Flere skærme og tastaturer på samme maskin~
Fra : Henning Petersen

Dato : 05-07-02 12:29

Hejsa!

Jeg sad og fik en dum ide!

Jeg sidder meget koblet op via ssh til et par servere, og kunne
egentlig godt tænke mig at min kommende linux arbejdsstation fik et en
ekstra skærm (har en ældgammel hercules mono grafiksorm med skærm) og
et ekstra usb-tastatus, som virkede sammen med den ekstra skærm som
ren tekst-konsol. Er det muligt?

Alternativet kunne også være en ekstra grafikkort+skærm+tastatur+mus,
så jeg i princippet har to arbbejdspladser på samme maskine - vil det
kunne lade sig gøre?
- jeg ved godt at jeg kunne finde en gammel pc, og bruge den som
xterminal, men vil egentlig godt spare lidt på antallet af "kasser"
omkring skrivebordet

Hvis begge dele ville være muligt at lave på samme maskine vil det
selvfølgelig heller ikke være en ulempe

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 05-07-02 13:00

Henning Petersen wrote:

> [...]
> ekstra skærm (har en ældgammel hercules mono grafiksorm med skærm) og
> et ekstra usb-tastatus, som virkede sammen med den ekstra skærm som

Valery goer det paa "http://www.ehp.dk/~incore/three/". Det er godt nok
med FreeBSD, men jeg er sikker paa du kan faa det til at virke med
GNU/Linux ligesaa.

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-07-02 13:10

Ole Michaelsen wrote:
> Valery goer det paa "http://www.ehp.dk/~incore/three/". Det er godt nok
> med FreeBSD, men jeg er sikker paa du kan faa det til at virke med
> GNU/Linux ligesaa.

Det er vist kun med et tastatur. Jeg kiggede på samme problematik på et
tidspunkt, og kom til den konklusion, at det ikke rigtigt kunne lade sig
gøre (med det forbehold at alt kan lade sig gøre, hvis man vil ofre
tilstrækkelige resourcer).

--
Lars Kongshøj

Fra : Thomas

Dato : 06-07-02 13:17

Henning Petersen wrote:
> [...]
> ekstra skærm (har en ældgammel hercules mono grafiksorm med skærm) og
> et ekstra usb-tastatus, som virkede sammen med den ekstra skærm som

Du kan jo kaste en konsol på serielporten.

--
Don't waste space

Fra : Jesper

Dato : 06-07-02 23:49

Henning Petersen wrote:

> [...]
> - jeg ved godt at jeg kunne finde en gammel pc, og bruge den som
> xterminal, men vil egentlig godt spare lidt på antallet af "kasser"

X på hver sin skærm skulle være muligt:
http://cambuca.ldhs.cetuc.puc-rio.br/multiuser/
Jeg har dog ikke selv prøvet det.

--
Jesper
00:43:28 up 4 days, 8:43, 17 users, load average: 1.23, 1.30, 1.44

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-07-02 01:25

Henning Petersen wrote:

> Jeg sad og fik en dum ide!

Jeg har fået en anden idé ... sikkert også dum :)
Her er den:

Jeg har puslet lidt med GNUstep (GNUs Openstep klon).
Den bruger (helst) Window-maker som window manager.
Window-maker passer også ret godt til "the NeXT feeling" - det er jo
ligesom også det den er lavet til.
Den fungerer dog meget anderledes end f.eks. sawfish som jeg ellers
bruger og derfor kan jeg ikke rigtig lide at blande GNUstep miljøet med
traditionel X-feel.

Det er på den anden side også ret trælst at skulle logge ind og ud af
sin X-session for at skifte.

Så tænkte jeg: Når nu Sawfish f.eks. har flere virtuelle desktops, kunne
man så ikke lade en ad dem være GNUstep-miljøet?

Det ved jeg godt man ikke kan da man jo ikke kan køre window-maker inde
i en sawfish (med mindre man kører Xnest eller lign.

Men man må vel kunne lave noget med at køre to X-servere med hver sin
window-manager og skifte mellem dem ca. på samme måde som man skifter
mellem virtual desktops (ofte ctrl-alt-arrow)?
Men der bliver vel noget med at få X primary selection til at virke på
tværs af to X-servere?

Nogen idéer?

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-07-02 03:26

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Men man må vel kunne lave noget med at køre to X-servere med hver sin
> window-manager og skifte mellem dem ca. på samme måde som man skifter
> mellem virtual desktops (ofte ctrl-alt-arrow)?

Du kan kun have een window manager kørende pr fysiske skærm (virtuelle
desktops er noget som laves af windowmanageren ved at fuske).

Du kan køre to X-servere på samme hardware ved at bede nummer to om at
køre på :1 i stedet for. Du kan så skifte mellem de to med
Ctrl-Alt-F7 og Ctrl-Alt-F8, men du kan ikke copy-paste imellem dem.

Hvis du kan sætte en ekstra skærm på (fx med et ekstra grafikkort, de
er billige) kan du slå Xinerama fra - så er de to skærme seperate i
stedet for at have et stort fælles areal - og bede sawfish kun om at
passe den ene skærm. Herefter kan du bede windowmanager passe den
anden. Dette burde give fælles clipboard, som ønsket.

Herudover er ekstra arbejdsplads en velsignelse hvis man laver noget
med mange vinduer. Jeg er blevet meget glad for at kunne sætte en
ekstra skærm til min arbejdsmaskine.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-07-02 09:48

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Du kan kun have een window manager kørende pr fysiske skærm (virtuelle
> desktops er noget som laves af windowmanageren ved at fuske).

Ja, det ved jeg.. det var bare en del at "tænk-højt-processen".

> Du kan køre to X-servere på samme hardware ved at bede nummer to om at
> køre på :1 i stedet for. Du kan så skifte mellem de to med
> Ctrl-Alt-F7 og Ctrl-Alt-F8, men du kan ikke copy-paste imellem dem.

Det ved jeg også... men så ryger min copy-paste som sagt.

> [...]
> passe den ene skærm. Herefter kan du bede windowmanager passe den
> anden. Dette burde give fælles clipboard, som ønsket.

Det var interessant.

> Herudover er ekstra arbejdsplads en velsignelse hvis man laver noget
> med mange vinduer. Jeg er blevet meget glad for at kunne sætte en
> ekstra skærm til min arbejdsmaskine.

.... hvis der bare var plads på mit skrivebord :)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-07-02 11:48

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Ja, det ved jeg.. det var bare en del at "tænk-højt-processen".

Det er til gengæld en uvane. Jo mere umage du gør dig med dine
spørgsmål, jo bedre svar kan du - muligvis - få.

> Det var interessant.

> ... hvis der bare var plads på mit skrivebord :)

Skaf plads. Med gode skærme er det virkelig rart.

Lej eventuelt en container hvis det er rigtigt slemt.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-07-02 01:27

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-07-02 01:29

ups.. den skulle ikke også have References til denne tråd.