Harddisk - fdisk /mbr - please help
Fra : Henrik Oddershede

Dato : 02-07-02 18:24

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-07-02 18:24

news:Pine.GSO.4.33.0207021912450.10087->100000@peta.cs.auc.dk...
>Hej folkens.
>Tredie forsøg:
>Jeg lavede en bootdisk fra Windows, som jeg bootede fra. Derefter kørte
>jeg "fdisk /mbr", hvilket gav omtrent samme fejlbesked
>som de andre (kan ikke helt huske den).

Svjh skal /MBR være med store bogstaver før det virker..

/Dennis

Fra : Henrik Oddershede

Dato : 02-07-02 18:28

Fra : Henrik Oddershede

Dato : 02-07-02 18:40

Fra : Martin Andersen

Dato : 02-07-02 18:53

Henrik Oddershede wrote:

> Det hjalp desværre ikke. Fejlbesked: "The master boot code has NOT been
> updated".
>
> Henrik
>
> On Tue, 2 Jul 2002, Henrik Oddershede wrote:
>
> henrik> usenet> Svjh skal /MBR være med store bogstaver før det virker..
> henrik>
> henrik> Takker - det prøver jeg lige.
> henrik>
> henrik> Henrik

Hvis det er en IBM harddisk, findes der værktøjer på IBM's harddisk
der kan slette hele skidtet.

Martin.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-07-02 18:44

Den Tue, 2 Jul 2002 19:24:14 +0200 skrev Henrik Oddershede:
>Hej folkens.
>
>Jeg har fået til opgave at samle en gammel computer til et familiemedlem,
>så jeg har været rundt og samle gamle dele hos bekendte. Heriblandt er en
>harddisk, som har været brugt til Red Hat Linux. Jeg skal have Windows
>lagt ind på dyret, men har problemer med disken.

Prøv bare at installere windows. Windows har den vane, at den sletter
alt andet, hvis ikke der ligger en partition windows finder
tilfredsstillende.

Dog har jeg lidt en mistanke om at det er en defekt disk du har
problemer med - fdisk under linux plejer ikke at have problemer med
ting den ikke har set før, den giver højst en "warning, this disk does
not contain a valid partition table".

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Fra : Henrik Oddershede

Dato : 02-07-02 18:49

Fra : Kent Friis

Dato : 02-07-02 19:15

Den Tue, 2 Jul 2002 19:49:01 +0200 skrev Henrik Oddershede:
>On Tue, 2 Jul 2002, Kent Friis wrote:
>
>leeloo> Dog har jeg lidt en mistanke om at det er en defekt disk du har
>leeloo> problemer med - fdisk under linux plejer ikke at have problemer med
>leeloo> ting den ikke har set før, den giver højst en "warning, this disk does
>leeloo> not contain a valid partition table".
>
>Jeg har ved selvsyn konstateret at den i flere måneder, lige før jeg
>overtog den, har kørt Red Hat upåklageligt, men jeg skal gerne indrømme,
>at tanken om, at den måske er defekt, har strejfet mig.

Så kan den vel stadig boote RedHat?

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-07-02 19:24

Henrik Oddershede <henrik@cs.auc.dk> wrote:

>Jeg bootede i windows, startede PartitionMagic, som straks brokkede sig
>over, at den ikke kunne læse disken.

Nu er det vel ikke bare noget banalt med "LBA" i dine
bios-indstillinger?

--
Allan

Fra : Henrik Oddershede

Dato : 02-07-02 20:17

Fra : Kent Friis

Dato : 02-07-02 20:29

Den Tue, 2 Jul 2002 21:17:23 +0200 skrev Henrik Oddershede:
>leeloo> Så kan den vel stadig boote RedHat?
>
>Jeg har fra bios kørt en low level formattering, som samtidigt foretog en
>scanning for bad tracks (uden at melde fejl), så nu kan den i hvert fald
>ikke boote.

Man plejer at fraråde lowlevel formattering.

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-07-02 20:52

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

> Man plejer at fraråde lowlevel formattering.

Hvad kan der egentlig ske ved det siden det frarådes?

/Dennis

Fra : Henrik Oddershede

Dato : 02-07-02 20:19

Fra : Henrik Oddershede

Dato : 02-07-02 20:38

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-07-02 23:33

Henrik Oddershede skrev:

>så jeg har været rundt og samle gamle dele hos bekendte. Heriblandt er en
>harddisk, som har været brugt til Red Hat Linux. Jeg skal have Windows
>lagt ind på dyret, men har problemer med disken.

Ja. Linux lægger en ret klam hånd på en harddisk. Windows er
magtesløst, og Partition Magic 4 giver også totalt op. Det der
med /mbr er også ligegyldigt, for Dos/Windows kan slet ikke finde
nogen bootrecord - master or otherwise.

Find et program der hedder Disk Manager eller DM. Det ligger på
mange harddiskfabrikanters hjemmeside. Selv om de har hver deres,
har jeg en lumsk mistanke om at det er samme program. I hvert
fald har jeg et fra Maxtor som jeg har brugt på em Quantum-disk.

I første omgang får man kun adgang til Fat16, men når det er sat
op, kan man få lov til at lave FAT32 næste gang. Og prgrammet er
lækkert. Det tager et halvt minut at ondulere en harddisk på 40
GB, mens Partition Magic skal stå hele natten for at klare det
samme.

Det zapper dog *ALT* hvad der findes på harddisken.

Mit program ligger på en bootdiskette så det dur ikke at sende
det som fil. I værste fald kan du skrive en mail, så skal jeg
sende dig en diskettekopi. Men jeg har før fundet det tilsvarende
som et normalt program på nettet.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-07-02 00:16

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Mit program ligger på en bootdiskette så det dur ikke at sende
>det som fil.

'man dd'

--
Allan

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 03-07-02 07:26

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> 'man dd'

Eller Winimage, hvis det til wintendo :)

/Dennis

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-07-02 13:11

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

>Eller Winimage, hvis det til wintendo :)

De er kompatible, eftersom de begge bruger "rene" images. Så et
passende kompromis for at holde os lidt til unix kunne jo være,
at Bertel laver et image af disketten med dd, hvorefter Henrik
laver en diskette fra imaget med WinImage (som i øvrigt er et
gevaldigt godt program sammen med de online-samlinger af
boot-images, som findes).

--
Allan

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-07-02 21:24

On Thu, 04 Jul 2002 20:20:11 GMT, Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Nej.

Kan du uddybe det lidt? Jeg ved intet om emnet, så jeg vil meget gerne
forstå hvorfor de beskeder der lyder farlige er harmløse.

Mvh.

--
"The concert is finito, my friends, goodnight!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 04-07-02 22:25

On Thu, 04 Jul 2002 22:23:40 +0200, spamtrap@koldfront.dk (Adam
Sjøgren) wrote:

>Kan du uddybe det lidt? Jeg ved intet om emnet, så jeg vil meget gerne
>forstå hvorfor de beskeder der lyder farlige er harmløse.

Uncorrectable henviser til at der er en ECC fejl, som ikke kan
korrigeres. Det vil sige at der i sektor og fejlkorrigeringsbit er for
mange fejl til at det kan rettes.

Sådanne sektorer, ofte kaldet dårlige sektorer, kan for eksempel opstå
hvis der fumles med disken mens den er tændt. Problemet forsvinder
hvis der skrives til sektoren, enten fordi der ikke er nogen fejl på
disken, eller fordi en reservesektor automatisk tages i brug, når der
skrives.

I mit tilfælde havde jeg blot provokeret fejlen ved at skrive en
sektor med forkerte fejlkorrigeringbit.
--
Svend Olaf

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-07-02 22:31

On Thu, 04 Jul 2002 21:24:49 GMT, Svend Olaf Mikkelsen wrote:

[... forklaring snippet - tak! ...]

> I mit tilfælde havde jeg blot provokeret fejlen ved at skrive en
> sektor med forkerte fejlkorrigeringbit.

.... og for manden som ikke selv har introduceret sådan nogle er
løsningen... ?

Mvh.

--
"Okay, så håll käften och ta ner händerna, det är bra" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 04-07-02 22:45

On Thu, 04 Jul 2002 23:30:30 +0200, spamtrap@koldfront.dk (Adam
Sjøgren) wrote:

>... og for manden som ikke selv har introduceret sådan nogle er
>løsningen... ?

Som udgangspunkt er det muligt at en disk med dårlige sektorer har
større risiko for at de opstår igen. Men ellers kan man overskrive
disken med et program fra fabrikanten. Det berettes ofte, at brugeren
ikke har kunnet gennemføre dette, men jeg tror det ikke, før jeg selv
har set det.

De nyeste udgaver af IBM Drive Fitness Test kan også nøjes med at
reparere de sektorer, det er galt med, men kun for FAT og NTFS
partitioner. (Programmet har vistnok den fejl at overskrivning af MBR
ikke nøjes med MBR, men tager de første 256 sektorer, uden at det er
dokumenteret).

Alternativt kan man bruge mine DOS værktøjer. Hvis disken er disk 2
for BIOS, ville kommandoen til at få et overblik være:

findbad 2 0 10 quick

Det vil vise om der er enkelte fejl, eller om det er mere udbredt.
Programmet kan også reparere, men det er udokumenteret fordi brugeren
for eksempel kunne overskrive et stort antal sektorer, selv om den
egentlige fejl var en kabelfejl.

Kommandoen til at overskrive blot MBR ville være:

set findpart=edit
findpart putsect 2 0 0 1 !zero <cylinders> 00000000 force

Af en eller anden grund kan dd ikke skrive til dårlige sektorer. Noget
tyder på at programmet læser før det skriver.

Alt dette sagt, kan det godt være den aktuelle disk er beskadiget, men
man ved det ikke før det er undersøgt.
--
Svend Olaf

Fra : Henrik Oddershede

Dato : 03-07-02 07:40

Fra : Henrik Oddershede

Dato : 03-07-02 23:03

Fra : Kent Friis

Dato : 04-07-02 16:01

Den Thu, 4 Jul 2002 00:03:09 +0200 skrev Henrik Oddershede:

>Konklusion: Disken er død - gone for good.

Hvis du stadig har en linux der kan bootes, så prøv at se om den kan
lide disken.

Prøv fx en:

cat /dev/hdX >/dev/null

og check for fejlmeldinger, både
fra cat og med en dmesg.

Hvis du ingen fejl får, skal du kunne lave en:

dd if=/dev/zero of=/dev/hdX bs=512 count=1

(Sørg for at ramme den rigtige disk), og derefter burde Linux' fdisk
ikke have problemer med disken. Du kan bare trykke "w" (write), når
den har brokket sig over at der mangler en partitionstabel, så burde
DOS fdisk også kunne finde den.

Dog har jeg været ude for at fdisk ikke kan finde ud af størrelsen på
disken, men så må du lige se i BIOS, på label'en på disken, eller
Seagates hjemmeside, hvad C/H/S værdierne skal være.

Mvh
Kent
--
echo f 0:0 ffff 0 | debug

Fra : N/A

Dato : 04-07-02 18:09

Fra : Kent Friis

Dato : 04-07-02 18:09

Den Thu, 4 Jul 2002 18:33:59 +0200 skrev Henrik Oddershede:
>On Thu, 4 Jul 2002, Kent Friis wrote:
>
><-snip->
> hdb:hdb: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
>hdb: dma_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=0, sector=0
>end_request: I/O error, dev 03:40 (hdb), sector 0
> unable to read partition table
><-snip->

Det plejer at betyde at disken er død (eller meget tæt på død). Kan det
være en transportskade? Eller har den stået et fugtigt sted?

Nu har du noget at kaste efter Jehovas Vidner

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 04-07-02 21:08

On Thu, 4 Jul 2002 18:33:59 +0200, Henrik Oddershede
<henrik@cs.auc.dk> wrote:

> [...]
>hdb: dma_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=0, sector=0
>end_request: I/O error, dev 03:40 (hdb), sector 0

På en disk af mine, der ikke fejler noget, giver dmesg:

Partition check:

hdb:hdb: read_intr: status=0x59 { DriveReady SeekComplete DataRequest
Error }
hdb: read_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, CHS=0/0/0, sector=0
[...]

Det er muligt at din disk fejler noget, men hidtil er der vist ikke
noget, der tyder på det.
--
Svend Olaf

Fra : N/A

Dato : 04-07-02 21:20

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 04-07-02 21:20

On Thu, 04 Jul 2002 22:16:49 +0200, spamtrap@koldfront.dk (Adam
Sjøgren) wrote:

>Synes du ikke det tyder på fejl, når den skriver "UncorrectableError"
>og "unable to read partition table"??

Nej. Jeg er mere i tvivl om betydningen af forskellene (DataRequest).
Jeg kender ikke Linux værktøjerne så godt, men dd kan i hvert fald
ikke bruges i et tilfælde som dette. Det OS jeg bruger nu, ligger på
den pågældende disk.
--
Svend Olaf

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-07-02 22:24

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

>Synes du ikke det tyder på fejl, når den skriver "UncorrectableError"
>og "unable to read partition table"??

Spørgsmålet er vel, om det tyder på en fejl i softwaren eller en
fejl på harddisken.

--
Allan

Fra : Henrik Oddershede

Dato : 04-07-02 18:36

Fra : Henrik Oddershede

Dato : 04-07-02 23:11

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-02 11:02

Henrik Oddershede skrev:

>Jeg har fået til ...

Dette er blot et generelt opfølgende spørgsmål til dem der har
skrevet i tråden:

Er der en der har en avanceret version af F-disk og som vil sende
mig en kopi (hvis det er tilladt)?

Hvis der i en normal Redhat-installation ligger et program der
kan overføres til en bootdiskette, vil en forklaring herom være
tilstrækkeligt.

--
Bertel

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-07-02 12:27

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hvis der i en normal Redhat-installation ligger et program der
> kan overføres til en bootdiskette, vil en forklaring herom være
> tilstrækkeligt.

Du kan evt. se på http://www.linuxlinks.com/Distributions/Floppy/ om du
kan finde en diskettedistribution, der er egnet til rescue-disk.

Prøv evt. at få oversætte en statisk cfdisk og få plads til den, cfdisk
er lidt mere medgørlig end fdisk.

--
Lars Kongshøj