løbetid :)
Fra : Michael Jensen

Dato : 12-02-01 22:44

hejsa :)

jeg ville bare høre om der var nogen der kunne svare mig på hvor lang tid og
hvor ofte en hunkat er i løbetid :)

og hvordan det foregår hvis jeg engang skal ha min tøs parret (det er en
racekat, så det er vel noget med at købe sig en parring et sted) :) ?

Hilsen Anne

Fra : marianne hellemose

Dato : 12-02-01 23:07

Hej Anne
som regel er det 4-8 dage hver 3-4 uge (så det gælder
om at have ørepropper parat) ang. parring så er det
nemmeste enten at få opdrætteren med på råd eller
kigge på klubbernes hjemmesider efter en hankat der
der falder i din smag og så kontakte ejeren og høre om pris
og betingelser

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-02-01 23:16

Hej Anne
"Michael Jensen" <muserne@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> hejsa :)
>
> jeg ville bare høre om der var nogen der kunne svare mig på hvor lang tid
og
> hvor ofte en hunkat er i løbetid :)

Det er meget forskelligt, ud over de individuelle forskelle er der også
racemæssige ligesom årstiden kan have betydning.

En løbetid varer for det meste 1 uge og er du rigtig uheldig kommer hun i
løbetid hver anden uge.

> og hvordan det foregår hvis jeg engang skal ha min tøs parret (det er en
> racekat, så det er vel noget med at købe sig en parring et sted) :) ?

Hvis du har købt hende som kælekat, så spørg lige opdrætteren først, der kan
være gode grunde til at katten ikke skal gå i avl.

Jeg går ud fra, at du har stamtavle på hende, så skal du melde dig ind i en
såkaldt hovedklub (der er fire), og det vil absolut også være en god ide, at
du melder dig ind i en specialklub, som kan hjælpe dig med at finde den
rigtige partner.

Jeg vil også anbefale dig at udstille hende, så du kan få en bedømmelse af
hende, for du synes naturligvis, hun er den smukkeste og bedste i verden,
men måske kan hun ikke leve op til standarden.

Som du kan se er det ikke så ligetil at opdrætte racekatte, har du flere
spørgsmål, så skriv igen.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-02-01 23:26

> [...]

Hej Anne

> jeg ville bare høre om der var nogen der kunne svare mig på hvor lang tid

Det er lidt varierende hvor ofte og hvor længe kattene går - men de er som
regel i løbetid i en uges tid, og kommer det gerne med 2-5 ugers mellemrum.
Nogle går dog længere mellem hver, men det er som sagt individuelt...

> og hvordan det foregår hvis jeg engang skal ha min tøs parret (det er en
> racekat, så det er vel noget med at købe sig en parring et sted) :) ?

Hvis du vil have killinger, så skal du for det første være medlem af en af
de danske hovedklubber for at kunne få stamtavler (der er 4 -
www.racekatten.dk, www.darak.dk, www.jyrak.dk og www.perseren.dk). Første
kuld kan fås uden at have et stamnavn (det koster 500 kr. og er dit for tid
og evighed - så længe du ønsker det...), da man lige vil give nye opdrættere
en chance for at se, om det overhovedet er noget for dem at opdrætte. Hvis
du mener, at det kan være ligegyldigt med stamtavlen, skal du ikke regne med
at kunne få parret din kat, da 99,9% (min påstand!) af de registrerede
danske opdrættere er imod avl og salg af racekatte uden stamtavler (og
desuden koster stamtavlerne også kun 150 kr. pr. stk., så det er ikke værd
at spare på).
Dernæst vil jeg sige, at du skal kontakte opdrætteren af katten, denne kan
evt. ved at se på katten, hjælpe dig til at finde den helt rigtige hankat,
så du - udover at få søde killinger (det er alle killinger!) - også kan få
nogle, som lever op til standarden i den pågældende race.
Det kan også ske, at opdrætteren slet ikke mener, at katten er egnet til
avl - det kan der være flere grunde til, så check evt. med din opdrætter
(der kan være arvelige sygdomme/defekter i linierne mv. - somme tider finder
man først ud af det, når killingerne er flyttet hjemmefra, og så har man
måske ikke fået taget forbehold i kontrakten).

Til slut vil jeg lige sige, at det er hårdt arbejde at have et kuld
killinger... Det er drønskægt når alt går godt (og det gør det for det
meste), men man må være forberedt på, at det måske ikke er lige let at få
solgt alle killingerne - kommer også an på, hvilken race du har - og at man
i givet fald må beholde killingerne selv.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk