UDMA 33 = ATA/33 ?
Fra : Michael B Jenner

Dato : 04-07-02 09:42

Jeg har forsøgt at installere et IBM deskstar 80GB drev (120GXP, Ultra
ATA 100) i et system der består af:

ASUS P5A-B, socket 7, ALiM5229, Award bios,
AMD K6 300MHz
m.m.

Desværre kan bios ikke detektere "skidtet". Iflg. ASUS kan bundkortet
håndtere UDMA 33, og iflg. harddisken understøtter den ATA/33. Jeg mener
at det er to navne for samme sag?

Bios er opgraderet til nyeste (v.1010 som er fra år 2000) og iflg. Asus
skulle den understøtte harddiske over 32GB ... hvor mon grænsen nu går?

Nogle bud på hvad man så kan gøre? (Udover at sende harddisken tilbage,
eller købe nyt bundkort). Jeg har overvejet at købe en Promise ATA100
TX2 IDE kontroller, men iflg. nogle hjælper den ikke hvis det er et bios
problem. Jeg havde dog forstået det således at IDE kontrolleren har sin
egen bios som tager over, men eh?

På forhånd tak

Michael

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-07-02 10:23

Michael B Jenner <mj@kom.auc.dk> skrev bl.a.:

> [...]
> bundkortet håndtere UDMA 33, og iflg. harddisken understøtter den
> ATA/33. Jeg mener at det er to navne for samme sag?

Nemlig...

> Bios er opgraderet til nyeste (v.1010 som er fra år 2000) og
> iflg. Asus skulle den understøtte harddiske over 32GB ... hvor
> mon grænsen nu går?

Nej, det lyder lidt sært.

> Nogle bud på hvad man så kan gøre?

Måske kan IBM's DiskManager hjælpe dig. Den skulle kunne "snyde" BIOS'en så
det er muligt at komme ud over begrænsningerne.
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#diskmgr2k

--
Lars

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-07-02 11:02

Michael B Jenner wrote:
> [...]
>
> Bios er opgraderet til nyeste (v.1010 som er fra år 2000) og iflg.
> Asus skulle den understøtte harddiske over 32GB ... hvor mon grænsen

På det tilsvarende bundkort Asus P5A skal bios være 1011beta for at
understøtte diske >32 GB, tjek lige om ikke der findes en sådan! Og så
er grænsen 128 GB.

> [...]
> hvis det er et bios problem. Jeg havde dog forstået det således at
> IDE kontrolleren har sin egen bios som tager over, men eh?

Jo en nyere controller understøtter diske op til i hverttilfælde 128 GB
og de har deres egen Auto bios. Dvs du skal ikke sætte noget, men under
opstart stopper den og undersøger hvad der er forbundet. En sådan
controller koster 2-300 kr

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Michael B Jenner

Dato : 05-07-02 08:58

Michael B Jenner wrote:
> [...]
> AMD K6 300MHz
> m.m.
>
> Desværre kan bios ikke detektere "skidtet".

Tak for svarene!

Løsningen var at flashe en beta-bios fra ASUS' ftp server,
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ . Det forlængede livet på den gamle komputer
en del!

Mvh Michael