Checkboxes og databaser?
Fra : Henrik

Dato : 02-07-02 14:13

Hej,

Er der nogen der forholdsvist overordnet kan forklare, hvordan
man arbejder med checkboxes og Access-databaser? Jeg har oprettet
et felt af typen "Yes/No", som vises som en checkbox...

Hvordan arbejder jeg med den i mit admin-interface?

Venlig hilsen

Henrik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-07-02 14:58

On Tue, 2 Jul 2002 13:12:39 +0000 (UTC), Henrik <hku@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>et felt af typen "Yes/No", som vises som en checkbox...
>
>Hvordan arbejder jeg med den i mit admin-interface?

Mener du ASP-admin-interface?

Du er nok nødt til at være lidt mere specifik, men hvis jeg skal gætte
lidt:

Problemet er, at den slags felter egentlig burde være ret entydige, da
de kun kan have to værdier. Det er med andre ord en boole'sk variabel.
Men i virkelighedens verden er der mange navne: Ja/Nej, Yes/No,
True/False, -1/0, Sand/Falsk etc.
Nogle databaser foretrækker en betegnelse frem for andre, men oftest
dur -1/0.

Du kan desuden sikre dig langt ved at brug CBool-funktionen.

Prøv at spørge lidt mere specifikt i forhold til dit problem.

Mvh. Jørm

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Henrik

Dato : 02-07-02 16:01

> Prøv at spørge lidt mere specifikt i forhold til dit problem.

Hej,

Jeg har som sagt en Access 2000-database, hvor jeg har oprettet et felt,
"Password", af typen Yes/No. Sagen er den, at hvis der er sat et hak i
checkboxen, skal der include's en fil, som gør, at der redirectes til en
login-side, hvis ikke der er logget ind.

Det er ikke alle siderne, som skal password-beskyttes, derfor dette felt.

I min skabelonfil, visside.asp, skal jeg så i første omgang på en eller
anden måde have lavet en stump kode, som gør, at hvis der er sat et hak i
checkboxen, skal en fil includes, ellers skal serveren blot gå videre i
filen.

Senere må jeg så finde ud af, hvordan jeg får fixet feltet i mit
hjemmelavede ASP-admin-webinterface...

MVH

Fra : Henrik

Dato : 02-07-02 18:36

Burde dette ikke virke?

<%
strPassword = rs("Password")
If Trim(strPassword) = True Then
strPassword = "<!--#include virtual=/includes/protect.inc -->"
Else
strPassword = " "
End If

Response.Write strPassword
%>

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-07-02 19:07

On Tue, 2 Jul 2002 17:36:05 +0000 (UTC), Henrik <hku@tiscali.dk>
wrote:

>Burde dette ikke virke?

Virker det? :)

><%
>strPassword = rs("Password")

Navnet strPassword antyder, at der er tale om en streng-variabel, men
det er det jo ikke. Det er en boole'sk variabel, som burde hedde
blnPassword (det har imidlertid ikke noget at gøre med, om det virker
eller ej, men måske med, hvordan du forstår det?).

>If Trim(strPassword) = True Then
Det giver ikke den store mening at Trim'e en boole'sk variabel.

> strPassword = "<!--#include virtual=/includes/protect.inc -->"

Hvad indeholder protect.inc ?
Tænk på, at når du laver en include-fil, så vil resultatet blive som
om du havde taget indholdet af filen og indføjet der, hvor du har din
include-sætning.
Husk også, at include-filer inkluderes, *før* dit script parses - den
bliver altså altid inkluderet, uanset om if'en er opfyldt eller ej.

<SNIP>

Det er lidt svært at give et ordentligt svar, før du fortæller, hvad
du har tænkt dig, der skal være i include-filen ...

Normalt deler jeg det op således:
1) En separat login-funktion, hvor resultatet gemmes i en
Session-variabel - det kan være "ja"/"nej" eller noget mere
sofistikeret (som fx adgangsniveau 1, 2, 3 o.l).

2) På hver enkelt side checkes om der står (fx) "ja" i
Session-variablen. Dette check ligger i en include-fil, som fx kunne
indeholde:
<%
If Session("securitylevel") > 1 Then
   ' nothing to do
Else
   Response.Redirect "nologin.asp"
End if
%>

Der kunne så fx være en include-fil til hvert adgangsniveau.

3) Include-filen inkluderes på alle de sider, der skal beskyttes.

Hvis det skulle omskrives til din situation, så kunne du jo lave dit
database-felt om til et tal-felt og definere adgangsniveau for hver
side (lidt mere nyttigt end blot ja/nej ...)

Hvis vi så forudsætter, at du har en separat login-funktion, som
gemmer brugerens adgangsniveau i en Session-variabel som beskrevet
ovenfor, kunne din kode se således ud:

<%
If Session("securitylevel") > rs("adgangsniveau") Then
   ' nothing to do
Else
   Response.Redirect "nologin.asp"
End if
%>

- koden kan evt. gemmes i en include.

Hvis brugerens adgangsniveau er over det krævede for siden, kommer
han/hun ind - ellers redirectes til nologin.asp

PS: Brug ikke niveauerne 1, 2, 3 ..., men hellere 100, 200, 300 ... -
det gør det mere fleksibelt.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Henrik

Dato : 03-07-02 16:43

Hej,

Jeg kan godt følge dit indlæg. Desværre er jeg endnu på begynderniveau i
ASP, så jeg kan ikke finde ud af at føre dine idéer ud i praksis. Når
det bliver mere avanceret, plejer jeg at downloade nogle sourcecodes fra
www.asp.dk eller www.activeserverpages.dk, som jeg derefter tilpasser.

Problemet er følgende:

Jeg har en database med mit CV med en række forskellige "sider". Nogle
af disse sider er udtalelser, anbefalinger etc. fra arbejdsgivere, som
jeg ikke ønsker at alle og enhver skal have adgang til. Derfor skal jeg
have password-beskyttet disse sider, sådan at man - når man klikker på
f.eks. "vis.asp?side=14", føres man til login-side, men f.eks. ikke,
hvis man vælger "vis.asp?side=13", som IKKE kræver password.

Jeg havde forestillet mig at lave et felt i databasen ved navn
"Password". Hvis der vælges ja, indsættes en eller anden form for
password-beskyttelse under visningen i vis.asp. Hvis nej, skal indholdet
vises ganske normalt.

Nogle gode tips til, hvordan jeg nemmest fikser den? Jeg har prøvet en
hel del frem og tilbage, men det virker ikke...

Venlig hilsen og på forhånd tak