Deling af stofanet
Fra : Dan Christensen

Dato : 30-06-02 01:35

Hej allesammen

Jeg har fået en lille opgave som jeg helst skal have løst rimeligt hurtigt.
Jeg har fået min søn på ferie og han har sin pc'er med og vil også gerne
have adgang til nettet, og det er jo også fint nok, da jeg kørte med
windows var det jo ingen problem klik på et par knapper også var det sat
op, men under SuSE 8.0 kan jeg ikke lige gennemskue hvad jeg skal gøre for
at kunne dele forbindelsen.
Min opsætning
SuSE 8.0 Box
eth0 192.168.0.1 (lokal net)
eth1 dhcp (cabelmodem)
Win ME box
eth0 192.168.0.2

Så langt så godt der kan nu pinges mellem de to maskiner, men så høre alt
ellers også op med at spille, jeg kan ikke telnet til nogle af maskinerne.

Håber på at en venlig sjæl vil forbarme sig over mig og guide mig på rette
vej så ikke hele sommerferien skal gå med at rode med det her :)

På forhånd til for alle hint/tips/howto

--
Best regards/Med venlig hilsen
Dan Christensen

Fra : Alex Holst

Dato : 30-06-02 01:47

Dan Christensen <dan.chr@12move.dk> wrote:
> [...]
> op, men under SuSE 8.0 kan jeg ikke lige gennemskue hvad jeg skal gøre for

Den anden PC skal have denne IP adresse som default gateway, og din PC
skal saettes op til at forwarde trafik mellem de to netkort.

Fra : Dan Christensen

Dato : 30-06-02 02:25

Alex Holst wrote:

> Den anden PC skal have denne IP adresse som default gateway, og din PC
> skal saettes op til at forwarde trafik mellem de to netkort.
Jeg vil lige prøve at formulere det så jeg kan forstå det, det som du siger
er at eth0 på Windows ME skal benytte eth0 på SuSE boksen som gateway er
det korrekt forstået ?
Med hensyn til at forwarde trafik så er jeg på bar bund sorry

Tak for dit hurtige indlæg

Fra : Alex Holst

Dato : 30-06-02 03:08

> [...]
> er at eth0 på Windows ME skal benytte eth0 på SuSE boksen som gateway er

Ja, altsaa IP adressen af eth0. Derved ved din Win98 maskine at alt
(ikke-lokalt) trafik skal sendes til din SuSE maskine, og SuSE sender
saa trafikken videre ud i verdenen.

> Med hensyn til at forwarde trafik så er jeg på bar bund sorry

Filen /proc/sys/net/ipv4/ip_forward bestemmer om din kerne forwarder
pakker eller ej. Som root udfoer denne kommando:

echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Saa skulle der vaere hul igennem. Husk at rette DNS instillingerne paa
Win98 maskinen ogsaa.

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 30-06-02 10:46

Alex Holst <a@mongers.org> writes:

> [...]
>
> echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
>
> Saa skulle der vaere hul igennem. Husk at rette DNS instillingerne paa

Hmm... er det nok? På min RedHat7.3 skal man også køre en tur med
"/etc/init.d/iptables start" og

echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_dynaddr

(Når man har dynamisk IP, selvf.)

Og så er der noget med masquerading:

[36:1577] -A POSTROUTING -o ppp0 -j MASQUERADE

står der i min /etc/sysconfig/iptables. (Spørg mig ikke hvad det gør;
jeg er ikke nogen ørn til de her sager, men i øvrigt ser det sikkert
anderledes ud under SuSE...)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-06-02 10:52

Alex Holst wrote:

> [...]
>
> echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
>
> Saa skulle der vaere hul igennem. Husk at rette DNS instillingerne paa

øh... Windåsen havde 192.168.0.2 som IP.. der skal noget NAT til før det
virker.
Dan bliver nok nød til at sætte sig lidt ind i IP-tables.

Peter

Fra : Alex Holst

Dato : 30-06-02 12:13

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:
> øh... Windåsen havde 192.168.0.2 som IP.. der skal noget NAT til før det
> virker.

Ja, men at doemme ud fra spoergsmaalet lod det til, at vedkommende selv
havde regnet det ud. Maaske jeg tog fejl.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-06-02 10:54

.... glemte lige:

IP-Masquerade HOTWO:

http://www.e-infomax.com/ipmasq/

Fra : Kent Friis

Dato : 30-06-02 07:38

Den Sun, 30 Jun 2002 02:34:52 +0200 skrev Dan Christensen:
>Hej allesammen
>
>Så langt så godt der kan nu pinges mellem de to maskiner, men så høre alt
>ellers også op med at spille, jeg kan ikke telnet til nogle af maskinerne.

Telnet er nok en dårlig test. Windows kører normalt slet ikke med en
telnet-service[1], og hvis man vælger en "sikker" installation, bliver
den heller ikke installeret under Linux. (Jeg ved ikke lige hvor langt
SuSE er nået på det område).

Mvh
Kent

[1] Den findes til Win2k, men er relativt ubrugelig.
--
Which one is faster - Lotus Notes or Lotus Esprit?