Fisketegn i Sverige
Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 02-07-02 07:54

Hej

Jeg skal til Sverige i næste uge, hvor vi har lejet et sommerhus med grund
ned til en sø. Der er selvfølgelig båd til huset, så der skal naturligvis
fiskes!
Men hvordan har svenskerne det med fisketegn/fiskekort? Jeg mener at man
skal have et fisketegn som i DK, men kan man købe det på forhånd i DK, eller
hvor køber man det så i Sverige?

Kræves der fiskekort til de fleste søer og åer/elver som i DK, eller er
fiskeriet frit flere steder?

Er der nogen der kan give et link til en side om fiskeri i Sverige.

Sommehuset ligger mellem Vänern og Vättern (tættest på Vättern), så
beskrivelser fra dette område er selvfølgelig specielt interessant.

pft
Kåre

Fra : Michael Hansen

Dato : 02-07-02 09:49

> [...]
> hvor køber man det så i Sverige?
>
> Kræves der fiskekort til de fleste søer og åer/elver som i DK, eller er

Der er endnu ikke noget statsligt fisketegn i Sverige, men politikerne diskuterer at indføre det.
Så du skal kun købe lokale fisketegn.

> Er der nogen der kan give et link til en side om fiskeri i Sverige.
Der er masser, men når Vänern og Vättern er på tale så kig på www.outdoor.se. Der finder du en
række artikler. Fiskeriet i Vänern og Vättern er frit. De har begge en stor artsrigdom, og der
drives en del trolling efter ørred og laks. I Vättern bliver der hvert år tages laks omkring de 10 kilo
fra bredden. Desuden er der et godt stalling fiskeri, og mulighed for rødding hvis du bruger båd.
Prøv natfiskeriet ! Sus også forbi på www.vattern.org
Et par interessante søer er desuden Skagern (Gulspånglax) og Unden. Unden rummer nogle af de
største røddinger i hele Norden ! Der tages hvert år fisk på 6 - 8 kilo.

> Sommehuset ligger mellem Vänern og Vättern (tættest på Vättern), så
> beskrivelser fra dette område er selvfølgelig specielt interessant.
>
> pft
> Kåre

Med venlig hilsen og ønsket om en god ferie
Michael L. Hansen, redaktør på scandicAngler.com

Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 02-07-02 11:52

<klip>
> Der er endnu ikke noget statsligt fisketegn i Sverige, men politikerne
diskuterer at indføre det.
> Så du skal kun købe lokale fisketegn.
Ok. Så må jeg jo på en eller anden måde prøve at finde ud af hvor jeg får
fat i et sådant.

> [...]
rummer nogle af de
> største røddinger i hele Norden ! Der tages hvert år fisk på 6 - 8 kilo.

Det lyder jo rart. Hytten vi skal bo i ligger faktisk i Undenäs, og efter
hvad jeg kan huske, så ligger det lige klods op af Unden sø. Så måske jeg
skulle prøve at grille sådan en 5 kilos rødding over åben ild... Hytten
ligger 100 meter fra en sø, hvor vi har en båd til rådighed. Om det er Unden
sø, eller en anden mindre sø ved jeg ikke. Men det kunne jo være man var
heldig...

Kåre

Fra : Michael Hansen

Dato : 02-07-02 13:54

> [...]
> sø, eller en anden mindre sø ved jeg ikke. Men det kunne jo være man var

Det lyder bare overfedt ! Tænk lige på at 5 kilos rødding kan være 12 år gammel, så nøjes
med at grille det på 2,5 kilo, men husk lige billedet af den på 5 kilo!!
Hvis det er muligt jeg jeg ekstremt gerne have adressen på hytten !
Sidst jeg var der kostede et fiskekort 25 sv.kr. pr. døgn, men det er nok steget siden. Alligevel er
det under alle omstændigheder kanon billigt i forhold til kvaliteten i fiskeriet.
Endnu engang god tur!

Med venlig hilsen
Michael L. Hansen, redaktør på scandicAngler.com

Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 03-07-02 08:21

> [...]
steget siden. Alligevel er
> det under alle omstændigheder kanon billigt i forhold til kvaliteten i

Jeg skal såmænd nok lade de gamle gå, og grille en portionsørred. Så kan du
jo se om den er blevet større når du kommer derop igen.
Hytten har vi lejet igennem www.dancenter.dk og har hytte nr. 14021. Gå ind
under Feriehus i Sverige, og vælg søg på husnummer.
10.000 m2 grund, 100 meter til sø med egen båd, 1000 meter til nærmeste
nabo, og huset er stort nok til hele familien - 3600,- for en uge.

Jeg har lige tjekket hvor huset ligger, men det er ikke helt klart. Undenäs
ligger ca. 7 km fra Unden sø, men huset ligger også ca. 7 km "til venstre"
for Undenäs ifølge kørselsvejledningen. På kortet rammer jeg så Unden
søbred...

Kåre

Fra : Henric

Dato : 03-07-02 00:44

Fiskekort köper man som sagt lokalt på plats, oftast nära vattnet.
Bensinmackar i närheten säljer eller vet oftast var kort säljes.
Inget du behöver tänka på innan du kommer till stugan alltså...
Har du tur ingår fiskerätt i stughyran och då är det bara att fiska på utan
kort.
/H

Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 03-07-02 08:22

"Henric" <henric@nopsam_telescopesoftware.se> wrote in message
> [...]
> Inget du behöver tänka på innan du kommer till stugan alltså...
> Har du tur ingår fiskerätt i stughyran och då är det bara att fiska på

OK, jeg prøver benzintanken.
Men gælder fiskekortet til en enkelt sø, eller til et helt område med flere
søer?
Jeg går ud fra at vi må fiske i den sø der ligger ved huset, da der følger
båd med. Men om det betyder at jeg må fiske i de omkringliggende søer er jeg
i tvivl om.

Kåre

Fra : Henric

Dato : 03-07-02 18:13

Nej det brukar faktiskt oftast gälla för en sjö eller ibland till och med
bara en del av en sjö. I varje fall i de södrare delarna av Sverige. I norr
är det mer störra områden man löser kort till. Jag tror turistinformationen
kan ge dig mer info om exakt var du köper kort till resp. vatten.
Kanske här: http://www.askersund.se/kommunen/turist_friluft.html
eller kanske här http://www.forshaga.se/
eller via http://www.turism.se/ (klicka tursutbyråer i sverige)
Mvh Henric

Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 03-07-02 21:06

Takker for oplysningerne, det prøver jeg.

Kåre