Begyndere skal ikke skræmmes.
Fra : woody

Dato : 30-06-02 14:34

Når en begynder i fluefiskeri spørger om længder på forfang har jeg
ofte set at man anbefaler at køre med meget lange forfang, to
stanglængder eller måske mere. Sådan noget kan da blot skræmme folk
langt væk, og det er helt unødvendigt. At stå og kaste med et så langt
forfang i den mindste blæst eller på en mark med trådhegn og lidt
buske, vil skræmme enhver begynder langt væk fra fluekæppen.

De fleste begynder vel med en flydelinie, og selv om de nok drømmer om
store havørreder er det nu flest mindre ørreder og stallinger man
fanger ved åen. Derfor er jeg også godt tilfreds med en ca. 1,5 meter
omkring 0.30, over en 0,20 på en go' meter som jeg så bytter ret ofte.
Hvis man går efter havørred bruger jeg samme længder men 0,10 tykkere.
Det går såmænd ganske godt med det og det er nemt at lave på stedet.
Hvis ikke jeg fanger fisk "kravler" jeg lidt ned med den tyndeste ende
og binder en mindre flue på. Skærer lidt af 0.20'eren og sætter ca.
50 cm af det tynde i enden. Dog vil jeg ikke gerne under 0.14 for så
kan man næsten ikke hive krogen af et græsstrå uden at skidtet
knækker. Men man kan altså stadig holde sig på ca. en stanglængde
ialt.

Hvis I anskaffer en synkeline til havørredfiskeri om natten og de
dybere vande kan I såmænd nøjes med en meter til halvanden i alt på
0.30, og så kan I pludselig kaste 10 meter længere!!!

Og det med de smarte fluer behøver heller ikke at være et problem, de
er sjove at binde og pæne i grejboxen, men I ender alligevel op med at
anvende et par favoritter til det hele, når de andre ikke gi'r noget.
Husk, I fanger kun på det grej I har tiltro til!!

En "lille sort" er en 12 - 14krog med lidt myggekussehår på, (små
sorte hacklefjer og sort bindetråd), de gør det ud for kvægmyg og alt
det andet smål.. man ikke kan se fiskene æde. Det er ligemeget hvo'n
de ser ud, blot de er små og sorte, ikke spor videnskabeligt.

Jeg har nu fisket med købte og selvbundne fluer på begge sider af
ækvator og datolinie, og jeg har samlet en forfærdelig masse grej, men
ender altid op med en Red Tag eller en kvægmyg for enden. Man skal
altså ikke tage så tungt på det de "profesionelle" skriver om i
bladene. Jeg er sikker på der er forskel på deres fangst og formåen i
fiskebladene og i virkeligheden!!

Fiskeriet er en herlig tidsfordriv, men sjovest hvis man ikke tager
det alt for højtideligt, efter min kogebog skal det være mer'
Lystfiskeri end Sportsfiskeri!!!!

Med venlig hilsen Woody

Fra : Fl. Jacobsen

Dato : 30-06-02 17:27

Et dejligt positivt indlæg - tak for det.

Mvh
Flemming

Fra : Kalle

Dato : 30-06-02 20:04

Hej "woody"

Jeg tror at de "fancy" fluer kommer af, at man har købt oceaner af materiale
hjem og er nød til at lave mange fluer. Det er jo heller ikke noget ved at
binde 20 fluer, når man har for mange tusinde i fluegrej.
Mon det ikke hænger nogenlunde sådan sammen??

Karsten brydsoe@image.dk , Brande

Fra : Anders og Berit

Dato : 01-07-02 07:54

Tak for dit indlæg Woody. Du har elegant udtrykt hvad jeg synes gør
fiskeriet enkelt. Enkelt = færre problemer.

En lille erfarig jeg har gjort. Vil du gerne have det tyndt alleryderst, kan
du trygt slutte med ½ m 0,12 fireline. Den strækker sig godt. Bagdelen er at
det er umuligt at løsne luftknuder.

Anders

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 02-07-02 12:51

Hej Woody

Nej, selvfølgelig skal begyndere ikke skræmmes. Men de skal efter min mening
heller ikke anbefales en grejsammensætning, der hæmmer
udviklingsmulighederne og inviterer uvaner ind fra starten. Jeg er bevidst
om, at nogle begyndere vil få bøvl med at styre et langt forfang. Men den
pris synes jeg alle vordende fluefiskere skulle betale for at undgå bøvlet
med at komme af med de uvaner, der let kommer af at arbejde med korte
forfang.

På synkeliner er der mening i korte forfang, men det handler om, at fluen
skal ned sammen med fluelinen. Nogen kastemæssig åbenbaring bliver det mildt
sagt aldrig, og det er ikke det, man skal lægge ud med, hvis man vil lære
ordentlig teknik fra starten. Selvfølgelig helst i hænderne på en kompetent
instruktør.

Når det er sagt, skal det lige med, at den korrekte forfangslængde varierer
med fluelinens fronttapering. Bare for at forenkle tingene..! Men alligevel,
mange frustrationer og raserianfald ved vandet kunne undgås med en ordentlig
grejsammensætning. Om ikke andet, kan en seriøs forhandler sikkert hjælpe
med det.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 02-07-02 21:30

"Johan Gadegaard" <kystflue@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pris synes jeg alle vordende fluefiskere skulle betale for at undgå bøvlet
> med at komme af med de uvaner, der let kommer af at arbejde med korte

Jeg har aldrig oplevet, at et forfang behøver være længere end 3-3½ meter
ved almindeligt kystfiskeri - hverken af hensyn til kast eller fisk. Så jeg
synes, det nærmer sig hysteri, når folk ikke kan få forfangene lange nok.
Det er da at invitere til kludder og kasteknuder. Og fiskene er
tilsyneladende ligeglade - i hvert fald dem, der svømmer rundt her ved
Sydsjælland. Men det kan jo være, at de er dummere end fiskene andre steder

> Når det er sagt, skal det lige med, at den korrekte forfangslængde
varierer
> med fluelinens fronttapering. Bare for at forenkle tingene..!

Det skal nok passe ))

Hilsen
Per Gade

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 02-07-02 21:32

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Bare lige for at slå en ting fast - min kone er ikke begyndt at fluefiske
(ikke engang som begynder) - men jeg var inde på hendes konto, da jeg
svarede. Ups.

Håber, budskabet gik igennem alligevel.

Hilsen
Per Gade

Fra : Anders og Berit

Dato : 03-07-02 07:40

Hej Per.

Jeg synes da at det var hyggeligt at høre fra hende. Og især når det var
vise ord.

Mvh
Anders

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 03-07-02 12:14

"Anders og Berit" <beritpost@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Per.
>
> Jeg synes da at det var hyggeligt at høre fra hende. Og især når det var
> vise ord.

Hej Anders

Så får hun lov at svare igen, for TDC-serveren er tilsyneladende nede - og
den er konen altså smart nok til at udskifte med noget mere brugbart (og så
kan jeg jo lige så godt bruge hendes konto).

Det kunne ellers være sjovt at udgive sig for at være kæresteløs fiskesild
og se, hvor mange fiske- og giftelystne mandfolk der så reagerede.

Men hun er altså optaget (hæ-hæ)

Hilsen
Per Gade

P.S. Apropos tråden: "Begyndere skal ikke skræmmes"......

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 03-07-02 12:48

> [...]
> tilsyneladende ligeglade - i hvert fald dem, der svømmer rundt her ved
> Sydsjælland. Men det kan jo være, at de er dummere end fiskene andre

Hej Per

Godt nok synes jeg, fisk ofte er sværere at lokke til hug i Limfjorden end
andre steder. Men eftersom jeg tilpasser forfanget efter de samme regler,
uanset hvor jeg fisker, er det nærmest ikke det, der er grunden. Men du har
da nok ret i, at sjællandske fisk er dummere..!

At lange forfang ikke er en fordel under kastet, er derimod forkert. De mest
basale er:

Forfanget er en luftbremse under kastet. Er det for kort, ruller det over
for tidligt, og det koster kastelængde. Faktisk mere end man skulle tro!

Et godt tilpasset forfang styrer linebuen, så den holder retningen helt ud
til målet. Det giver både længere og mere præcise kast.

Af ovennævnte grunde kan man med et korrekt tilpasset forfang kaste langt og
præcist med meget lille kraftforbrug. Det siger sig selv, at det betyder
øget kontrol.

Mht. taperingen gælder, at den jo er til for gradvist at nedtrappe den
energi, der er i linen. Med andre ord - en utaperet line med et kort forfang
vil slå fluen i vandet med et drøn. Jo længere taperingen er, jo mindre
energi vil linen overføre til forfanget. Forfanget har samme opgave - at
nedtrappe energien ud til fluen, så den til sidst lander let og elegant på
vandet. Så kunne man selvfølgelig bare vælge at bruge liner med lange
fronttaperinger og korte forfang. Men en lang fronttapering kan ikke rulle
et langt forfang over, når det er nødvendigt. Den har heller ingen magt mod
vinden. Den er dårlig til at bære store tunge fluer. Og så er lange forfang
tvingende nødvendige til underhåndskast.

Knuder kan i øvrigt opstå pga. for kort forfang! Som nævnt nedtrapper
forfanget energien. Hvis forfanget ruller over med for megen energi i
blindkastene, er der stor risiko for, at fluen tumler rundt og binder en
knude på forfanget.

Johan Gadegaard

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 03-07-02 18:19

"Johan Gadegaard" <kystflue@lazy.dk> skrev i en meddelelse

(klip) En masse kloge, teoretiske ord om fluekast og forfangslængder samt
fronttaperinger på flueliner og deres indvirkning på kraftoverførslen...

Min kommentar er, at der tilsyneladende er forskel på teori og praksis, for
din teori vil formentlig være 100 procent rigtigt i et lufttomt rum, hvor en
robot vifter med en fluestang.

Men sådan ser det altså ikke ud, når jeg kaster med flue ved kysten. Der er
for det første vind - somme tider kommer den endda fra ryggen! For det andet
er der forskel på, hvor meget kraft jeg lægger i kastet. Det er i øvrigt
også forskelligt, hvor store mine "loops" bliver - og hvordan jeg i det hele
taget fører stangen. Og derfor er der også forskel på, hvordan kastet
forløber

Alligevel lykkes det forbløffende tit at kaste meget langt (hvis det er det,
jeg vil) - og oven i købet strække forfanget helt ud (i øvrigt også en smule
afhængigt af fluens vægt).

Derfor tillader jeg mig at se bort fra det helt store skoleridt og
videregive mine hverdags-erfaringer - nemlig, at en kort fronttapering (jeg
klipper altid en lille meter af - det stykke, hvor fluelinen er "level") og
et forholdsvis kort forfang (3-3½meter) i langt de fleste tilfælde fungerer
upåklageligt.

Men det kan selvfølgelig være, at det er med sjællændere som med de
sjællandske fisk.

Hilsen
Per Gade

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 04-07-02 01:47

> [...]
for
> din teori vil formentlig være 100 procent rigtigt i et lufttomt rum, hvor

- nej, det er nok omtrent de eneste forhold, hvor teorien ingen mening
giver. Altså i et lufttomt rum, hvor luftmodstand ikke er en faktor. Okay,
nu ordkløver jeg! Men når du nu med djævelens vold og magt VIL påpege, at
ikke alene de sjællandske fisk, men også fiskere er dummere end længere
vestpå, får jeg lyst til at drage ovennævnte faktor ind i sammenligningen.
Vind er ikke et ukendt fænomen for vestjyder! Det blæser også der, hvor jeg
fisker. Sikkert endda mere, end der hvor du fisker. Og det ændrer absolut
intet ved, at forfangets længde har meget stor indflydelse på kastet. Også
dit kast!

Det forekommer mig, at du er offer for samme misforståelse i denne snak, som
så mange andre før dig. Du tager udgangspunkt i, at et langt forfang
besværliggør tingene. I værste fald måske endda, at det er noget, visse
typer bruger for at hævde sig selv som rene mesterkastere, der behersker den
svære kunst at styre et langt forfang. Dette er helt forkert! Meningen med
et korrekt tilpasset forfang er tværtimod at gøre det hele lettere. Og for
nu at komme tilbage til udgangspunktet, så er jeg med på, at der skal et
minimum af teknik til at drage nytte af de fordele, det lange forfang giver.
Men så svært som du antyder i dit første indlæg, er det altså ikke. Bare man
husker, at store aggressive bevægelser intet har med fluekast at gøre!

> [...]
det,
> jeg vil) - og oven i købet strække forfanget helt ud (i øvrigt også en

Det kunne måske netop tyde på, at dit kast ville fungere bedre med et
korrekt tilpasset forfang. Ikke mindst hvis du ind imellem har brug for en
tung flue for at strække forfanget.

Hilsener fra den forblæste vestkyst med de intelligente fisk og fiskere
Johan Gadegaard

Fra : woody

Dato : 04-07-02 20:36

On Thu, 4 Jul 2002 02:46:38 +0200, "Johan Gadegaard"
<kystflue@lazy.dk> wrote:

Altså nu må I sku' ha' mig undskyldt!!!

Det er garanteret nemmere at kaste en flue med kort forfang end med
langt, det tynde stykke er alene nødvendigt for at placere fluen så
diskret som muligt.

Alt andet er gas og mundsvejr, jeg er villig til tro at fiskerens
påklædning, medbragt grej og længder af forfang er omvendt
proportional med mængden af fanget fisk!!!!

Hvis en begynder vil have fornøjelse af at fluefiske skal han starte
med grej han kan få fornøjelse af, og lære at mestre kastet, når han
så synes at han kan styre det, kan han prøve sig frem med flere fluer
og lange forfang.

mvh Woody

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 05-07-02 09:00

Jeg er begynder og må tilslutte mig nedenstående/indrømme at det er lettere
for mig at lægge linen "perfekt" med et kortere forfang fremfor et langt..
Det kan jo være at jeg må skifte snart da fluen nogle gange ramme vandet
lidt hårdt, men det burde vel også kunne læres med et kortere forfang, hvis
det endelig var det..

Først og fremmest har det vel været vigtigt at få ordentlig balance i
kastet, så kan jeg "avancere" senere..

K.

news89iu83fon1he4f048oj8if6no4mf24ab@4ax.com...

Fra : woody

Dato : 05-07-02 19:50

On Fri, 5 Jul 2002 09:59:40 +0200, "Karsten Hammer Hansen"
<elektrosport@hotmail.com> wrote:

> [...]
>lidt hårdt, men det burde vel også kunne læres med et kortere forfang, hvis

No Problems, Mate!

Du skal blot i fremkastet undgå at lade stangen komme for langt ned,
stop den ca. en meters penge over vandoverfladen, når fluen så er
kommet helt frem lader du stangen "følge" med langsomt ned.

Det vigtigste er at det foregår blidt som når du tørrer numsen på din
baby, ingen vold, så undgår du gråd og tænders gnidsel!!!!

Og så må du forresten ikke blive bekymret fordi du få en vindknude når
du har gået og kastet et stykke tid, lur mig om ikke de kloge drenge
med deres lange forfang på samme tid har fået flettet sig et helt
gulvtæppe.

Husk: Fluefiskeri skal være SJOVT!!!!!

mvh Woody

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 07-07-02 21:32

> [...]
> du har gået og kastet et stykke tid, lur mig om ikke de kloge drenge
> med deres lange forfang på samme tid har fået flettet sig et helt

Hvorfor skal lange forfang altid fremstilles som en manddomsprøve i
kasteteknik??? Lange forfang gør faktisk en masse ting MEGET lettere! Og så
muliggør det kast, som ganske enkelt ikke er mulige med korte forfang.

Fra : Per Gade

Dato : 07-07-02 21:38

> Hvorfor skal lange forfang altid fremstilles som en manddomsprøve i
> kasteteknik??? Lange forfang gør faktisk en masse ting MEGET lettere!

Du fremturer - og det er sådan set i orden, men fortæl lige, hvor du har din
viden fra. Dokumentation, tak!

Det er jo let nok at slynge påstande afsted om, at alle andre er nogle
fjollehoveder, der hverken har lært teknik eller kan finde ud af forfangets
kvadratur. Jeg er i hvert fald langt fra overbevist (og det er mine ørreder
heller ikke - de bliver nemlig ved med at bide på i mængder, så jeg snart er
helt flov!

Hilsen
Per Gade

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 07-07-02 22:21

> [...]
>
> Det er jo let nok at slynge påstande afsted om, at alle andre er nogle
> fjollehoveder, der hverken har lært teknik eller kan finde ud af

Jeg ved snart ikke, hvem der fremturer. Jeg er bare så træt af den
evindelige gøren nar af fisefornemme fluefiskere, der ikke kan få forfangene
lange nok, alene for at vise alverden, at de kan noget, andre ikke kan. Jeg
kunne ikke drømme om at slå andre i hovedet med, at de intet ved om
fluekast. Men når jeg læser, at al den snak om lange forfang bare er en gang
gas, så er det vel ikke så slemt at give lidt igen, eller hur?

Dokumentation...? Min viden om fluekast har jeg fra en lidenskabelig
interesse for emnet, og en omgangskreds at dele den med. Herunder Klaus
Frimor, som nok er den største kapacitet indenfor fluekast i landet.

Johan Gadegaard

Fra : Per Gade

Dato : 08-07-02 07:03

> Dokumentation...? Min viden om fluekast har jeg fra en lidenskabelig
> interesse for emnet, og en omgangskreds at dele den med. Herunder Klaus
> Frimor, som nok er den største kapacitet indenfor fluekast i landet.

Jeg skal ikke beklikke din lidenskab. Så hyg dig med dine lange forfang (og
din bekendtskabskreds) - så hygger jeg mig med mit fiskeri - og mine
forfang.

Jeg synes, at denne debat har været temmelig ufrugtbar, eftersom den har
været præget af påstande fra begge sider - uden reelt (brugbart) indhold.

Så over and out herfra.

Hilsen
Per Gade

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 07-07-02 22:28

> Jeg er i hvert fald langt fra overbevist (og det er mine ørreder
> heller ikke - de bliver nemlig ved med at bide på i mængder, så jeg snart
er
> helt flov!

- din sidste bemærkning fortjener vist også en lille kommentar. Du bekender
dig som lystfisker med bopæl øst for Lillebælt. Kan du gætte, hvor det
placerer dig på troværdighedsskalaen i det vestjyske, hvor et ord er et ord,
og sort arbejde er et ukendt fænomen...

Fra : Per Gade

Dato : 08-07-02 07:04

> [...]
> dig som lystfisker med bopæl øst for Lillebælt. Kan du gætte, hvor det
> placerer dig på troværdighedsskalaen i det vestjyske, hvor et ord er et

Nå - det må jeg jo prøve at leve med..

Hilsen
Per Gade

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 08-07-02 11:13

- lige for alle tilfældes skyld...det var ikke ment i alvor!

Fra : Per Gade

Dato : 08-07-02 17:46

> - lige for alle tilfældes skyld...det var ikke ment i alvor!

Og sådan opfattede jeg det heller ikke. Men det er da pudsigt, at jeg med
mine vanartede forfang har hevet 13 ørreder i land på de seneste fire
ture...

Men det er nok bare begynderheld... ))

Hilsen
Per Gade

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 09-07-02 08:26

> Og sådan opfattede jeg det heller ikke. Men det er da pudsigt, at jeg med
> mine vanartede forfang har hevet 13 ørreder i land på de seneste fire
> ture...
>
> Men det er nok bare begynderheld... ))

- ikke nødvendigvis, men der kan nok ikke herske nogen tvivl om, at jeg
havde taget 26 med et dobbelt så langt forfang...

Fra : Per Gade

Dato : 09-07-02 17:37

> - ikke nødvendigvis, men der kan nok ikke herske nogen tvivl om, at jeg
> havde taget 26 med et dobbelt så langt forfang...

Jamen så er det jo bare med at komme ud og fiske - for så skal du fange 6½
ørred pr. tur de næste fire gange. Og hvis de også skal være dobbelt så
store som mine, skal de være omkring en meter lange. Så jeg håber, at dit
seks-syv meter lange forfang har 0,50 i spidsen

Hilsen
Per Gade

P.S. Min far kan tæve din far... )))

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 10-07-02 11:40

> [...]
> store som mine, skal de være omkring en meter lange. Så jeg håber, at dit
> seks-syv meter lange forfang har 0,50 i spidsen

Nu, du siger det...ja, jeg tror faktisk jeg ville plukke de største fisk ud.

> Hilsen
> Per Gade
>
> P.S. Min far kan tæve din far... )))

- min far er dommer. Han kan dømme din far for vold. Og her vil det helt
sikkert være en skærpende omstændighed, at han har udvist så grov
forsømmelighed under opdragelsen, at han ikke har lært dig noget om
forfangslængder. Jeg husker ikke lige, hvilken paragraf, det hører ind
under...

Fra : Per Gade

Dato : 10-07-02 18:27

> - min far er dommer.

Nå, så forstår jeg sgu bedre din belærende form ))

> [...]
> sikkert være en skærpende omstændighed, at han har udvist så grov
> forsømmelighed under opdragelsen, at han ikke har lært dig noget om

Nej, det er da klart, at jeg ikke fik noget at vide om det.

Min far havde alt for travlt med at hive ørreder i land. Og så fortsatte jeg
bare bevidstløst i hans spor... )

Men det er da godt for dig, at du har forfangene at gå op i, når fangsterne
er så pauvre som det fremgår af din hjemmeside )))))

Mange hilsner
Per Gade

P.S. Jeg glæder mig til svaret......

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 10-07-02 19:00

> [...]
fangsterne
> er så pauvre som det fremgår af din hjemmeside )))))

- ja, vi har jo slået fast, hvor lang tid sjællandske ørreder har været
dumme og uvidende om forfang!

Ved du i øvrigt, hvad man siger om jyder, fynboer og sjællændere, når talen
falder på kastelængder? Når det går godt, kaster en jyde 30-35 meter.
Fynboen kaster 40-45. Og sjællænderen når snildt 50-60 meter. Dog nok sådan
mest når der tales om det - i behørig afstand fra fluestænger og plads til
at prøve det af. For ved fiskevandet er det, som om forskellene udjævnes.

Jeg tror, jeg i denne sag vil vælge at forholde mig til dig som en jyde til
en sjællænder. Og inden du tømmer dine revirer for fisk, vil jeg opstille
denne betingelse for, at du kan aftvinge mig respekt. Kom til Limfjorden i
Vestjylland, over til vores snu ørreder. Her vil dine forfang komme til kort
i mere end én forstand...

- nemlig!

Fra : Per Gade

Dato : 10-07-02 19:02

> [...]
> at prøve det af. For ved fiskevandet er det, som om forskellene udjævnes.

Her er jeg for en gang skyld helt enig med dig.

> [...]
> Vestjylland, over til vores snu ørreder. Her vil dine forfang komme til

Jeg har hørt, at ørrederne er stort set uddøde i Limfjorden. Enten skyldes
det forurening - eller også er de omkommet af grin over de lange forfang...

Nej - pjat til side. Tak for invitationen, som jeg tager helt seriøst og vil
indløse, når jeg kommer på de kanter engang (jeg var skam i Lemvig sidste
år, men havde ikke taget fiskestangen med, da det var rygtedes helt herover,
at fiskene i området simpelt hen er for kloge.)

Mange hilsner
Per Gade

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 11-07-02 01:45

> [...]
herover,
> at fiskene i området simpelt hen er for kloge.)

- ja, nu er det vist ikke til at koge mere suppe på det!

Ørredernes fravær her omkring er en stor gåde. Der har været mange bud, men
ingen for alvor overbevisende. Skarv, sæl, for varmt, for koldt, garn,
sargassotang, manglende fødegrundlag osv. osv. Det, der for mig stadig står
som den helt store gåde er, at mange ellers garvede kystfiskere gik hele
sæsonen 2001, ikke alene uden at mærke fisk, de så dem heller ikke. Trods
det meldte stort set alle foreninger om fint elfiskeri i de vandløb, der
løber ud i Limfjorden. Fiskene var der altså, men vi så dem meget sjældent.

Johan Gadegaard

Fra : woody

Dato : 12-07-02 20:03

On Wed, 10 Jul 2002 19:59:41 +0200, "Johan Gadegaard"
<kystflue@lazy.dk> wrote:
> [...]
>at prøve det af. For ved fiskevandet er det, som om forskellene udjævnes.

Nej nu gør I det sgu' igen!!!

Skræm dog ikke begyndere!!! Nu tror de stakler at de da ALDRIG lærer
at kaste med fluekæppen, for sig mig lige helt ærligt - Hvor mange
jyder kaster 30 - 35 meter?????? Med almindelig kæp, flydeline og
et rimeligt forfang på stanglængde og i det vejr man normalt har ved
fluevandene er det sikkert ikke så forfærdeligt mange. Jeg vil ikke
sige at ingen gør det, men jeg tror ikke jeg har set ret mange gøre
det ved fiskevandene. Jeg har selv for mange år siden øvet mig
flittigt, og da kunne jeg på Skærbæk Skoles Idrætsplads med en clips i
stedet for en krog, ramme ned i min hat på en ca 15 -20 meter. Det er
i virkeligheden slet ikke så svært som de måske lyder. Men det var så
også om aftenen når vinden jo som regel har lagt sig, ganske god
øvelse og meget lærerigt for begyndere, men det er sgu' en hel del
sværere at kaste den sølle afstand på 5 -8 meter tværs over en dansk å
og komme ind under en busk uden at få fanget alt andet end fisk. Så
når nogen synes det er svært at kaste, skal de blot skrue ned for
forhåbningerne og vide at (sikkert) alle de dygtige også har
problemer.

Fluefiskeri er sjovt, la' det bli'e ved med at være det!!!!

mvh Woody

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 12-07-02 23:54

> [...]
> problemer.
>
> Fluefiskeri er sjovt, la' det bli'e ved med at være det!!!!

Nej, lad nu være med at blive hysterisk! Kan du virkelig se dig gal på, at
jeg refererer til, hvad man hører rundt omkring, når der diskuteres
kastelængder. Og så i den sammenhæng, jeg skrev det!

Og skulle galt være - at en begynder hæfter sig ved uoverskuelige 30
meter...hvad så? Tror du ikke, eksempelvis håbefulde unge cykelryttere
synes, det er næsten uoverskueligt svært at nærme sig de hastigheder,
licensryttere kører med? Skræmmer det dem væk? Skal begyndere i fluefiskeri
bildes ind, at der såmænd ikke findes nogen, der er så meget bedre med en
fluestang end begyndere? Kan begyndere ikke selv tænke så langt, at det nok
er noget, der kan læres med træning, hvis det er det, man vil. Der har jo
ikke været skrevet et eneste ord om, at man ikke kan fange fisk og have
fornøjeligt fiskeri i løbet af ganske få ture. Der har faktisk stået det
modsatte, både i denne tråd og i talrige andre. Er det virkelig nødvendigt
at tage forbehold for de største selvfølgeligheder, hver gang fluekast
omtales.

Det sjove ved fluefiskeri er da netop, at man altid kan blive bedre. Man kan
stille sig og ramme efter en hat på 15-20 meters afstand. Men det er nok
bedst at tie stille om det, fordi det skræmmer begyndere væk. Man kan stille
sig og træne i at lave fine linebuer med et forfang på 1½-2 stanglængder.
Det sidste er såmænd nok ikke sværere end at ramme en hat på 10 meters
afstand. Bare spørg de fluekastere, der dumpede ved certificeringen på Fly
Fishing Festival i Kolding sidste år (målet havde en diameter på ca. 1
meter)!

Nu blev der direkte spurgt om forfangslængder. Jeg har selv overværet flere
begyndere få en aldeles glimrende start på fluefiskeriet med de
forfangslængder, jeg anbefalede. Hvis de tilmed lærer de rigtige bevægelser
fra starten, har de et absolut minimum af forhindringer, hvis de siden
finder ud af, at det kunne være spændende at blive god til fluekast.

At fluefiskeri ofte er meget lidt sjovt, når kastet driller, man hænger i
sivene, fluen hægter osv., det ved enhver. Det absolut værste man kan
fortælle en begynder, er, at fluekast er pærelet. For hvad er så en
nærliggende tanke for den fortvivlede stakkel, der ikke kan finde ud af det?
Han kunne jo få den tanke, at der må være noget galt med ham, siden det nu
er så let for alle andre.

Fluefiskeri skal være sjovt, ja. Selvfølgelig! Der er forskel på, hvad vi
synes er sjovt, heldigvis. Skal alle, der synes, det er sjovt at gå i dybden
med fluekastets mange facetter, holde kæft af frygt for at skræmme nogen
væk, som tror man fra starten skal være verdens bedste?

Jeg forstår ikke, hvad det er du vil. Og ét eller andet sted har jeg en
fornemmelse af, at du laver fis...

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 07-07-02 21:29

> [...]
> Det kan jo være at jeg må skifte snart da fluen nogle gange ramme vandet
> lidt hårdt, men det burde vel også kunne læres med et kortere forfang,

Du har lige præcis beskrevet en af de mange omkostninger ved et forfang, der
er for kort.

> Først og fremmest har det vel været vigtigt at få ordentlig balance i
> kastet, så kan jeg "avancere" senere..

Ja, men så sidder uvanerne godt og grundigt. Jeg taler af bitter erfaring.

Johan Gadegaard

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 07-07-02 21:26

> [...]
> påklædning, medbragt grej og længder af forfang er omvendt
> proportional med mængden af fanget fisk!!!!

Lad os så for dig håbe, at viden om forfangets opgaver under kastet også er
> [...]

> med grej han kan få fornøjelse af, og lære at mestre kastet, når han
> så synes at han kan styre det, kan han prøve sig frem med flere fluer

Som jeg også skriver længere oppe i tråden, er jeg med på, at det i starten
er lettere at kontrollere et kort forfang. Jeg skriver vist også, at man
selvfølgelig sagtens kan fiske effektivt med dem. Min påstand er bare, at
korte forfang fungerer bedst med en kastestil, der ikke er specielt
effektiv, og som har store indbyggede begrænsninger. Med andre ord vil en
begynder på egen hånd eller under ukyndig vejledning med meget stor
sandsynlighed indøve en masse uvaner, som siden bliver svære at komme af
med. Og lad os nu ikke gøre 1½-2 stanglængder sværere, end det er.

Jeg fisker af og til med en, der for 2 år siden begyndte med fluestangen. Da
han købte grej, længe før sæsonen startede, opfordrede jeg ham til dels at
være omhyggelig med at sammensætte grejet, og dels at ofre tid på at lære
teknikken ordentligt fra starten. Men han gjorde som så mange før ham -
købte en mere eller mindre tilfældig line med et mere eller mindre
tilfældigt forfang, og så stillede han sig i parken og begyndte at kaste. De
fejl, han dengang indøvede, har han ikke siden kunnet lægge fra sig. Derfor
opfordringen til at lære korrekt teknik, mens man endnu er "ren" - fri for
uvaner. Det kommer tifold tilbage senere!!! Og korrekt teknik er pinedød
lettere at indøve med et ordentligt forfang, der ruller over, når det skal -
og ikke midt i kastet.

Johan Gadegaard

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 04-07-02 08:11

> [...]
og
> et forholdsvis kort forfang (3-3½meter) i langt de fleste tilfælde

- glemte lige...! At du klipper et stykke level af fluelinens spids, betyder
ikke nødvendigvis, at du får en kort fronttapering.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 04-07-02 12:08

> - glemte lige...! At du klipper et stykke level af fluelinens spids,
betyder
> ikke nødvendigvis, at du får en kort fronttapering.

Kære Johan Gadegård

Tak - også for den oplysning....

Jeg vil dog forblive salig i min tro og fortsætte med at skovle havørreder i
land...

Kender du forresten den med, at nogle er så kloge, at de kan undvære
(skyde)hovedet )

Mange hilsner
og i al venlighed

Per Gade

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 04-07-02 13:14

> Kære Johan Gadegård
>
> Tak - også for den oplysning....
>
> Jeg vil dog forblive salig i min tro og fortsætte med at skovle havørreder
> land...

- ja, men nu har jeg jo også lært, at sjællandske havørreder er så dumme, at
de ikke kan se, om et forfang er korrekt tilpasset (tsk)

> Kender du forresten den med, at nogle er så kloge, at de kan undvære
> (skyde)hovedet )

En af mine gode fiskevenner fortalte engang om en københavner (alle øst for
Lillebælt), der skulle på fiskeferie ved Karup å. De skulle bo privat hos en
af de skrappe drenge med kendskab til hver meter af åen. Lad os kalde ham
Svend Tormod, selvom han hedder noget ganske andet. Han fulgtes med en af
Svend Tormods bekendte. På vej til åen lagde de vejen forbi Skjern å, hvor
københavneren var så heldig at kroge en blank og meget flot laks på 7 kg.
Han glædede sig til at præsentere den for Svend Tormod, så de stoppede
fiskeriet og begav sig til Karup å. Stolt åbnede han bagagerummet, hvor 7
kg. sølv lå og skinnede. Svend Tormods eneste bemærkning (med slet skjult
misundelse) var: "jaa, en laks, det er jo en havørred uden hjerne!" Det var
ikke lige den reaktion, københavneren havde håbet på, men hans gode ven var
hurtig og kvitterede: "jaa, men en havørredfisker, det er en laksefisker
uden hjerne!" Og bortset fra Svend Tormods navn skulle det ikke engang være
løwn!

Johan Gadegaard