Kasteteknik flue!
Fra : Notredame

Dato : 01-07-02 19:35

Jeg har i 2 dage kastet med fluestangen, og er selvfølgelig også stødt
på problemer. Når jeg standser stangen i kl.12 pos. og skal svinge
stangen frem rammer jeg mig selv i nakken med enden af linen? Samtidig
ryger linen for langt ned mod jorden bag ved mig så jeg tit hænger fast
i buske m.v. i lav højde? Jeg skal op og fiske i Sverige på lørdag, så
jeg skal have teknikken bare nogenlunde iorden inden da. Håber på et
par gode råd og teknikker. VH Notre

Fra : Kent Lodberg

Dato : 01-07-02 22:30

Først og fremmest er det vigtigt hvilken stang det er, 1-hånds eller 2-hånds?
Når man kaster med flue på enhånds-stang er det først og fremmest vigtigt at
linen passer til stangen, om hjulet har den rigtig vægt eller ej er ikke noget der
har så stor betydning i starten. Jeg regner med at linen passer til stangen, selvom
det i mine ører godt kunne lyde som om den er for tung, da den falder ned bag dig.
Eller måske kaster du med for lang line, istedet for at skyde linen? Eller for store fluer
i forhold til stang klassen?
Her kommer så min egen kasteteknik:
Når jeg fisker med 1-hånds, hvilket jeg gør oftest, bruger jeg meget overhåndskast
eller rullekast alt efter bagbevoksningen. Jeg går ud fra at du snakker om overhåndskast
da det lyder til at du er nybegynder. Her holder jeg armen lidt ud fra kroppen en 10 -20
grader, fører stangen om bag ryggen til ca. klokken 1 - 2, afhængig af line mængden, jo
længere kast jo længere om mod klokken 2. Når linen strækkes ud og det giver et ryg i
stangen, fører jeg stangen frem mod klokken 10. når linen igen strækkes gentages proceduren,
om til klokken 1 - 2. og frem igen, når du så har opnået den ønskede line-længde førers stangen
klokken 10 så linen skyder optimalt. Lige før linen lander på vandet sænkes stangen ydeligere
ned til vandret (klokken 9.) det giver den mest optimale præsentation.
Hvis der er snakke om en 2-håndsstang er det samme procedure, her føres stangen dog kun
mellem klokken 11 og 1-2 det giver for mig de bedste skydeegenskaber, men det er sjældent
at jeg benytter
overhåndskast til 2-hånds fiskeriet. Her er der mere tale om rule-underhånds-og spaykast.

Jeg håber at du kan bruge alt dette til noget, og så ønsker jeg dig en god tur samt knæk og bræk.

MVH Kent

PS: hvor skal du hen i Sverige? Jeg skal nemlig selv afsted i næste uge på kombineret
fiske/kano-tur også i Sverige.

Fra : Notredame

Dato : 02-07-02 08:06

Hej Kent

> Først og fremmest er det vigtigt hvilken stang det er, 1-hånds eller
> 2- hånds?
Det er en 1 hånds AFTM 6-8 255 cm

>Jeg regner med at linen passer til stangen.
Jeg har købt et "færdigt sæt" så jeg går ud fra at det hele passer
sammen.

> Eller måske kaster du med for lang line.
Hmmm....jeg ved det ikke rigtigt, men jeg synes ikke jeg har særlig
meget line når jeg kaster.

>Jeg går ud fra at du snakker om overhåndskast da det lyder til at du
>er
> nybegynder.
Helt grøn...!

> Jeg håber at du kan bruge alt dette til noget, og så ønsker jeg dig
> en god tur samt knæk og bræk.
Tak for dine råd, jeg vil prøve i løbet af dagen idag hvis blæsten
stiller af.

> PS: hvor skal du hen i Sverige? Jeg skal nemlig selv afsted i næste
> uge på kombineret fiske/kano-tur også i Sverige.
Vi har lejet et hus i nærheden af Lövhult/Hemsjö, m/direkte adgang til
stor fiskesø. Så bare vejret holder, og ikke for meget regn.

Fra : Hobi

Dato : 03-07-02 20:50

Hej Notre,

Hvor bor du....?
--
MVH
Hobi

Fra : Notredame

Dato : 03-07-02 21:30

> Hvor bor du....?

Hej Hobi
København

Fra : Hobi

Dato : 04-07-02 20:15

Ok, ja så er der et stykke vej, jeg bor ved Herning i vestjylland.....
Ellers kunne du have fået et lynkursus, men det kan vist ikke betale sig....

--
MVH
Hobi

Fra : Notredame

Dato : 04-07-02 20:40

Hobi wrote:

> Ok, ja så er der et stykke vej, jeg bor ved Herning i vestjylland.....
> Ellers kunne du have fået et lynkursus, men det kan vist ikke betale
> sig....

Hej Hobi
Det var ellers ærgetligt.
Men idag gik det faktisk en del bedre. Jeg tror ikke der er mange
timers kast tilbage, før jeg vover mig ud i den "virkelige verden"
Ellers tak for tilbudet Hobi.

VH
Notre..

Fra : woody

Dato : 05-07-02 20:30

On Mon, 1 Jul 2002 20:34:57 +0200, Notredame <notredame@notredame.dk>
wrote:

>Jeg har i 2 dage kastet med fluestangen, og er selvfølgelig også stødt
>på problemer. Når jeg standser stangen i kl.12 pos. og skal svinge
>stangen frem rammer jeg mig selv i nakken med enden af linen?

Før stangen lidt længere ude til højre hvis du er højrehåndet.

>Samtidig ryger linen for langt ned mod jorden bag ved mig så jeg tit hænger fast
>i buske m.v. i lav højde?

Linen er for lang eller du holder for lang pause (det sidste er meget
ualmindeligt for begyndere)

Som begynder:

Stil dig omtrent parallelt med den retning du vil kaste, så kan du
nemlig øve dig på at holde fluelinen oppe i luften mens du

Begynd med at lægge 4 - 6 meter line udfra stangen, enten på en
græsplæne eller i en å. Når linen er strakt løfter du stangen
lis'som når du trækker en hammer tilbage for at ramme et søm. Stands
bevægelsen ca. klokken 12 til 2 stykker. Moderat fart, linen går nu
hen over hovedet på dig, du ser efter den og når den er strakt tilbage
er du klar til at føre hånden frem igen. Men den skal være strakt!!!!
Ellers falder den som regel ned over dig, i fremkastet. Nu skal du
imidlertid lære at holde linen i luften, så stop fremkastet ved 10 -
11 tiden, lad linen strække sig og gentag bagkastet. Bliv ved med
dette.

Nyd nu hvordan linen smukt fiser frem og tilbage. Når du kan holde
linen i gang til din egen tilfredshed, afslutter du med at lade linen
strække ud ca. kl 10, hvis den gør dette ca en meter over vandet
fælger du stille og roligt efter med stangen, og linen lægger sig
smukt på vandet.!!! (En gang imellem).

Der er mange faldgruber, men hvis du først har indøvet kastet medens
du står så du kan vende dig efter linen forstår du bedre teknikken, og
når noget går galt kan du se hvad der har været galt. Når du fisker
står du ikke og kigger efter linen i bagkastet, men mens du øver dig
er det godt at stå parallelt med kastet.

Du skal være meget opmærksom på hvilken linelængde der passer til dig,
kort den op hvis du ikke kan holde den flyvende, lav den ængere når du
har lært at bære den i luften. Længden af din line i luften er alfa
og omegea, men det kan du selv se på kastet. Selvfølgelig er det
vigtigt at købe stang og line i samme klasse, men det er forbløffende
så mange forskellige liner man kan kaste med. Du kan kaste en flue
med næsten alle slags liner, lad blot længden=vægten bestemme for dig.
Jeg har brugt gamle bomulds-level (u-taperede) liner der var ligesom
murersnor. Men du finder snart ud af at det er lettere at styre en
synkende line i blæsevejr.

Have fun Woody