Hjælp inden jeg smider lortet i havnen ;-)
Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 03-07-02 15:32

Hej

For langt tid siden købte jeg en AMD Athlon (Palomino) XP PR1600+ (1400 Mhz)
Socket A, sammen med et Soltek SL-75KAV.
Jeg fik den aldrig til at køre 1400 Mhz, kun 1050 Mhz stabilt og da jeg blev
indlagt på sygehus (7 md.) blev det aldrig til mere.
I dag skulle Pc`en så lige have en rengøring og tænkte i den forbindelse om
der måske var kommet en ny bios og jo sørme så, jeg kørte med Q9.1 og har nu
opgarderet til Q10. Jeg har reloadet default i bios og ikke derefter stillet
på noget men det hjælper ikke på min hastighed

Lige nu køre jeg med SW1 (CPU External Frequency) 100 Mhz, PCI Frequency
33,3 Mhz og FSB Frequency 200 Mhz.

SW2 DIP1-4 står på 14.0x så det skulle give 1400 Mhz, men under opstart af
Pc`en viser den kun 1050 Mhz ? Det total gode ved denne indstilling er at
den er hammer stabil .

Jeg har prøver SW1 på 133,3 Mhz og SW2 på 10.5x samt 10.0x men jeg får altid
STOP FEJL under opstart.

En Jumper jeg ikke forstår er J17, indstilling nummer 1 (Bus ratio detected
by FID (auto)) eller nummer 2 (Bus ratio selected by SW2 DIP 1-4)?

Hvad har jeg overset her jeg forstår det ikke?

NB: Stop fejl jeg har fået, men de er faktisk mange gange forskellige:

0x0000008E ( 0xc0000005, 0x00000043, 0xBACBEC00, 0x00000000 )
eller:
0x0000008E ( 0xC0000005, 0x00000052, 0xBACBEC50, 0x00000000 )

Anden Hardware:
1152 Mb Ram
Matrox G400 Max 32 Mb
Andet har vist ikke den store interesse.

mvh
Henrik

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-07-02 17:28

Henrik Bruun-Petersen" <nytliv@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Socket A, sammen med et Soltek SL-75KAV.

> Jeg har prøver SW1 på 133,3 Mhz og SW2 på 10.5x samt 10.0x men jeg får

SW2 burde vel ikke have noget at sige ved en multiplyer
locked CPU

Er cpu spændingen i orden,

> Anden Hardware:
> 1152 Mb Ram

Og nu har du har vel prøvet med lidt mindre ram i maskinen

Jr.

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 03-07-02 18:08

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> SW2 burde vel ikke have noget at sige ved en multiplyer
> locked CPU

Du bliver nød til at forklare nærmere.

> Er cpu spændingen i orden,

1.75

> Og nu har du har vel prøvet med lidt mindre ram i maskinen

Nej skal jeg det og hvorfor?

Mvh
Henrik

Fra : Michael_Sørensen

Dato : 03-07-02 18:50

> Nej skal jeg det og hvorfor?
Prøv da lige at køre med en enkel 133 Mhz ramstand. Det er vel ikke sådan at der
har sneget sig en 100Mhz stang i din samling af ramblocke som sidder på
boardet....
mvh MIC

---

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 03-07-02 19:36

"Michael_Sørensen" <Nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv da lige at køre med en enkel 133 Mhz ramstand. Det er vel ikke sådan
at der
> har sneget sig en 100Mhz stang i din samling af ramblocke som sidder på
> boardet....

Min computer sidder meget dybt i et hjørne skab og det er meget besværligt
at hive den ud og ind, så derfor vil jeg lige vente på en evt. melding om
hvordan jeg sætter frek. ned til 100 Mhz på rammen. Derefter vil jeg smide
PC og skærm op på stuebordet og begynde og lege, det betyder bare at jeg er
nød til at gå offline håber i forstår

mvh
Henrik

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 03-07-02 20:01

Henrik Bruun-Petersen <nytliv@hotmail.com> skrev bl.a.:

> [...]
> rammen. Derefter vil jeg smide PC og skærm op på stuebordet og
> begynde og lege, det betyder bare at jeg er nød til at gå offline

Prøv at hente Sandra.
http://www.sisoftware.demon.co.uk/san_dem/html/dload.htm
Installer det og kik under punktet "Mainboard Information". Måske kan du se
der, om der skulle være noget RAM, der er PC100

Mit ene modul kommer der en del oplysninger omkring. Måske kan Sandra vise
noget lignende om dit RAM.
Memory Module 1 : Hyundai Electronics HYMD132 645A8-H 50064831 256MB
16x(16Mx8) DDR-SDRAM PC2100U-2533-750 (CL2.5 upto 133MHz) (CL2 upto 100MHz)

....eller endnu bedre (? - har ikke selv testet endnu)
http://www.simtel.net/pub/pd/56570.shtml

--
Lars

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 03-07-02 18:16

Henrik Bruun-Petersen wrote:
> [...]
> opstart af Pc`en viser den kun 1050 Mhz ? Det total gode ved denne
> indstilling er at den er hammer stabil .

Din CPU er nok låst så det er ige meget hvad du sætter SW2 til, CPU'en
er låst til 10,5 medmindre du har fixet den.

> Jeg har prøver SW1 på 133,3 Mhz og SW2 på 10.5x samt 10.0x men jeg
> får altid STOP FEJL under opstart.

Jeg gætter på at dit Ram ikke kan følge med! Er du sikker på at det er
PC133 ram ? Ellers må du finde et sted at sætte ram hastigheden til 100
MHz (PC100).

> En Jumper jeg ikke forstår er J17, indstilling nummer 1 (Bus ratio
> detected by FID (auto)) eller nummer 2 (Bus ratio selected by SW2 DIP
> 1-4)?

I stilling 1 detecteres CPU'en og i stilling 2 kan du stææt
bushastigheden selv, HVIS CPU'en ikke er låst.

> [...]
> eller:
> 0x0000008E ( 0xC0000005, 0x00000052, 0xBACBEC50, 0x00000000 )

Hvordan når du det tal ?

> Matrox G400 Max 32 Mb
> Andet har vist ikke den store interesse.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Esben

Dato : 03-07-02 19:00

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan når du det tal ?

Dette er vel det mest sandsynlige:
512 + 512 + 128 = XXXX

--
Esben

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 03-07-02 19:27

> [...]
> Din CPU er nok låst så det er ige meget hvad du sætter SW2 til, CPU'en
> er låst til 10,5 medmindre du har fixet den.

Ok jeg tror jeg forstår, derfor burde den køre med SW1 sat på 133.3 Mhz.

> Jeg gætter på at dit Ram ikke kan følge med! Er du sikker på at det er
> PC133 ram ?

Jeg kan godt se at det nok er rammen det er galt med, jeg er næste sikker på
at det er PC133 ram ellers er jeg sku` blevet snydt?

> Ellers må du finde et sted at sætte ram hastigheden til 100 MHz (PC100).

I bundkort manual kan jeg ikke finde noget sted at gøre dette, er det i bios
det foregår.

> I stilling 1 detecteres CPU'en og i stilling 2 kan du stææt
> bushastigheden selv, HVIS CPU'en ikke er låst.

Ok forstået

> Hvordan når du det tal ?

2 stænger ram på 512 mb og en stang ram på 128 mb

mvh
Henrik