Forskellen på laks og havørred......?
Fra : Dennis Christensen

Dato : 04-07-02 15:53

Hej NG

På hvad kan man helt præcis se forskellen mellem disse 2 fisk?

Det ville jo være ærgeligt at tage en laks og tro at det er en havørred, nu
hvor de ikke har samme mindstemål.

mvh
Dennis

Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 04-07-02 16:50

> På hvad kan man helt præcis se forskellen mellem disse 2 fisk?

<klip>

Hvis ikke man er helt sikker, kan man begynde at tælle skæl og gællestave,
men ellers vil en laks have en noget tyndere halerod end havørreden, som er
mere kompakt i det. Jeg mener at der er en tommelfingerregel med, at kan man
holde fisken i halen er det en laks, ellers er det en havørred. Og det har
selvfølgelig noget med halerodens udformning at gøre.

Kåre

Fra : Jens K. Knudsen

Dato : 04-07-02 18:34

En havørred har prikker under sidelinien, det har mig bekendt en Laks ikke,
men jeg skal ikke kunne sige det, da jeg aldrig har fanget en Laks.

Jens K. Knudsen

Fra : Hobi

Dato : 04-07-02 20:25

Hej Dennis,

Det kan være meget svært, at kende forskel, da en Laks kan ligne en havørred
meget og omvendt.
Nogle af de sikreste tegn på, at der er tale om an Laks er :

- Som Jens K skriver, har en Laks normalt ikke så mange prikker under
sidelinien som en havørred,
- Halen på en Laks er kløftet, hvorimod havørredens en lige ( op og ned)
- Laksen er som regel slankere end havørreden, som er mere kraftig.
- Laksens brystfinne er betydelig længere en havørredens
- Man kan også se forskel på gællestavene, men jeg er ikke helt sikker på,
hvor forskellen er her.

Når man har set en laks sammen med en havørred ganske få gange, er man
sjældent i tvivl, men det kan man jo ikke bruge til meget i begyndelsen.

Jeg har iøvrigt hørt, at en fritidsfisker engang, skulle fortælle, hvordan
man så forskel og det var sådan :
- Hvis fisken er blank og længere end 60 cm, så er det en Laks
- Hvis den er blank og længere end 40 cm men kortere end 60 cm, så er det en
havørred
- hvis fisken er blank og under 40 cm. så er det en steelhead (
regnbueørred )

Jeg er dog ikke sikker på, at denne teori holder i praksis....

Knæk og bræk.

--
MVH
Hobi

Fra : Kaj Sünksen

Dato : 04-07-02 22:30

On Thu, 4 Jul 2002 21:24:47 +0200, "Hobi" <Hobi@post8.tele.dk> wrote:

>- Man kan også se forskel på gællestavene, men jeg er ikke helt sikker på,
>hvor forskellen er her.

På forreste gællebue (den nærmest "snuden"/ den yderste), er de
øverste og nederste stave hos ørreden, meget reducerede
kugle/knudeformede, mens de hos laksen alle er mere pind/stav
-formede.
Metoden er lidt hård for fisken og kan bedst bruges når man ud fra de
førnævnte kendetegn har besluttet sig for at det nok er en ørred, og
fisken er taget på land "for good".

Vh Kaj

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 05-07-02 09:25

Hej -

Vi har haft den før. Eneste sikre forskel er gællegitterstavene.

Besøg evt. http://www.pike85.dk/biologi/biohavorred.htm - hvor
gællegitterstavene hos såvel havørred som laks er illustrerede.

Ved Skjernå er der nogle, der har den opfattelse, at man kan se forskel ved
at lægge fisken ned.

Hvis rygfinnen "falder ned" og rører ved jorden/græsset, er det en havørred.
Hvis rygfinnen fortsat peger ud i luften, træder man på denne, til den rører
jorden/græsset. Så er det også en havørred. Bestemmelsesmetoden er kun
interessant, hvis den fangede fisk er mellem 40 og 60 cm.

Knæk&Bræk

Jan Bang Jensby

Fra : John P

Dato : 07-07-02 08:18

Hej Dennis

Jeg har talt med biologerne på Danmarks Havundersøgelsen i Charlottenlund,
når de er ude og skal lave en grovsortering kigger de på gællestavene og kun
på dem, det med hale og prikker er for usikkert. Gællestavene på en laks er
tapper hele vejen og på havørred er det tappe i midten og knuder mod
enderne.

mvh
John P