Lydkort-problemer
Fra : Niels

Dato : 02-07-02 20:08

Hej.

Har haft dette indlæg i dk.edb.hardware.drev.cd-rom siden middagstid idag,
men uden svar, så jeg prøver nu denne gruppe. Hvis der skulle være en anden
gruppe, der er mere relevant, hører jeg gerne derom

Win98, 200 MHz, cd-rom=TEAC CD-524E, lydkort=C-Media CM8738 Audio - netop
købt hos A-Z, CD-player.

Har netop installeret et PCI-lydkort i en nylig købt brugt maskine (har
installeret de drivere der fulgte med på en cd-rom), - men er ikke særlig
erfaren med lydkort o.l., - så jeg har fået problemos:

Har en svag lyd i højttalerne, dvs. kan svagt høre den audio-cd, som jeg har
i cd-rom'en. Lyden er forvrænget.
Det underlige er, at når jeg vil skrue op for lyden, så forsvinder den helt
??????

Min logik siger mig, at dette kunne tyde på at noget er vendt forkert/
forbyttede ledninger el. lign., - men jeg
har prøvet alle muligheder mht. audio-kablet, og også prøvet at skifte
kablet og højttalerne ud.

På lydkortet er der 3 muligheder for at sætte et 4 polet stik:
Der er et sort stik, der sidder for sig selv, og hvor der står Aux-In og
CD-ROM IN (Sony, Panasonic).
Der er et andet sort stik, der sidder ved siden af et lille hvidt anderledes
stik.

Jeg har prøvet at sætte audio-kablet i begge de sorte stik. Jeg går
ud fra, at det hvide stik bruges, hvis man f.eks. skal have et ekstra
audiokabel til f.eks. en brænder. Er det korrekt?

Der er ingen jumpere på kortet.

Hvis jeg fjerner audio-kablet, så forsvinder lyden, - men der er den samme
skrattende lave lyd, lige meget hvordan jeg vender stikket - både på cd-rom
og på lydkortet......

Ifølge Enhedshåndteringen og Egenskaber, så skulle alt være i orden

Lyd i hovedtelefon fra stikket på forsiden af cd-rom'en er OK, og får også
fin lyd i højttalerne, hvis jeg sætter stikket heri, men det er jo ikke
liiiige den langsigtede løsning.

Mht. audio-kablet, hvad gør I andre, - hvordan finder I ud af, hvordan det
skal sidde?

Jeg har kigget lidt på Mogens' råd for nylig:
>Mener du at den ikke vil afspille musik CD'er ? I så fald er der en række
muligheder
>1. manglende audio kabel
>2. audio kabel ikke sat til lydkort
>3. audio kabel sat i forkert stik på lydkort
>4. CD-in slået fra i lyd-indstillinger
>5. har du 2 CD drev og de begge skal kunne afspille
>musik CD'er skal det ene drev sættes til AUX på lydkortet
>og så skal AUX selvf. aktiveres i indstillingerne.

Det der med "CD-in slået fra i lyd-indstillinger". Hvad menes med det?

Jeg håber at nogen kan hjælpe.
I'M (CLOSE TO) GOING BANANAS........

--
Mvh.
Niels

Fra : Bjarke Hansen \(lapt~

Dato : 02-07-02 20:21

"Niels" <njpoulsen@email.dkxx> wrote in message

> Hvis jeg fjerner audio-kablet, så forsvinder lyden, - men der er den samme
> skrattende lave lyd, lige meget hvordan jeg vender stikket - både på
cd-rom
> og på lydkortet......

Hvorfor ikke bare køre uden det kabel?

De fleste afspilnings programmer, kan afspille CD audio digitalt via
bundkortet. Hvis lydkortet understøtter det altså.

Fx. Real Player One, afspiller default via Digitalt. og ikke via det analoge
signal fra cd-rom´en

Ved at bruge det analoge signal. For du faktisk ret dårlig lyd, da den ultra
billige D/A kredsløb i cd-rom drevet er skod. ved at køre digitalt, laver
lydkortet det om til hørbar lyd..

Jeg kører slet ikke med de kabler.

> Det der med "CD-in slået fra i lyd-indstillinger". Hvad menes med det?

At lyden er slået fra, det kan du se i din lyd mixser. Hvis ikke, skal den
nok tilføjes til listen under egenskaber.

Fra : Niels

Dato : 02-07-02 20:53

Tak for svar.

> [...]
ultra
> billige D/A kredsløb i cd-rom drevet er skod. ved at køre digitalt, laver

Hvor henne indstiller jeg cd-rom drevet til at køre digitalt?

Fra : Niels

Dato : 02-07-02 21:22

> Hvor henne indstiller jeg cd-rom drevet til at køre digitalt?

Har fundet stedet under "Egenskaber for Multimedier", - men jeg kan ikke
aktivere det her, da både tekst og afkrydsningsboks - er "gråt" dvs. ikke
aktiv.

Lydkortet er helt nyt, medens cd-rom'en nok er ca. 5 år gammel, vil jeg
skyde på.
Skal jeg forsøge at finde nye drivere til cd-rom'en - eller hvordan får jeg
muligheden for at køre digitalt aktiveret?

Fra : LarsS

Dato : 02-07-02 23:48

"Niels" <njpoulsen@email.dkxx> wrote in message news:aft22b$qv1$1@sunsite.dk...

> Har fundet stedet under "Egenskaber for Multimedier", - men jeg kan ikke
> aktivere det her, da både tekst og afkrydsningsboks - er "gråt" dvs. ikke
> aktiv. [cut]

Brug erstatning for windows cd-rom player, hentes her:
http://homepage2.nifty.com/~maid/fsw/dcdp_r106.zip
(Den afspiller cd uden kabel til lydkort, lissom når man
ripper cd'er til harddisk. Bruger dog en del CPU. Lyden
går via wav i mixer...)

Mht. støj fra lydkort: Prøv at flytte det længst muligt
væk fra strømforsyning.

/LarsS

Fra : Niels

Dato : 03-07-02 22:05

> [...]
> går via wav i mixer...)
>
> Mht. støj fra lydkort: Prøv at flytte det længst muligt

Hej LarsS.

Tak for svar.

Var inde på ovennævnte japanske side, men jeg kunne ikke rigtig finde zip
filen.........
Findes den ikke på en mere "regulær" europæisk/amerikansk side?
Hvad hedder programmet egentlig?

I stedet har jeg fået fat i et nyere cd-rom drev og installeret Win Me, - så
nu er digital lyd aktiveret, - MEN lyden "hopper" lidt engang imellem.
Er der nogen der ved, hvad man gør ved det?

Fra : LarsS

Dato : 04-07-02 00:48

"Niels" <njpoulsen@email.dkxx> wrote in message news:afvoue$juq$1@sunsite.dk...

> Var inde på ovennævnte japanske side, men jeg kunne ikke rigtig finde zip
> filen.........

okay, der er kommet en ny version, nu 421Kb:
side: http://homepage2.nifty.com/~maid/index_e.html
d/l: http://homepage2.nifty.com/~maid/fsw/dcdp_r107.zip

> Hvad hedder programmet egentlig?

Myan CD Player eller Digital CD Player eller
Digital Txt-CD Player ?

> I stedet har jeg fået fat i et nyere cd-rom drev og installeret Win Me, - så
> nu er digital lyd aktiveret, - MEN lyden "hopper" lidt engang imellem.
> Er der nogen der ved, hvad man gør ved det?

Det er nok CPU-kraft der ikke er god nok, problemet blir
sikkert værre hvis du laver andet CPU-krævende samtidigt.

/LarsS

Fra : JEV

Dato : 04-07-02 16:40

Hey

Jeg kan anbefale jer at prøve følgende plugin til winamp:
http://www.url.ru/~copah/CDReader.htm

Jeg har lige selv hentet det, men det fungerer foreløbigt upåklageligt!

/JEV

Fra : Niels

Dato : 04-07-02 18:41

> Det er nok CPU-kraft der ikke er god nok, problemet blir
> sikkert værre hvis du laver andet CPU-krævende samtidigt.
>
> /LarsS

Takker!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-07-02 21:20

"LarsS" <sidenius@kabelnettet.dk> wrote in message

> [...]
> d/l: http://homepage2.nifty.com/~maid/fsw/dcdp_r107.zip

> Myan CD Player eller Digital CD Player eller

Det var da ellers noget af et skod program, du har fundet frem fra gemmerne
der´.

Nu bruger jeg ikke normalt så mange slags cd afspilnings programmer...

Har lige prøvet ovennævte program...

For det første, kan den ikke engang finde ud af, at starte afspilning når
man propper en disk i et af mine 2 drev. Jeg proppede en James Sampson i
brænderdrevet.. Straks var Real One og Creative playcenter på banen...

Jeg prøvede at få gang i ovennævte myan program. Men den kunne kun finde
data track på cd rom drevet..

Nårr tænkte jeg,, det må være i instillinger.. Mig ind og sætte den op til
mit Plextor drev...

Hmm,,, den kan ski heller ikke finde min cd i drevet.. Måske fordi jeg
afspiller med real One player.... Men DET er da noget jeg ikke gider at
spilde mere tid på...

Det er nu også rimeligt godt Real One player, ved cd afspilning.. Nok det
bedste jeg har oplevet indtil videre... Selv en brændt MP3->cd audio disk,
kan den finde cd´en på cd database,, og vise cover og navne på numre....

Og JA, den afspiller digitalt, mener man kan sætte den op til analog også.

Den bruger ca. 1-8% system, med et Creative 1024 player kort,... Mit audigy
virker ikke rigtigt, så test med den, har jeg sprunget over.

Me, - så

> Det er nok CPU-kraft der ikke er god nok, problemet blir
> sikkert værre hvis du laver andet CPU-krævende samtidigt.

Kan ikke se, hvorfor et godt lydkort, skulle bruge specielt meget CPU på
sådan noget... MP3 må være sværere at decode

Fra : LarsS

Dato : 05-07-02 23:25

> [...]

> man propper en disk i et af mine 2 drev. Jeg proppede en James Sampson i
> brænderdrevet.. Straks var Real One og Creative playcenter på banen...

Men det er jo afhængig af hvilket program der er associeret til
AudioCD ? (Det vil jo være dét program der starter...)

> [...]
> Og JA, den afspiller digitalt, mener man kan sætte den op til analog også.

Noget må du vel være utilfreds med når du ikke anbefaler den
til Niels og straks kaster dig over Myan?
Kender ikke Real One player, er det share eller free version?
Umiddelbart kan jeg ikke se at der står "digital play", men
hvis den afspiller uden ledning til lydkortet er det digitalt. Men
iøvrigt vil jeg ikke anbefale Real-Networks, Real-Player etc.,
idet jeg bryder mig ikke om deres forretning eller produkter.
("RealOne functions best when you have your browser cookies
enabled") !
Real One player free version d/l er 8,5 Mb! Myan CDPlayer er
421Kb. Og jeg er aldrig stødt på de problemer du nævner.
Yderligere læser den CD-Txt, altså titler er IKKE taget fra
database eller cdplayer.ini, derfor god til kontrol af samme.

> [...]

> Kan ikke se, hvorfor et godt lydkort, skulle bruge specielt meget CPU på
> sådan noget... MP3 må være sværere at decode

Digital afspilning bruger CPU-kraft (lissom en ripper), det gør
analog afspilning ikke. Normalt ikke noget problem, men dels
har Niels "hoppende" lyd, dels en 200MHz CPU, så sammen-
hængen er jo nærliggende (har selv (bl.a.) en P1/120MHz og
den kan IKKE afspille digitalt uden "hop").
Iøvrigt bruger WinME jo standard Media Player til cd-afspilning
og det er jo en klods af et program, måske vil Myan (eller evt.
winamp med "digital-afspilning"-plugin eller analog afspilning)
være bedre CPU (og "hoppe") -mæssigt..

/LarsS

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-02 01:25

> Men det er jo afhængig af hvilket program der er associeret til
> AudioCD ? (Det vil jo være dét program der starter...)

Jaja,, men når jeg propper cd´en i maskinen. Opdager "dit" program det
ikke...

> til Niels og straks kaster dig over Myan?

Der er ikke noget i vejn med den.

Jeg skrev da fx i første indlæg at Real One player, kan afspille digitalt.
Derfor et forsøg værd...

Hvorfor jeg kastede mig over Myan? Tjaa for at se hvad det var, og for at
følge med i denne tråd. Ikke mindre.

> Kender ikke Real One player, er det share eller free version?

Real One Player, er gratis/Free men de gemmer den godt af vejen, for
betallingsversionen...

Ved dog ikke hvad betallingsversionen kan mere.... Denn free player, kan
skam også "rippe" både i MP3, WMP og Real players eget format.

> Umiddelbart kan jeg ikke se at der står "digital play", men
> hvis den afspiller uden ledning til lydkortet er det digitalt.

Under advanceret opsætning, kan man vælge analog eller digital. Digital står
som defaut.

> Men
> iøvrigt vil jeg ikke anbefale Real-Networks, Real-Player etc.,
> idet jeg bryder mig ikke om deres forretning eller produkter.

Okay, men hvis det er et okay produkt, kan det vel være lige meget...

> ("RealOne functions best when you have your browser cookies
> enabled") !

okay, rører ikke mig.

> Real One player free version d/l er 8,5 Mb! Myan CDPlayer er
> 421Kb.

Ja og?

> Og jeg er aldrig stødt på de problemer du nævner.
> Yderligere læser den CD-Txt, altså titler er IKKE taget fra
> database eller cdplayer.ini, derfor god til kontrol af samme.

God til kontrol?

cd tekst, er jo kun til cd´ere produceret med cd-text. Det er alle vel ikke.

Real player, kan åbenbart finde frem til cd´en, ved at sammenligne længden
på numrene.. hvis det fx er nogle brænde cd´ere.

> [...]
> hængen er jo nærliggende (har selv (bl.a.) en P1/120MHz og
> den kan IKKE afspille digitalt uden "hop").

Jeg kan godt se problematikken med en 200 mhz pc´ere.
Til Niels, har du prøvet at sætte et par hørerbøffer i selve cd-rom drevet,
for at høre om der kommer støj der´?

> [...]
> og det er jo en klods af et program, måske vil Myan (eller evt.
> winamp med "digital-afspilning"-plugin eller analog afspilning)

OKAY,,

Men realplayer, kunne faktisk også sættes op til hvor meget cpu belastning
den må bruge... Kunne dog ikke lige se nogen forskel, ved at vælge højeste
cpu brug...