reglerne for alle landene):
www.foedevaredirektoratet.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/forside.htm

De venligste hilsner
Christina