[Linux] IDE brænder og UDMA
Fra : Jacob Atzen

Dato : 04-07-02 16:39

Hej NG.

Nogen der kan fortælle mig, hvorledes man sætter sin IDE brænder til
at køre UDMA når den er i SCSI-emulerings modus?

Howto's og google har ikke kunne give mig nogen hints.

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Lars Munch

Dato : 04-07-02 18:36

On Thu, 04 Jul 2002 17:38:50 +0200, Jacob Atzen wrote:

> Hej NG.
>
> Nogen der kan fortælle mig, hvorledes man sætter sin IDE brænder til at
> køre UDMA når den er i SCSI-emulerings modus?
>
> Howto's og google har ikke kunne give mig nogen hints.

Du skal benytte hdparm på /dev/hdx også selv om du kører scsi-emulering.
Gør noget i stil med 'hdparm -d1 -X 34 /dev/hdx'. Se evt. 'man hdparm'.

-- Lars Munch

Fra : Jacob Atzen

Dato : 04-07-02 21:30

Lars Munch <lars@remove.segv.dk> writes:

> Du skal benytte hdparm på /dev/hdx også selv om du kører scsi-emulering.
> Gør noget i stil med 'hdparm -d1 -X 34 /dev/hdx'. Se evt. 'man hdparm'.

Jeg har bare ikke noget /dev/hdd - som er der hvor min brænder sidder.

Desuden virker hdparm svjv kun med harddiske.

- Jacob

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-07-02 00:14

Jacob Atzen wrote:

> Jeg har bare ikke noget /dev/hdd - som er der hvor min brænder sidder.

mknod /dev/hdd b 22 64

> Desuden virker hdparm svjv kun med harddiske.

Det fungerer fint med CD-drev og -brændere. Funktionaliteten er blot lidt
mere begrænset, idet sådanne ikke har så mange smarte funktioner som diske.

/Rasmus

A wizard is never late, nor is he too early.
He arrives precisely when he wants to
-- Gandalf

Fra : Jacob Atzen

Dato : 05-07-02 17:16

Fra : N/A

Dato : 05-07-02 23:06

Fra : Jacob Atzen

Dato : 06-07-02 13:06

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-07-02 13:21

Jacob Atzen wrote:

> Det beklager jeg. Er ikke noget jeg gør med vilje. Nogen der kan sige
> mig hvordan jeg får gnus til at lade være med det?

Det kan jeg så ikke svare dig på - men fejlen var dog tildels også på min
side, da jeg brugte iso-8859-15 i stedet for iso-8859-1 som tegnsæt...

/Rasmus

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.
-- Dr. Who

Fra : Bo Simonsen

Dato : 05-07-02 13:44

In article <87pty3grs8.fsf@morpheus.trinity.dyndns.dk>, Jacob Atzen wrote:

> Jeg har bare ikke noget /dev/hdd - som er der hvor min brænder sidder.
>
> Desuden virker hdparm svjv kun med harddiske.

Tror mere på den hedder /dev/scd0

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 05-07-02 14:18

Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk> skrev:

> Tror mere på den hedder /dev/scd0

Med devfs og SCSI-emulering kan det godt blive lidt problematisk at
gætte, hvad drevet faktisk hedder.

Jeg har følgende i mit opstartsscript,

echo "using_dma:0 io_32bit:3" >/proc/ide/hdc/settings

og det klarer indstillingerne uden at anvende hdparm. Mit eksempel gør
det modsatte af det ønskede, idet jeg slår DMA *fra*. Jeg havde
problemer under brændingen da jeg brugte DMA, vist det problem som er
beskrevet i <URL:http://www.torque.net/sg/faq.html#[3.2] Cdrecord>.

Anders.

--
Min adresse er gyldig i en uge.
Derefter skal (kun) delen '.dJJJ-YY' fjernes.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-07-02 20:30

Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> writes:

> Det er iøvrigt vældig upraktisk at du vedhæfter dine svar i bidder.

Det er fordi I ikke er enige om tegnsættet. Jacob sender så din tekst
i iso-8859-15 og sin egen i iso-8859-1, som anbefalet på
<http://www.usenet.dk/netikette/linje.html>.

Jeg skiftede selv til en nyere Gnus, som i den situation bare ville
sende hele skidtet i utf-8, hvis der er tegn fra både iso-8859-1 og
iso-8859-15 i samme indlæg.

--
Jacob - www.bunk.cc
In the war of wits, he's unarmed.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 05-07-02 23:06

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Det er fordi I ikke er enige om tegnsættet. Jacob sender så din tekst
> i iso-8859-15 og sin egen i iso-8859-1, som anbefalet på
> <http://www.usenet.dk/netikette/linje.html>.

Hvor finder du en opfordring til at sende indlæg som multipart med flere
forskellinge tegnsæt?
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-07-02 12:11

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Det er fordi I ikke er enige om tegnsættet. Jacob sender så din tekst
> i iso-8859-15 og sin egen i iso-8859-1, som anbefalet på
> <http://www.usenet.dk/netikette/linje.html>.

Jeg må i et anfald af en-eller-anden-hjernedefekt have sat den til
iso-8859-15 - jeg plejer ellers at bruge -1.

Ikke desto mindre synes jeg at multipart er et noget sært format...

/Rasmus

I think the sum of intelligence on the internet is constant.
Only the number of users grows.
- Uwe Ohse in the monastery

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-07-02 23:32

Thomas Overgaard <thover@post2.tele.dk> writes:

> Hvor finder du en opfordring til at sende indlæg som multipart med flere
> forskellinge tegnsæt?

Det gør jeg ikke - jeg formulerede mig uklart/tvetydigt. Jeg finder en
opfordring til at sende i iso-8859-1.

I øvrigt er det vist forskelligt hvordan newsreadere viser den slags
indlæg. Min (Oort Gnus 0.07) viser det bare som et normalt indlæg. Jeg
ser det ikke som attachments.

--
Jacob - www.bunk.cc
Depart not from the path which fate has assigned you.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-07-02 14:15

Jacob Atzen <jacob_a@spamos.dk> writes:

> Det beklager jeg. Er ikke noget jeg gør med vilje. Nogen der kan sige
> mig hvordan jeg får gnus til at lade være med det?

Så vidt jeg husker holdt min Gnus op med det da jeg opgraderede til
Oort Gnus, men der er helt sikkert et eller andet du kan stille
på. Prøv at spørge i news:dk.edb.internet.software.mail+news eller

--
Jacob - www.bunk.cc
If all else fails, lower your standards.