Ny mus i SuSE 8.0
Fra : Christian Catu

Dato : 30-06-02 17:34

Hejsa
Jeg har netop skiftet mus på min bærbare, som kører SuSE Linux 8.0 (fra
Logitech Pilot Mouse ps/2 til Logitech Mouseman Dual Optical usb).

Første gang jeg tændte computeren med den nye mus isat kom der en blå skærm
hvor jeg kunne vælge mus. Jeg valgte en mus der passede (kan ikke huske
hvilken) og startede Linux. Musen virkede, alt var godt.

Anden gang skete det samme, jeg valgte samme mus og alt virkede stadig.

Her tredje gang kom der ingen skærm hvor jeg kunne vælge mus. Den gik bare
ind i Linux, og da den kom til login skærmen virkede musen ikke.

Hvad har jeg gjort galt?

/Catu

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 30-06-02 17:23

Christian Catu wrote:

> Første gang jeg tændte computeren med den nye mus isat kom der en blå skærm
> hvor jeg kunne vælge mus. Jeg valgte en mus der passede (kan ikke huske
> hvilken) og startede Linux. Musen virkede, alt var godt.

Du skal ind i yast controlcenter/hardware og configurere din nye mus.
Det gøres ganske let ved hjælp af "peg og klik" metoden.

En anden gang du køber nyt hardware er det en_meget_god ide at gå ind
hos f.eks www.suse.de og undersøge om den nye hardware er fuldt
understøttet af linux.

Hilsen Claus.

Fra : Christian Catu

Dato : 30-06-02 18:51

"claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> wrote in message

> [...]
> Det gøres ganske let ved hjælp af "peg og klik" metoden.
>

> En anden gang du køber nyt hardware er det en_meget_god ide at gå ind

Problemet er lige blevet løst. Jeg pillede musen ud og satte den i igen.
Satans usb mus :)

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 01-07-02 06:20

Hej

Jeg har samme problem med SuSE. Og ja, det løser sig ved at skifte USB port.
Men næste gang er det galt igen.

Jeg har prøvet følgende guides:

http://sdb.suse.de/en/sdb/html/usb80.html

http://sdb.suse.de/en/sdb/html/wessels_usbmouse80.html

Dog virkede det ikke.

Eneste måde jeg kunne få det til at virke, var at sætte en ps/2 adaptor på.

Håber det bliver bedre i næste version...

/Bjørn Andersen
http://www.linuxin.dk

Fra : Christian Catu

Dato : 01-07-02 11:44

"Bjorn Andersen" <ba@linuxin.dk> wrote in message
> [...]
på.

> Håber det bliver bedre i næste version...

Jeg fandt dette her i alt.os.linux.suse

To solve the problem of my usb-mouse(microsoft), i just add at end of
file /etc/sysconfig/hotplug :
sleep 3

last ligne of file : HOTPLUG_PCI_MODULES_NOT_TO_UNLOAD=""
added parameter : sleep 3

Good luck.

Jeg har prøvet det, og den har ikke haft problemer siden, men jeg har kun
genstartet 2 gange

Jeg har dog det problem at mit scroll wheel ikke virker. Det har ingen
funktion overhovedet.

/Catu

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 01-07-02 16:45

> Jeg har prøvet det, og den har ikke haft problemer siden, men jeg har kun
> genstartet 2 gange
>
> Jeg har dog det problem at mit scroll wheel ikke virker. Det har ingen
> funktion overhovedet.

Tilføj dette i /etc/X11/XF86Config

I bunden af:

Section "InputDevice"

Option "ZAxisMapping" "4 5"

Så fortæller du at knap 4 og 5 på musen virker, det er dem som hjulet
bruger.

Bjørn Andersen
http://www.linuxin.dk

Fra : Christian Catu

Dato : 03-07-02 20:16

> [...]
>
> Section "InputDevice"
>
> Option "ZAxisMapping" "4 5"
>

> Så fortæller du at knap 4 og 5 på musen virker, det er dem som hjulet

Tusind tak for hjælpen. Det var lige det der manglede.

/Catu