Hvordan kommer man igang?
Fra : Martin Hansen

Dato : 29-06-02 20:36

Hej gruppe.

Jeg er lige pludselig blevet interreseret for programmering.
Jeg har Visual 6.0 og den nye Delphi fra www.borland.com

Jeg har prøvet at følge nogle turtorials men går istå med det samme.
Allerede når man bare skal lave et nyt ** et eller andet, aner jeg jo ikke
hvor jeg skal trykke henne.

Eller hvad .ccp står for. Lidt læring mangler jeg på diverse tuts.

Kender i nogle? Helst danske, de går lidt bedre igennem
Eller findes der også danske 48kr. bøger på posthuset osv, ang C/C++
programmering?

Håber på svar, skriv gerne hvilken bog osv, i synes er bedst.
Evt, også om jeg skal starte med noget andet software.

mvh
Martin

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 30-06-02 04:28

Martin Hansen wrote:
> Jeg er lige pludselig blevet interreseret for programmering.
> Jeg har Visual 6.0 og den nye Delphi fra www.borland.com

Hvis du mener Visual C++ 6.0 har du ramt den rigtige gruppe. Delphi
bygger over Borland Pascal, og hører hjemme i pascalgruppen.

> Jeg har prøvet at følge nogle turtorials men går istå med det samme.
> Allerede når man bare skal lave et nyt ** et eller andet, aner jeg jo
> ikke hvor jeg skal trykke henne.

Det er IMHO smartere at lære selve sproget først, inden man går i gang
med alt det gejl Visual Studio og Delphi kan lave, dvs. skriv små
programmer til en konsol (DOS-prompten).

> Eller hvad .ccp står for. Lidt læring mangler jeg på diverse tuts.

Det er jeg ikke stødt på. Hvis du mener .cpp, så er det en C++ fil.

> Kender i nogle? Helst danske, de går lidt bedre igennem
> Eller findes der også danske 48kr. bøger på posthuset osv, ang C/C++
> programmering?

Jeg kender kun til en enkelt, og det er Kris Jamsa's hæfte til 69,-, men
den er dårlig. Brug hellere pengene på bogen "Accelerated C++" af A.
Koenig og B. Moo. Den er lidt dyrere, men den er det værd.

Inden du går ud og spenderer en mindre formue på bøger, bør vi nok høre
om du har prøvet at programmere før. Utroligt mange principper går igen
i de forskellige sprog, og de er som regel gode at kende inden man giver
sig i kast med mere eller mindre avancerede programmer (det bliver
*meget* nemt noget rod).

> Håber på svar, skriv gerne hvilken bog osv, i synes er bedst.
> Evt, også om jeg skal starte med noget andet software.

Som sagt: Accelerated C++ er genial til at lære fra sig. Den starter med
et meget lille program (5 linjer), og giver en grundig forklaring til
hver linje. Derefter bygger den gradvist mere på. Meget pædagogisk. Jeg
ved ikke om den kan bruges hvis man ikke har programmeret før (jeg havde
selv en del års programmeringserfaring inden jeg læste den), men jeg
tror det.

Held og lykke. Det er ganske sjovt at løse større problemer med
algoritmer, og se at det virker.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."