Fritz-Bornholm
Fra : R.N.

Dato : 30-06-02 15:28

Min niece er blevet gift med een, der har navnet Fritz som efternavn. Han
stammer fra Bornholm, derfor ville jeg høre om nogen ved, hvor almindeligt
dette navn er på Bornholm såvel som i det øvrige Danmark. Og om der ellers
er noget specielt at sige om det. Hidtil har jeg kun hørt om det som
fornavn.

Han vil gerne have mig med ind på landsarkivet eller rigsarkivet for at vise
ham hvordan man starter på slægtsforskning. Men kan man overhovedet se
folketællinger og kirkebøger fra Bornholm på arkiverne i København??

Med venlig hilsen Ruth elena@io.dk

Fra : Bo

Dato : 01-07-02 16:47

>navnet Fritz som efternavn. Han
> stammer fra Bornholm, derfor ville jeg høre om nogen >ved, hvor
almindeligt
> dette navn er

LynFT finder i CD1801: 33 med efternavn Fritz eller gift med Fritz. Ingen på
Bornholm.

Bo

www.boekelund.dk

Fra : R.N.

Dato : 01-07-02 20:45

"Bo" skrev i en meddelelse

> LynFT finder i CD1801: 33 med efternavn Fritz eller gift med Fritz. Ingen
>på Bornholm.

Javel, det lader til at alle svar henviser til meget få personer med navnet
Fritz som familienavn. Så burde det jo gå hurtigt, hvis man først finder det
rigtige sted at søge på. Tak skal du have.

Det lyder ellers godt med sådan en Lyn FT. Er det pågående at spørge om du
ville kunne gøre det samme med navnet Kørner på samme tidspunkt eller cal 50
år senere - altså omkring 1850?

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Bo

Dato : 02-07-02 16:31

> [...]
> ville kunne gøre det samme med navnet Kørner på samme tidspunkt eller cal
LynFT gennemser lynhurtigt folketællingerne. Den eneste komplette årgang der
findes på CD er 1801. Men vi ser frem til at 1845 kommer.
LynFT kan sammen med andre programmer hentes gratis på www.boekelund.dk

Jeg har sendt en søgning til dig.
Bo

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 30-06-02 16:44

"R.N." <elena@io.dk> skrev i en meddelelse news:afn51s$2o4b$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> ham hvordan man starter på slægtsforskning. Men kan man overhovedet se
> folketællinger og kirkebøger fra Bornholm på arkiverne i København??

Der er 106 personer, der bærer Fritz som efternacn i DK.

63 i hovedstaden, 17 på øvrige Sjælland & Bornhol, 19 i Sønderjylland, og og de resterende
7 i resten af landet.

Oplysningenr stammer fra Per Billesøe - 20.000 slægtsnavn i Danmark - udgivet i 1999.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

Fra : R.N.

Dato : 01-07-02 20:26

"Ole P. Bielefeldt" skrev i en meddelelse

> [...]

>og de resterende
> 7 i resten af landet.
>
> Oplysningenr stammer fra Per Billesøe - 20.000 slægtsnavn i Danmark -

Uh ja, den bog skulle man ønske sig i fødselsdagsgave. altså kun 17 personer
på Sjælland og Bornholm tilsammen.

Mange tak for oplysningerne.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Bodil Madsen

Dato : 30-06-02 16:46

Ja, begge steder, men prøv også at se, hvad du kan finde på nettet. Der
ligger vist en hel del fra Bornholm
venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : R.N.

Dato : 01-07-02 20:29

"Bodil Madsen" skrev i en meddelelse

> Ja, begge steder, men prøv også at se, hvad du kan finde på nettet. Der
> ligger vist en hel del fra Bornholm.

Altså du mener indtastede folketællinger og den slags? Det var nok et godt
råd. Tak skal du have.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 01-07-02 06:18

R.N. skrev i meddelelsen ...
Og om der ellers
>er noget specielt at sige om det. Hidtil har jeg kun hørt om det som
>fornavn.

I følge George Søndergaards lille bog om danske efternavne: Tysk
kortfattelse af Friedrich.
Patr.: -e, -en, -ner.

Med venlig hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : R.N.

Dato : 01-07-02 20:36

"Flemming Svendsen" skrev i en meddelelse:
> R.N. skrev i meddelelsen ...

> Og om der ellers
>
> I følge George Søndergaards lille bog om danske efternavne: Tysk
> kortfattelse af Friedrich.

Javel, det er da aldrig faldet mig ind. Men jeg har godt nok haft en
fornemmelse af en forbindelse til tysk.

> Patr.: -e, -en, -ner.

Betyder det, at det kan træffes både som Fritze, Fritzen og Fritzner.
Jamen det må jeg skynde mig at fortælle Martin Fritz som for øvrigt har
fødselsdag i dag.

Med venlig hilsen Ruth