Dagtank
Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 29-06-02 19:36

Hej

Nogen der lige kan forklare mig fordele/ulemper ved at have en dagtank
til brændolie installeret???

Hilsen Bjarne

Fra : Børge Müller

Dato : 02-07-02 10:10

Dagtank bruges mest i større både (dem hvor selv Y1 er for lille et bevis).

Der er to overordnede mål:
Det første er at den olie der bruges "heavy fuel" er tyk som tjære, derfor
fylder man en mindre tank, som der opvarmes således at konsistencen nærmer
sig "standard diesel olie".
Det andet er at du kan få et renere brændstof i dagtanken, da den typisk
fyldes op fra den store tanks overflade (gennem filtre og vandudskillere),
således de urenheder der er bundfældet, samt det (kondens?)vand der ikke kan
undgåes i den store tank ikke suges op i dagtanken.

mvh
/Børge

Fra : Betina, Silje og Jen~

Dato : 18-07-02 23:09

Det bruges også af skibe der ikke bruger Heavy.. Man kan dræne dagtanken i
bunden, så man er helt sikker på at der ikke er kommet noget skidt med
igennem diverse filtre og centrifuger. Det er en fin måde at holde øje
medsit forbrug på.

Jens Lundgaard

Fra : Ivar Holm

Dato : 19-07-02 12:15

Måske har det undgået min opmærksomhed, men en væsentlig funktion af
dagtanken er også, at den anbringes højere end brændstofpumper / dyser /
ventiler. Der bliver således et naturligt flow, og man kan måske undgå at
installere den brændstofforpumpe som er nødvendig, hvis brændstoffet tages
direkte fra en bundtank.

Ivar Holm