MICROSTAR CPU temperatur!!
Fra : Erik B. H@nsen

Dato : 05-07-02 16:00

Hej NG.

Har lige købt et MSI K7T Turbo 2 og jeg ønsker info fra ejere af samme
bundbræt hvad deres CPU temp. ligger på.
Jeg synes det ligger for lavt med den XP1900+ og Igloo blæser der er
monteret.
I skrivende stund ligger den på 48 C og har encoded film for lidt siden. Har
været tændt i 5 timer nu.
Det er endda i lukket kabinet hvor der er en 80 mm blæser der suger luft ud.
Ellers er bundbræt 28 C og power 25 C.
Alt kører perfekt og stabilt men undrer mig over at CPU'er med mindre
frekvens ligger med højere temps.
Det s'føli kun godt hvis man kan stole på den temp jeg har!!.

Go' weekend fra Erik.

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 05-07-02 20:11

Erik B. H@nsen wrote:
> [...]
> frekvens ligger med højere temps.
> Det s'føli kun godt hvis man kan stole på den temp jeg har!!.

wow.. det er pænt køligt.. mit mobo er 35 og min cpu 70.. uden stress.. :(

Fra : Erik B. H@nsen

Dato : 05-07-02 21:29

> wow.. det er pænt køligt.. mit mobo er 35 og min cpu 70.. uden stress..
:(

Hej Dennis.

Det er pænt køligt i forhold til mange andre PC'er, men kan jeg stole på de
tal og at der ikke er for store afvigelser eller hur?
Her lidt flere detaljer: i stuen hvor den står er der 24 C og fanen kører
lige nu med 3292 rpm. og CPU er 44 C. og luften der blæses ud bagfra føles
kun lunken. Alt dette i skrivende stund.

MVH Erik.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-07-02 22:40

"Erik B. H@nsen" <nospam@mail.dk> skrev....

> Det er pænt køligt i forhold til mange andre PC'er, men kan jeg
> stole på de tal og at der ikke er for store afvigelser eller
> hur?

Du kan ikke stole på de tal og da slet ikke sammenligne med andres
tal.

Ad.1) 2 iøvrigt ens prober kan sagtens give forskellige resultater.
Forskellige bios versioner kan give forskellige resultater.
Forskelligt software kan give forskellige resultater.

Ad.2) Oveni ovenstående kommer følgende(jeg har sikkert glemt noget)
ved forskellige systemer: Forskelle i montering af CPU(kølepasta),
forskelle i typen af køler/blæser, forskelle i kabinettet, forskelle
i luftgennemstrømningen, forskelle i rumtemperatur og nærliggende
varmekilder, forskelle i øvrig hardware/software, ja selv forskellige
drivere til diverse hardware kan betyde ændringer i
temperaturmålinger.

Hvad skal vi så med temperaturmålingerne? Brug dem som du ville bruge
kølevandstermometeret i din bil.

Man ser jo aldrig bil ejere rende rundt og spørge andre bil ejere om
temperaturen på deres kølevand. Men den enkelte bil ejer bruger
kølevandstermometeret til at se om motoren har det køligt nok. Brug
dine temperaturmålinger på samme måde.

Selv har jeg faktisk valgt at 'nulstille' temperaturmålingen, sådan
at forstå at min software kompenserer den egentlige måling så der
altid vises 0(nul) grader under optimale forhold. Så er det nemmere
at se ændringerne.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 06-07-02 00:03

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> at forstå at min software kompenserer den egentlige måling så der
> altid vises 0(nul) grader under optimale forhold. Så er det nemmere

aha.. konklusion?!?! sæt fingeren på og check? ;)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-07-02 09:38

Dennis Jakobsen <brunis@[REM-SPAM]kolumbus.fi> skrev....

> aha.. konklusion?!?! sæt fingeren på og check? ;)

Konklusion: Er den stabil er den ikke for varm, men køligere er altid
bedre.