Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hjælp, (gamle præmieoblikationer)
Fra : Frej Jensen

Dato : 29-06-02 21:24

Hey all,

Nogle som tilfældigvis ved noget om "præmieoblikationer"?..

Jeg har 5 af slagsen, som var en del af min mormors dødsbo;

De har følgende dato:
(Årgang, Løbetid, Farve, Værdi)
1948/10 (blå) 50 kr
1954/15 (rød) 50 kr
1959/15 (grøn) 50 kr
1965/10 (grå) 100 kr
1969/25 (brun) 100 kr

Jeg undres om de har nogen form for værdi?. - I første omgang kan jeg
formode at de ælste (fra 48, 54 og 59 (og måske også 65) ikke er anvendelige
til noget formål, eftersom forældelsesfristen (på 10 år) er udløbet, - men
modsat bliver jeg i gevaldigt tvivl, da jeg, på nogle trækningslister, så
nævnt de lister, med noget der hedder restanceliste. - Jeg er forvirret

Endelig er der en ordlyd på hver og et bevis, som forvirrer mig endnu mere:

"Præmieoblikationen forfalder til betaling d. (nævnte dato 10, 15 eller 25
år i fremtididen), og infries uden fradrag af skat eller afgift til
statskassen"...
og længere nede:
"Hvis præmieoblikationen ikke er indløst 10 år efter forfaldsdato, er den
ugyldig".
og endelig på bagsiden:
"Udbetaling af kapital og præmier finder sted i Danmarks Nationalbank,
amtsstuer(?), og endvidere uden for København ved toldkasser".

Betyder det, at indskudet (på hhv. 50 og 100 kr) er til refusion, hvis denne
ikke har været trækket, og ?!.. hvordan forholder man sig?.. -

... eller er de bare til at brænde?

Frej

Fra : Grytt

Dato : 29-06-02 22:01

"Frej Jensen" <frej@telefona.dk> wrote:

>Nogle som tilfældigvis ved noget om "præmieoblikationer"?..

Henvend dig til din bank, de vil kunne sige mere om det.
Fælles for flere af disse obligationer er, at udløbsfristen har været
forlænget indtil flere gange i årenes løb.

>Jeg har 5 af slagsen, som var en del af min mormors dødsbo;
>
>De har følgende dato:
>(Årgang, Løbetid, Farve, Værdi)
>1948/10 (blå) 50 kr
>1954/15 (rød) 50 kr
>1959/15 (grøn) 50 kr
Disse tre er udløbet og indehavere har kunnet indløse dem
i banken.
(Spørg i banken om det fortsat gælder)

>1965/10 (grå) 100 kr
Er ikke udløbet endnu, men de kan da sælges.

>1969/25 (brun) 100 kr

Mangler information om denne serie

Der er også orange-serien, den er heller ikke
udløbet endnu.
--
Henning
Han talte dansk, og han vedblev at tale dansk.(Peter Hiort Lorenzen 1791-1845)

http://home1.inet.tele.dk/hgrytter/

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 29-06-02 23:08

"Frej Jensen"
skrev
> Nogle som tilfældigvis ved noget om "præmieoblikationer"?..
*******************
Gå i banken. De har lister over alle udløbne og udbetaler penge for disse -
og det gør de mange år ud i tiden, da det ikke er mange år siden man vedtog
endelig at indløse præmieobligationerne.

Hvis du bruger en Internetbank ved jeg ikke lige hvad du gør, men du skal
vel sende præmieobligationerne til dem

--
Jens S., Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 30-06-02 00:59

Frej Jensen <frej@telefona.dk> skrev

> [...]
> modsat bliver jeg i gevaldigt tvivl, da jeg, på nogle trækningslister, så
> nævnt de lister, med noget der hedder restanceliste. - Jeg er forvirret

Du går på biblioteket, de har trækningslister du kan låne til læsning i
læsesalen, i dem
står der også sidste indløsningsdag.

Alle præmieobligationer bortset fra 1977- 1980 har fået forlænget
forældelsesfristen.

Restanceliste er en liste over de præmier fra tidligere trækninger som endnu
er gyldige men ikke afhentede.

Gevinster og indløsning klarer posthuset.

prøv også
www.finansstyrelsen.dk/

mvh
Alex Christensen