MouseOver fungerer ikke
Fra : Tim Sørensen

Dato : 04-07-02 18:45

Hvad er der galt med dette:

onmouseover="document.all('forsiden').bgcolor='#ff0000'">

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Stig Nygaard

Dato : 06-07-02 19:48

Hej Tim

Tim Sørensen wrote:
> Hvad er der galt med dette:
> onmouseover="document.all('forsiden').bgcolor='#ff0000'">

Først og fremmest skal du være opmørksom på, at hvor HTML ikke er
case-sensitive, så er JavaScript altså! Det virker derfor kun hvis du
skriver bgColor i stedet for bgcolor.

Desuden har jeg et par andre bemærkninger til hvordan du kan forbedre
koden...

En cursor af typen "hand" er en non-standard Microsoft opfindelse. W3C
standarden siger at du skal bruge "pointer" i stedet. Netscape og
Mozilla understøtter f.eks. ikke "hand". Desværre understøtter IE heller
ikke "pointer", men der er en work-around så det virker både i Internet
Explorer og browsere der følger W3C standarden. Du angiver bare begge,
men bemærk at det *skal* være i følgende rækkefølge:

style="cursor: pointer; cursor:hand"

Din mouseover farve-effekt virker dog stadigvæk kun i Internet Explorer
fordi du bruger document.all[]. Normalt bør du i stedet for
document.all[] bruge document.getElementById() funktionen som er en del
af W3C standarden og er understøttet af Internet Explorer 5+, Netscape
6+, Opera 5+, Konqueror, Mozilla, m.fl. Du mister dog så umiddelbart
understøttelse af Internet Explorer version 4, men hvis den er vigtig
kan du bruge kode a'la:

if (document.getElementById) // W3C kompatibel browser
document.getElementById('forsiden').bgColor = '#FF0000'
else if (document.all) // Internet Explorer version 4
document.all['forsiden'].bgColor = '#FF0000';

I dette tilfælde kan det dog gøres meget simplere, da det er elementet
selv du ønsker at ændre attributter på. Du kan bruge "this" og i stedet
skrive din kode bare:

onmouseover="this.bgColor='#ff0000'">

Til slut vil jeg da i øvrigt foreslå at overveje at droppe bgColor og
bruge en style i stedet.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Tim Sørensen

Dato : 06-07-02 22:08

"Stig Nygaard" <stig@REMOVE-THISrockland.dk> wrote
> (En masse gode ting)

Hej Stig

Og tak for det meget gode svar.

Du har fået åbnet mine øjne for en del, som jeg ikke var klar over.
F.eks med hensyn til, cursor / kompatibilitet- og at JScript er Case
Sensitive.

Tak igen for svaret

--
Mvh.... Tim Sørensen