Manglende engelskkundskaber
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 04-07-02 14:20

Min datter har i 4.-5. klasse haft en mildest talt elendig
engelskundervisning, så hendes kundskaber er nu på nulpunktet. Efter
ferien skal hun i 7. klasse, og begynder for alvor at halte efter de
andre.

Er der nogen gode forslag i gruppen til, hvordan man kan udnytte
sommerferien til at træne lidt engelsk? (desværre holder vi ferie i
Frankrig). Forslag til lette bøger, gode videobånd, dvd'er, cd'er - alt
kan bruges, og prisen er ligegyldig (næsten, for ellers kunne vi
selvfølgelig få en privatlærer).

Niveauet er ekstremt lavt - hun sidder stadig og slår op i ordbogen hvad
"do" betyder, og tror at man kan oversætte en engelsk tekst ord for ord.

Mvh. Jørn

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-07-02 15:51

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad
> "do" betyder, og tror at man kan oversætte en engelsk tekst ord for

Hvis din datter er normalt begavet, så kræver det såmænd blot at hun
følger med i skolen og laver sit hjemmearbejde hver gang.
Du kan sagtens få adskillige bånd og bøger til at lære engelsk efter,
men mon det er sagen? Hun får det sprog næsten "gratis" ind via film i
TV, via sange m.v. - så hun skal blot sørge for at læse nogle
letlæsningsbøger (Easy Reader) og så sørge for at lære ordenes
betydning.
Hun skal derimod ikke "oversætte" , da det ikke er et krav til
afgangsprøverne i fremmedsprog, og da det desuden ofte hæmmer
engelskindlæringen. Hun skal kende betydningen af gloserne, men ikke
oversætte sætninger - det er kun sjældent det sker i de nævnte
klassetrin og al moderne sprogundervisning har vendt sig fra det, man
kalder den "indirekte metode", selvom visse gammeldags lærere og usikre
unge lærere benytter sig af den.
Jeg har undervist i engelsk i adskillige år og har i den tid set, at
hver eneste gang vi har haft elever oppe, der har brugt timerne til at
oversætte, så laver de flere fejl, taler ikke særlig flydende og er i
det hele taget præget i deres samtale af "danismer" - ved at forstå
sproget på engelsk-engelsk, lærer de hurtigere at tale sproget ifølge
mine og andres erfaringer.

Prøv evt. de små "lær selv"-bånd´med bøger, der findes hos
boghandlerne - eller "teach-your-self"-bøgerne m. bånd (det er faktisk
to forskellige ting)

Der findes også andre muligheder: Linguaphone, der findes i udlandet (se
på Internettet) - m.a.o. se dig om, men tag og slå koldt vand i blodet -
det skal nok komme . Og husk på at det kan godt være at hun får en
"elendig undervisning" i engelsk, men det kan også godt være at hun
´blot er "doven" - ingen kan lære din datter noget - men hun kan lære
sig noget. Hvis hun ikke selv arbejder med tingene, lærer hun ikke
noget - læreren kan kun undervise og fortælle, hvad der skal til for at
hun får det bedste resultat, men denne kan ikke sidde inden i din
datters hovede og lære for hende. Hun må altså selv på banen med det
sprog, men det kræver en indsats fra hendes side. I kan også evt. tale
noget engelsk med hende derhjemme i det daglige - synge nogle engelske
sange, som så bliver forklaret, men arbejdet med at opnå rutinen må hun
selv gøre.
Der er desværre ingen nemme genveje.
--
Arne H. Wilstrup
Overlærer, cand.pæd.pæd.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 04-07-02 18:58

Hej
De lærde er ikke altid enige -

Jeg tror godt det kan hjælpe, at I finder noget jeres datter kan arbejde med
i ferien.

Dog er jeg enig I, at det godt kan være jeres datter enten har været lidt
doven, og nu fatter alvoren, eller reelt har svært ved faget, men der er
selvfølgelig også den mulighed, at de har haft en dårlig engelsklærer, måske
har de måtte nøjes med en uuddannet vikar.
Måske skyldes det også, at der sidder de sædvanlige 2-4 uopdragede unger,
der ødelægger undervisningen for resten af klassen - men nok om det.

Bare det, at I interesserer jer for jeres datters engelsk vil hjælpe. Måske
kan I få fat i nogle små engelske bøger fra biblioteket og læse sammen med
hende, det er altid hyggeligt og givende.

Jeg har også er meget godt og konkret forslag:

Lån på bibliotket eller køb CDrommen:
"Who is Oscar Lake?" fra Gyldendal koster ellers 316,-
Du kan slå den op på nettet.

Det er det bedste "ikke bog" materiale der findes - ifølge mine 6-7 klasses
engelskelever og især for pigerne. Det en krimigåde, der skal løses og man
kan både høre og evt. selv indtale replikker, og vælge det, er bedst for
opklaringen, og der er mange forskellige slutninger/løsninger.
Desuden er der mange ordøvelser m.h.t gloser o.s.v.
I mine klasser er der altid kamp og lange ventelister om den ene CDrom vi
ejer.
Jeg selv brugte faktisk mange aftner på den, da skolen lige havde købt den.

VH Birgitte
25 år på bagen som engelsklærer
(ude i virkligheden).

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-07-02 19:21

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> De lærde er ikke altid enige -

Jamen, kære kollega , så ser jeg da frem til en debat om hvor uenigheden
er og hvorfor!?
--
Arne H. Wilstrup
Overlærer, cand.pæd.pæd.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-07-02 19:44

"Arne H. Wilstrup" <ahw@_nospamahw.dk> skrev i en meddelelse

> "Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jamen, kære kollega , så ser jeg da frem til en debat om hvor
uenigheden
> er og hvorfor!?

Jeg glemte lige at henvise til klare mål, hvor der om f.eks. programmer
til engelsk står at læse:

"En del fagspecifikke programmer er dog mere nye, end de er nyskabende.
Nogle vil være direkte bagudrettede, fordi de er baseret på et forældet
sprogsyn, fx grammatik-oversættelsesmetoden. "

Så, kære kollega, hvis mit gæt om at uenigheden går på
oversættelsesmetoden, så har selv "klare mål" en klar holdning til
dette: at det er "baseret på et forældet sprogsyn".

--
ahw

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 04-07-02 21:03

Hej

Nej, desværre ingen debat om det med oversættelse - vi er rørende enige.
Det var bare det med at
"Hvis din datter er normalt begavet, så kræver det såmænd blot at hun
følger med i skolen og laver sit hjemmearbejde hver gang."

- det er jo ikke altid nok, bl.a af de årsager jeg nævnte.

Samtidig vil jeg give Thomas ret i hans gode ideer (Oscar Lake er et slags
adventurespil).

Forøvrigt har jeg haft flere (piger), som har været meget svage læsere, men
som efter 7.klasse har kunnet føre meget lange, næsten sprogligt korrekte
samtaler efter at have slugt "Ricky Lake Show" dag efter dag derhjemme
(intet om min holdning til RLshows).

Vh Birgitte

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-07-02 21:42

> [...]
> følger med i skolen og laver sit hjemmearbejde hver gang."
>
> - det er jo ikke altid nok, bl.a af de årsager jeg nævnte.

Nåeh, jamen så kan vi da kun være enige - det, jeg tænkte på er at mange
elever i de små klasser "bryder ud" senere på et fremmedsprog, idet de
først lige skal "ophobe" den nødvendige "ballast" i fremmedsproget i
form af ordforråd, syntaks m.v. - og så naturligvis mod til at sige
noget.
Nogle elever lærer det hurtigt, andre kommer først med fuld styrke
senere - læreren kan naturligvis gøre en forskel, men man kan godt se at
elever kommer fint fra det på trods af en "dårlig" lærer.

Mit sigte var såmænd blot at berolige forældrene med at hun nok skulle
klare sig, men at det ikke skete uden en indsats fra hendes side. Det er
dog ikke noget mærkværdigt - de fleste børn finder ud af det på et eller
andet tidspunkt - kun i særlige tilfælde er der grund til at råbe gevalt
(hvis elever f.eks. forsømmer skolen meget, enten ved sygdom eller ved
pjæk eller af andre årsager).

> [...]
korrekte
> samtaler efter at have slugt "Ricky Lake Show" dag efter dag derhjemme

Vi er faktisk helt enige - beklager hvis jeg var lidt for hurtig ude med
"riven"

--
ahw

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 05-07-02 09:41

Først og fremmest tak til jer begge for jeres svar.

Jeg burde nok have forklaret situationen lidt nærmere, men jeres råd er
udmærkede alligevel.

Først og fremmest har min datter altid været hæmmet af staveproblemer,
som har krævet en masse specialundervisning i dansk. Hun knokler hårdt
på, men har åbenbart svage spor af ordblindhed. I 4. klasse havde hun
en engelsklærer, som aldrig gav lektier for, men nøjedes med lidt
højtlæsning og oversættelse i timerne. Da han samtidig var dansklærer,
blev enkelte timer inddraget til dansk.

På grund af læsevanskeligheder havde min datter lige fra starten svært
ved at læse højt på engelsk, og sammen med lidt generthed over at skulle
snakke et fremmedsprog endte det med, at hun ikke var specielt aktiv det
første år. Engelsklæreren bemærkede det ikke - han nævnte det i hvert
fald ikke for os.

I 5. klasse fik hun ny lærer, som ikke var særligt vellidt af klassen.
Da hun allerede der var bagefter de andre, blev situationen værre af at
hun ikke brød sig om læreren. Hun kunne ikke længere lide faget. Vi
kæmpede med hende derhjemme, men interessen var ikke stor - og kunne hun
slippe for at læse højt i timerne, gjorde hun gerne det.

I år (6. klasse) har hun så igen fået ny lærer - men dennegang en hun er
utroligt glad for. Det er lykkedes for denne lærer at gøre hende
interesseret i engelsk igen, og sørge for at hun fik en begrænset mængde
lektier for, som hun kunne overkomme. Vi er meget aktive med at følge
hendes hjemmearbejde, og kan tydeligt mærke fremskridt. Det store
problem er blot, at hun nu er så langt bagefter de andre, at stoffet
simpelthen er for svært. Men: hun er flittig ! Samtidig er hun opsat på
at blive god, og vil også gerne læse andet end det, de skal læse i
skolen.

For nylig skulle hun vælge, om hun ville have tysk eller fransk fra
næste år, og vi er faktisk blevet enige om ikke at vælge nogen af
delene. I stedet for skal hun have ekstra timer i andre fag, og der vil
vi satse på noget ekstra engelsk. Der er efter min mening ingen grund
til at forvirre yderligere med et nyt sprog, nye ord, ny grammatik osv
osv.

Mvh. Jørn

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 05-07-02 10:52

Hej

Det er rart at høre mere fra dig, det gør det nemmere at råde.

Hvis jeres datter har lidt svært ved at læse og skrive, er det udover
lektierne i hvertfald godt for hende at se de engelsksprogede film og shows
i TV.
Oscar Lake er stadig god, hvis I hjælper eller hun laver det sammen med en
veninde.

Til de allerfleste engelsksystemer har læreren et bånd/CD hvorpå alle
tekster er indlæst.
Jeg plejer at kopiere dette bånd til de elever, der måtte ønske det. Nogle
gange er der ukendte lyttetekster på, som ikke er trykt i læsebogen. Her kan
det være godt for den svage elev at kunne få et forspring.
Bed engelsklæreren om en kopi så hurtigt som muligt i det nye skoleår.

Hat I talt med jeres skolevejleder om jeres fravalg af tysk? Jeg plejer at
anbefale selv meget svage elever at tage tysk i 7.klasse. Det er næsten
ligegyldig hvor lidt hun lærer, men nogle steder i fremtiden vil det kræves
at hun har haft tysk i et år. Man spørger ikke om karakterer.
Men spørg skolevejlederen, jeg er lidt usikker her.

For hende er det ikke værd at bruge tid på fransk.

VH Birgitte

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-07-02 12:54

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> For hende er det ikke værd at bruge tid på fransk.

hvorfor ikke?

--
ahw

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 05-07-02 13:17

Hej

Jeg synes absolut man skal tage tysk i 7. klasse og gerne mere derfra, men
jeg tror alligevel to nye fag er for meget, hvis man kan have svært ved at
følge med.

Jeg opfattede nemlig at det var begge fag på én gang. Hvis det er fransk i
stedet for tysk, er det OK at tage.

VH Birgitte

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-07-02 11:17

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
..
> Først og fremmest tak til jer begge for jeres svar.

selv tak.

> Jeg burde nok have forklaret situationen lidt nærmere, men
jeres råd er udmærkede alligevel.

Ja, det ville nok have lettet en del på problematikken.

> [...]
for, men nøjedes med lidt højtlæsning og oversættelse i timerne.
Da han samtidig var dansklærer, blev enkelte timer inddraget til

Det lyder ikke som han har fulgt bestemmelserne - og igen:
oversættelse er stort set af det onde.
Nogle lærere er ikke uddannet i at undervise i fremmedsprog, men
bliver "tvunget" til det for at skemaet skal gå op - nogle af
disse har erindringer om deres egen skolegang, hvor man læste op
og oversatte, og fører så den tradition videre, desværre. Desuden
er undervisningsdifferentieringsprincippet ikke rigtig slået
igennem i folkeskolen, eftersom der mangler både efteruddannelse
og ressourcer til det - det betyder at mange svage elever bliver
ladt en smule i stikken på trods af viljen til at ville gøre det
bedre.
Hvad angår lektier, så er jeg nærmest imod - men jeg er ikke imod
hjemmearbejde - lektier læres for lærerens kontrols skyld, medens
hjemmearbejde er en mulighed for at reflektere og fordybe sig i
et fag. Det kræver i høj grad støtte både fra skole og hjem -
spørg ikke om jeres datter har læst og lad det være godt - spørg
om hun har forstået det hele og tag en snak om netop det, fremfor
blot at være tilfredse med at hun måske har læst en side i bogen
(på fem minutter)
Nogle elever mener at når de har læst (uden refleksion), så er
det i orden - min egen datter på 12 har også den opfattelse, og
mine elever i 6. klasse måtte jeg kæmpe en hård kamp med førend
de forstod lidt af, hvad jeg mente når jeg talte om at de ikke
havde læst på "lektien" ´blot fordi de havde løst nogle opgaver
eller læst en side i bogen -de havde først "læst" når de var i
stand til at forstå tingene og forklare det for andre.
Men det er hårde krav - en pige med læsevanskeligheder nytter det
ikke ret meget at give sider for at læse uden videre - der skal
andre ting til af mere oral (mundtlig) karaktér - f.eks. at hun
får bånd med hjem, hvor man har indtalt tingene på
fremmedsproget. Det kræver imidlertid enten at disse bånd er til
rådighed eller at læreren indspiller dem for de enkelte elever -
og det er et tidskrævende arbejde, som læreren ikke får løn for
(det indgår ikke i forberedelsesfaktoren, eftersom det er
tidskrævende ud over alle grænser - jeg har selv prøvet det) og i
øvrig kræver det materialer, som koster penge som ikke alle
skoler er villige til at bidrage med - at lade eleverne selv
komme med et bånd er naturligvis en løsning, men desværre sker
det tit at man konstaterer at eleverne ikke lytter til båndet
alligevel, at de bare modtager det for syns skyld - og dermed er
det spildt arbejde.

> [...]
hun ikke var specielt aktiv det første år. Engelsklæreren
bemærkede det ikke - han nævnte det i hvert fald ikke for os.

Måske har han nævnt det i forbindelse med dansk? Hvis han
samtidig er dansklærer (klasselærer) så er det vel underligt at
han ikke har nævnt det for jer!

> [...]
> kæmpede med hende derhjemme, men interessen var ikke stor - og
kunne hun slippe for at læse højt i timerne, gjorde hun gerne

Ja - desværre er det jo sådan at elevernes antipati mod en lærer
er en vigtigere paramter end faget selv - en vellidt lærer vil
sagtens kunne komme videre end en ikke vellidt -men man kan
sagtens lære noget selvom man synes at faget er kedeligt - blot
man stadig arbejder med det. Det har man faktisk lavet en større
undersøgelse om (for mange herrens år siden, ganske vist).

> [...]
opsat på
> at blive god, og vil også gerne læse andet end det, de skal

lad mig først slå fast - der er ikke noget, der hedder at "være
bag efter de andre" - der er nogle forventninger til hvad
eleverne skal kunne efter et bestemt klassetrin som delmål, men
det er altså ikke noget krav at eleven skal kunne noget bestemt i
f.eks. 5.klasse som hun ikke kan nå at lære inden 10.klasse - da
alle elever udvikler sig forskelligt, så er det altså ikke tanken
at alle elever skal kunne det samme inden for hvert klassetrin,
man har derimod nogle forventninger til eleverne efter de
pågældende klassetrin - men ingen æder hende, hvis hun ikke lever
op til forventningerne.

Der står f.eks. i læseplanen (som er bindende for lærerne):
"Læseplanen indeholder en angivelse af undervisningens
progression i fire forløb. Engelskundervisningen skal dog
betragtes som et samlet hele fra 4. klasse til 9./10. klasse uden
mærkbare overgange mellem forløbene."

Så slå koldt vand i blodet- det hun ikke når i 6. klasse nås
måske i 7´-eller 8.klasse - blot hun stadig forsøger at blive
dygtigere. Og da al udvikling kommer i spring,så skal I endnu
ikke fortvivle over at hun er "bagefter" de andre - det er kun,
hvis vi taler om elever, hvis niveau efter 6. klasse stadig
befinder sig på et 4.klassesniveau, at vi må begynde at overveje
om der er væsentlige problemer - og kun hvis eleven i alle
forhold, i alle fag ligger og svinger på niveau med
3-4.klasseselever eller tidligere - og det er der vist ikke tale
om her?

I skriver at hun faktisk har gjort fremskridt- jamen, så glæd jer
over det og over de gode resultater i stedet for at fokusere på
det hun ikke kan - prøv at vurder hvad hun er på vej til at
kunne, men endnu ikke kan, og hjælp hende videre derfra - i
stedet for at forvente at hun kan noget, som hun endnu ikke er
parat til at "være ved at kunne". Pludselig går der et "lys" op
for hende, og som sagt: hvis hun er normalt begavet, og det er
der da noget, der tyder på at hun er, så slå kun koldt vand i
blodet - sålænge hun selv også viser en vilje til at gøre noget
ved tingene.

> [...]
grund
> til at forvirre yderligere med et nyt sprog, nye ord, ny

Den holdning deler jeg ikke - at lære et nyt sprog kan godt give
anledning til at man bliver mere opmærksom på både sit eget og
det første fremmedsprog - desuden vil et fravalg af engelsk eller
tysk betyde en afskærelse af næsten halvdelen af
ungdomsuddannelserne.
Nu kender jeg ikke konkret den rådgivning I har fået desangående,
så det kan da være, at der findes nogle rimelige begrundelser for
dette skridt, men i almindelighed er det ikke noget man
anbefaler, hvis man forestiller sig at den unge skal have andre
valgmuligheder i livet fremover.
Men hvis man allerede nu mener at hun hverken skal på htx,
gymnasium eller tilsvarende, så har I i hvert fald effektivt
truffet valget for hende - og det kan der naturligvis være en god
mening i, blot I så er opmærksomme på konsekvenserne også!

Men held og lykke med jeres datter - jeg er sikker på at det nok
skal gå godt for hende fremover - I ser ud til at være gode,
opmærksomme forældre - og det er skam guld værd i disse tider.

--
Arne H. Wilstrup
Overlærer, cand.pæd.pæd.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 06-07-02 00:11

Nu tror jeg nok, min kæde hoppede af.

"Arne H. Wilstrup" <ahw@_nospamahw.dk> wrote in message

> [...]
> hjemmearbejde - lektier læres for lærerens kontrols skyld, medens
> hjemmearbejde er en mulighed for at reflektere og fordybe sig i

OK. Ordkløveri. Som lægmand har jeg svært ved at se forskel på lektier
og hjemmearbejde.

> Måske har han nævnt det i forbindelse med dansk? Hvis han
> samtidig er dansklærer (klasselærer) så er det vel underligt at
> han ikke har nævnt det for jer!

Nej, hvis han havde nævnt det i forbindelse med dansk, ville vi have
bemærket det. Vi deltager i forældremøder såvel som -konsultationer, og
vores datters standpunkt interesserer os meget.

> lad mig først slå fast - der er ikke noget, der hedder at "være
> bag efter de andre"

Jo, det kan du i allerhøjeste grad tro, der er. Når resten af klassen
fører samtaler på engelsk, som er komplet uforståelige for min datter,
må hun siges at være bagefter. Din popsmarte vending er jeg ikke enig i.

> [...]
> man har derimod nogle forventninger til eleverne efter de
> pågældende klassetrin - men ingen æder hende, hvis hun ikke lever

Forkert igen. Hendes egne klassekammerater griner r.... ud ad bukserne,
hvis hun ikke kan udtale ordene rigtigt. Den situation må alle lærere
kende.

> [...]
> hvis vi taler om elever, hvis niveau efter 6. klasse stadig
> befinder sig på et 4.klassesniveau, at vi må begynde at overveje

Nu begynder du vist at forstå problemet - hendes engelskkundskaber er på
niveau med en fra 4. klasse !

> [...]
> der da noget, der tyder på at hun er, så slå kun koldt vand i
> blodet - sålænge hun selv også viser en vilje til at gøre noget

Nej, vil du så holde op! Vi glæder os i allerhøjeste grad over hendes
fremskridt - hvem i alverden har sagt det modsatte ? Desværre ser vi
bare, at hun har store problemer i skolen netop nu på grund af dette ene
fag - hendes kundskaber er på et så lavt niveau, at hun stort set ikke
kan følge med den normale undervisning...!!!
Du skriver jo, at vi skal hjælpe hende videre derfra - og det er netop
det, min tråd går på !!! Vi ønsker at bruge lidt tid i sommerferien på
at give hende et spark i den rigtige retning, vel at mærke på en måde så
hun også selv føler, at det er sjovt. Og det var det, jeg udbad mig
hjælp til, hvilket jeg synes fremgår meget tydeligt.

> [...]
> det første fremmedsprog - desuden vil et fravalg af engelsk eller
> tysk betyde en afskærelse af næsten halvdelen af

Kære ven - hun skal jo netop ikke fravælge engelsk....det skal vi
tværtimod gøre mere ud af.

> [...]
> truffet valget for hende - og det kan der naturligvis være en god
> mening i, blot I så er opmærksomme på konsekvenserne også!

Hun kommer ikke i gymnasiet. Jeg er selv student og ved hvad jeg taler
om, da jeg også kender min datter.

> Men held og lykke med jeres datter - jeg er sikker på at det nok
> skal gå godt for hende fremover - I ser ud til at være gode,
> opmærksomme forældre - og det er skam guld værd i disse tider.

Tak. Vi gør vores bedste, men rollen som forældre har vi desværre ingen
uddannelse i.

Mvh. Jørn

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 06-07-02 10:42

> OK. Ordkløveri. Som lægmand har jeg svært ved at se forskel på lektier
> og hjemmearbejde.

Til Arne - og som fagmand
kan heller ikke se forskellen - hvor har du den definintion fra?
Kan man så lave hjemmearbejde på skolen?

VH Birgitte

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-07-02 22:31

> Til Arne - og som fagmand
> kan heller ikke se forskellen - hvor har du den definintion
fra?
> Kan man så lave hjemmearbejde på skolen?

Jeg vil som fagmand hellere henvise dig til Finn Helds bog:
Lektier - nej tak - som også min gode kollega Dan Sterup i Nexø
skriver om - (se senere) og så vil du måske forstå, at forskellen
på lektier og hjemmearbejde hovedsagelig er at lektier er noget
du gør "for skolens skyld" og "hjemmearbejde" er at fordybe dig i
et stof og tage stilling til det.

Lektier i betydningen at lave opgaver for "ellers bliver læreren
sur" eller som direkte egnet til overhøring af at eleverne har
"læst" på tingene, er imho af det onde.

Hvis du i stedet for forsøger at reflektere over det, du arbejder
med fagligt og tager stilling til tingene og arbejder med det
formål at tage ansvaret for egen læring, så er det det, jeg vil
kalde hjemmearbejde - nemlig det som forudsættes i skoleloven at
man skal have lejlighed til at fordybe sig i tingene.

Der er adskillige mennesker, der har diskuteret disse ting:
afdelingschef ved Københavns Universitet Jakob Lange er en af
dem, men jeg kan i øvrigt henvise til et glimrende indlæg i
Folkeskolen, hvor en klog lærer giver udtryk for sit forbehold
over for lektier-

http://217.28.161.163/articles/2000/04/debat/debat.htm

- jeg tror nok at jeg ikke har lyst til en yderligere debat om
det emne på indeværende tidspunkt, da jeg har meget andet at se
til. Måske en anden gang. Men du kan jo selv læse indlægget.
--
Arne H. Wilstrup
Overlærer, cand.pæd.pæd.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-07-02 23:27

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
..
> Nu tror jeg nok, min kæde hoppede af.

> OK. Ordkløveri. Som lægmand har jeg svært ved at se forskel på
lektier
> og hjemmearbejde.

Det har intet med ordkløveri at gøre, men er en præcisering af at
eleverne har ansvaret for egen læring, det som man i lærerkredse
kender som AFEL.
Lektier medfører ikke nødvendigvis - måske aldrig - at man bliver
klogere på noget, blot at man bliver vant til at skulle arbejde
med noget, man ikke nødvendigvis får forståelse eller indsigt af,
fordi man sjældent eller måske aldrig bliver mødt med et krav om
at skulle reflektere over tingene: lektierne skal være lavet,
opgaverne skal være løst - om det så er far, mor eller storebror,
der løser dem, er for så vidt ligegyldigt: hvis eleven kan vise
læreren at hun har lavet sine ting, så bliver han ikke sur, og
det er det vigtigste for mange elever omkring "lektiebegrebet".
Men hvis man forlanger at eleverne skal tage stilling, reflektere
over tingene, så kan mor, far, storebror sagtens have "hjulpet" i
form af en diskussion eller lignende, men så er der også sket
nogle overvejelser i elevens hovede om en løsning af en bestemt
problemstilling - ikke blot en bevidstløs gang lektieterperi, som
man hverken kan forstå eller kan gentage i en relevant situation.

Men yderligere at udvikle dette begreb for dig som lægmand, vil
nok medføre den samme svada som du har givet udtryk for med dit
indlæg: jeg er "popsmart" eller jeg har ikke forstået
problemstillingen etc. Det er lidt ærgerligt at du har fået den
opfattelse, som bestemt ikke er tilsigtet.

Jeg erkender blankt at jeg i min iver for at forklare dig alle
facetterne, glemte at du som forældre naturligvis må være mere
optaget af de praktiske løsninger på situationen med din datter
end at høre på, hvordan en fagmand udlægger teksten.
Det beklager jeg naturligvis for hensigten var den bedste.

Dernæst vil jeg sige til dig: nej, der er ikke tale om at man er
"bagud" i skolen fordi man ikke har nået samme niveau på et
bestemt tidspunkt.

Det ville der være tale om, hvis man havde sagt: efter 6.klasse
skal alle have nået dette eller hint pensum, og dem der ikke har
nået det, er bagud, men der er intet pensum i folkeskolen, kun
læseplaner og dermed områder man skal igennem -ikke noget med at
man skal læse en bestemt mængde stof, som man så bliver hørt i
til afgangsprøven.
Og de områder skal man blot have behandlet inden afgangsprøven i
9.klasse, som i øvrigt er en frivillig prøve.

Det betyder ikke at man ikke har nogle krav om læste antal sider
etc.,men man bliver altså slet ikke hørt i det læste stof som man
f.eks. gør ved gymnasiets engelskundervisning. Her er det alene
standpunktet på det pågældende tidspunkt, der tæller og ikke hvor
god eller dårlig man har været siden 4. klasse.
Bemærk venligst at man ikke har årskarakterer i folkeskolen, men
standpunktskarakterer - og først fra 8.klasse (endnu!)

Man kommer alene op i ulæste tekster (læse-og lyttetekster) og
man kan få mere tid hvis man i god tid beder om det af hensyn til
f.eks. ordblindhed, ligesom der er andre tiltag man kan gøre hvis
en elev har store læsevanskeligheder.

Din datter er altså ikke på niveau med klassen, men hun er ikke
bagud i forhold til et pensum, og det er det, jeg taler om her.

Hvordan hun arbejder i forhold til den "handleplan" der
formentlig er lagt i forhold til jeres datters arbejde med
stoffet er mere væsentligt: arbejder hun sig frem mod det mål hun
og læreren har sat, og har hun nået målet eller har hun ikke? Det
er det, sagen drejer sig om set med mine øjne. Og noget tyder da
på at hun er på vej, men det er min tolkning efter, hvad du
allerede har skrevet.

Hvad de andre elever gør -f.eks. at grine ad hende - er
naturligvis noget læreren bør tage alvorligt og standse
omgående - sker det ikke, er det fuldstændig uacceptabelt, en
handling som bør påtales!

Birgitte Abkjær og jeg er kommet med nogle forskellige forslag og
andre har bidraget - så er der vel intet andet at gøre end at
komme i gang?

Jeg skrev en fejl - jeg mente ikke at man skulle fravælge
engelsk, for det kan man ikke, men jeg mente at man kunne
fravælge fransk eller tysk - at fravælge det andet fremmedsprog
fordi du mener at hun ikke skal i gymnasiet en dag, synes jeg
måske ikke er særlig gennemtænkt - hun kan jo udvikle sig, så
hvorfor allerede på indeværende tidspunkt skabe nogle negative
forventninger?

Jeg har gennem tiden set elever, der var relativt dårlige i
folkeskolen, men som alligevel endte med studenterhuen eller
hf-huen.

Naturligvis kan man godt få en god uddannelse uden at blive
student eller hf-er, men for mig at se er det noget tidligt at
afgøre dette blot på baggrund af nogle ringe engelskkundskaber i
6.klasse. Måske hun er bedre til matematik?Måske ville hun blive
bedre til tysk eller fransk?

Men du har ret: du kender din datter bedst - det skal vi ikke
gøre os kloge på, og det var egentlig heller ikke det, jeg mente
med det jeg skrev.

Jeg er ked af at det ikke lykkedes mig at forklare mine
synspunkter tydeligt nok, men jeg trøster mig med at andre også
har været på banen med gode råd og vejledninger i denne følsomme
sag og som forhåbentlig har givet dig nogle brugbare råd, du kan
følge. Man kan jo ikke vinde hver gang.

Held og lykke fremover.
--
Arne H. Wilstrup
Overlærer, cand.pæd.pæd.

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 04-07-02 20:26

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> wrote in message
> [...]
> Frankrig). Forslag til lette bøger, gode videobånd, dvd'er, cd'er - alt
> kan bruges, og prisen er ligegyldig (næsten, for ellers kunne vi

Nu er jeg ikke uddannet (endnu), men til gengæld er det ikke så længe siden
jeg selv gik i skole. Noget af det der har givet mig ordforråd og
samtaleforståelse på engelsk, er engelske film uden undertekster. Afspil
dagligt nogle gode børnefilm med dialog, eksempelvis film fra Disney og
Dreamworks. Filmene er ikke lavet til undervisningsbrug, men til gengæld
gider man som barn at følge med og det er efter min mening vigtigere.
Specielt hvis det skal føles lidt som ferie istedet for sommerskole.

Engelske adventure computerspil kan også stimulere enormt. Et gammelt godt
spil er Monkey Island, hvor man konstant indgår i dialog med spillets
forskellige karakterer. Det bliver ikke kedeligt, for dialogen er temmelig
humoristisk men også lidt skarp.

Eventuelt kan i også modtage udvekslingsstuderende!

Held og lykke med arbejdet!

Mvh Thomas