subs i php?
Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 03-07-02 15:51

Hej

Jeg er helt ny i php, og har derfor et begynderspørgsmål.
Jeg har før brugt asp, men har nu besluttet mig for at kaste mig over php. I
asp brugte jeg subs meget.

<%sub test(a)%>
<h1><%response.wirte a%>
<%end sub%>

jeg brugte det altså til at indsætte html-kode, med nogle argumenter.
Ved godt, at jeg f.eks. kan gøre dette via include/require, men det giver
vel ikke mulighed for argumenter?
Ved også godt, at jeg kan bruge function, men skal der så ikke skrives echo
foran hver ny linie?

Et eksempel på hvad jeg brugte subs til i asp var, at at jeg delte siden op
så jeg havde samme hoved og menu på hver side -- og så kalde jeg sidens
titel som argument (=det blev sat ind i <title>).

Håber I forstår hvad jeg mener.
På forhånd tak for hjælpen
/Jeppe

Fra : Mads Jensen

Dato : 03-07-02 16:14

Hej

> [...]
> vel ikke mulighed for argumenter?
> Ved også godt, at jeg kan bruge function, men skal der så ikke skrives
Jeg tror vist kun at det er i ASP og Perl at der findes subs, kan godt være
at der er flere, men dem kender jeg ikke.

Hvis du vil lave noget lignende i PHP ser det vist sådan ud:
<?php
function write($a){
echo $a;
}
?>

Hver linie behøver nødvendigvis ikke at have et echo foran sig, manualen
viser noget i stil med:
<?php
echo <<<EOP
linie 1
linie 2
EOP;
?>

/Mads
--
Mads Jensen
http://ddfr.dk - Dansk Donaldist Forening

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 03-07-02 21:02

In article <afv31d$hm5$1@sunsite.dk>, Jeppe Vesterbæk wrote:

> giver vel ikke mulighed for argumenter? Ved også godt, at jeg kan
> bruge function, men skal der så ikke skrives echo foran hver ny linie?

Ikke nødvendigvis, man kan (også) godt gøre sådan:

function test($var)
{

?>
markup en masse .. <? print $var; ?> .. mere markup
<?

}

vh Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-07-02 21:06

Jeppe Vesterbæk wrote in <afv31d$hm5$1@sunsite.dk>:
> <%sub test(a)%>
> <h1><%response.wirte a%>
> <%end sub%>

<?function test($a){?>
<h1><?=$a?>
<?}?>

Utestet, men noget i den stil...

Minder det om det, du savner?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 03-07-02 21:56

> Minder det om det, du savner?

Jeps, var ikke klar over, at man også kunne "hoppe" ind og ud af php i en
funktion som det er muligt i asp.

Tak for hjælpen og de gode links allesammen. Jeg har prøvet at kigge lidt på
templatesystemer, men synes dog ikke umiddelbart, at det var noget, jeg lige
kunne gennemskue, så jeg klarer jeg nok med noget include-halløj af en
header og en footer ;).

Igen, tak for hjælpen
/Jeppe