Fdisk i win2000
Fra : Christopher Tracy

Dato : 01-07-02 18:21

Hej

Har lige købt mig en ny HD (80 Gb), som jeg har lidt problemer med at få til
virke, jeg har fået sat den i, og den er fundet i Bios, alle 80 Gb er der.

Så går jeg ind i Kontrolpanel > Administration > Computeradministration og
så ned i Lager og Diskhåndtering, og der kan jeg godt se HD'en som "Disk 1"
med et advarselsskilt på, men der viser den sig kun som 74,53 Gb ????

Men mit hovedproblem er at jeg ikke kan komme til fdiske den nye HD ... Jo
det kan jeg måske godt, jeg ved bare ikke hvordan, jeg har gjort det før,
men det var under win98, og der kunne jeg godt bruge fdisk fra start
disketten til win98, men det virker ikke i win2000, der skriver den at det
er forkert dos-version

Så jeg håber virkelig der er én der kan fortælle mig hvordan jeg kommer
videre....

Mange mange tak på forhånd
/C.T.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 01-07-02 18:35

Christopher Tracy wrote:

> [...]
> så ned i Lager og Diskhåndtering, og der kan jeg godt se HD'en som "Disk 1"
> med et advarselsskilt på, men der viser den sig kun som 74,53 Gb ????

Det lyder meget rigtigt. Harddiskfabrikanter tæller ikke lige som os andre så
man kan godt regne med at skulle trække helt op til 10% fra før man finder den
mængde data man kan havde på en disk.

> [...]
> men det var under win98, og der kunne jeg godt bruge fdisk fra start
> disketten til win98, men det virker ikke i win2000, der skriver den at det

Du skal ikke bruge FDISK under Windows 2000, men i stedet den diskmanager hvor
du allerede har fundet ind. Næste trin er vist blot at højre klikke eller
dobeltkilkke på det nye drev svjh ellers prøv den indbyggede hjælp.

Mvh

Bruno

Fra : Christopher Tracy

Dato : 02-07-02 14:47

Hej

> [...]

> man kan godt regne med at skulle trække helt op til 10% fra før man finder

Nå oki..

> [...]
> du allerede har fundet ind. Næste trin er vist blot at højre klikke eller
> dobeltkilkke på det nye drev svjh ellers prøv den indbyggede hjælp.

Ja det fandt jeg ud af, men tak for svaret aligevel

Så har jeg bare et tillægsspørgmål; nu har den nye HD lagt sig ind som G:
drev, altså efter DVD- og CD-brænder drev, jeg vil gerne ha' den lagt ind
så'en at den er før de 2 drev, hvordan er det lige man gør det ?

/C.T.

Fra : Christopher Tracy

Dato : 02-07-02 17:34

Hej

> Så har jeg bare et tillægsspørgmål; nu har den nye HD lagt sig ind som G:
> drev, altså efter DVD- og CD-brænder drev, jeg vil gerne ha' den lagt ind
> så'en at den er før de 2 drev, hvordan er det lige man gør det ?

Ja det har jeg fundet ud af nu... ved ikke om det er den helt rigtige
måde... men fandt ud af at jeg kunne rykke frem og tilbage med drev
bogstaverne indtil det passede som jeg ville ha' det.

/C.T

Fra : Madsen

Dato : 01-07-02 19:34

Christopher Tracy skrev:

> [...]
> bruge fdisk fra start disketten til win98, men det virker ikke i
> win2000, der skriver den at det er forkert dos-version

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q184006
You cannot format a volume larger than 32 GB in size using the FAT32
file system in Windows 2000. The Windows 2000 FastFAT driver can
mount and support volumes larger than 32 GB that use the FAT32 file
system (subject to the other limits), but you cannot create one
using the Format tool. This behavior is by design. If you need to
create a volume larger than 32 GB, use the NTFS file system instead.

Hvis du vil køre FAT32 på disken og du samtidig vil have disken
partitioneret som een stor disk, så kan du bruge Fdisk.
Den har dog et problem med diske større end 64 GB, men det kan løses
med en opdatering til fdisk.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q263044
Det er dog vist nok muligt at partitionere disken alligevel, men
fdisk vil ofte vise en forkert størrelse på disken, medmindre du
henter ovenstående fix.

Madsen.