[mySQL] Een stor eller flere små tables?
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 29-06-02 21:14

Jeg er ved at lave et fotoalbum i PHP/mySQL, og har lige et spørgsmål
ang. databasen.

Ideen er at man opretter et eller flere albums, hvortil der kan være
tilknyttet et eller flere billeder (et billede kan kun tilhøre eet
album). I billeddatabasen skal der indgå følgende data for hvert billede:
id, sti til billede, sti til thumbnail, billedtitel og billedtekst.

Spørgsmålet er så om det bedst kan betale sig at

a) smide alle billeder i een table (vha. en album_id), eller
b) oprette en table for hvert album.

Hvad taler for/imod a hhv. b?

--
Kasper Damkjær

http://www.damkjaer.net/

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-06-02 22:33

Kasper Damkjær wrote in <Xns923CE1E871FD3usenetdamkjaernet@194.19.194.5>:
> a) smide alle billeder i een table (vha. en album_id), eller
> b) oprette en table for hvert album.
> Hvad taler for/imod a hhv. b?

For a:
Du skal kun bøvle med én tabel. Det gælder ved *alt* database arbejde, så
dette kan vel tælle for fx. 10 fordele...

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Tinky Winky

Dato : 01-07-02 12:41

> [...]
>
> Spørgsmålet er så om det bedst kan betale sig at
>
> a) smide alle billeder i een table (vha. en album_id), eller

a) Fordi, det gør "man" og det er der en grund til. Så få tables som muligt
er godt.

Du vil i dette tilfælde ikke få noget performance gain, ved at have flere
tables, kun flere problemer.

Jeg ville have et "billede" table og et "albums" table. I dit billede table
kunne der så være et felt med album id (fremmednøgle), som refererede til
album id'et i dit album table.

Album table kunne fx have: albumid og albumnavn

Læs evt. om normalisering og teori for opbygning af databaser.