Raid 0 - Flere partitioner ?
Fra : Mizar

Dato : 03-07-02 12:34

Hej

Jeg har et MB der understøtter raid via en onboard promise controller,
så nu kunne jeg godt tænke mig at "lege" lidt med det.

Til formålet vil jeg bruge 2 stk 80 GB IBM GXP120
(Gider ik høre om problemer med IBM, dem tager jeg hvis de kommer)

Spørgsmålet er så, når jeg har lavet selve raid-0 opsætningen imellem
de to diske, kan jeg så inddele de 160 GB i flere partitioner, eller kan
man undlade at bruge hele disken, og lave flere raid-partitioner ?

Kan jeg feks. lave 3 partitioner ud af de 160 GB;
Drev C: 40 GB raid-0
Drev D: 40 GB raid-0
Drev E: 80 GB raid-0

og hvis ja, skal det så inddeles i starten af raid-opsætningen, eller
efter de to diske er sat i raid-0 ?

Hvordan har Partition Magic 7 og Drive Image 2002 det iøvrigt med at
diskene kører raid-0, kører det bare, eller giver det problemer ?

På forhånd tak
Brian

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 03-07-02 13:35

Mizar wrote:
> [...]
>
> Hvordan har Partition Magic 7 og Drive Image 2002 det iøvrigt med at
> diskene kører raid-0, kører det bare, eller giver det problemer ?

Jeg kender ikke lige din controller, men normal fremgangsmåde er at du
kobler de to diske til din controller og under opstart vælger du Raid 0,
og du kan måske vælge lidt mere der. Derefter kan du betragte de to Raid
0 diske som én disk, og dvs sige fdiske den som du ønsker og formaterer
den ligeså, fx den ene partition i Fat32 og den anden partition i
NTFS,....

PM7 og DI bør opfatte de to Raid 0 diske som én disk.

Jeg har nogle målinger på Raid her www.dhd.dk/computer/diske.htm
--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-07-02 13:03

> Spørgsmålet er så, når jeg har lavet selve raid-0 opsætningen imellem
> de to diske, kan jeg så inddele de 160 GB i flere partitioner,

Ja

Jeg kører selv med et A7V133 med 2x80mb diske delt i 3x4GB plus resten i et
et enkelt. Det giver plads til 3 os og et fælles data drev

> og hvis ja, skal det så inddeles i starten af raid-opsætningen, eller
> efter de to diske er sat i raid-0 ?

Det gør du bare med fdisk bagefter.

Men hvis det er vigtigte data så overvej raid 1 ...

/A