Vedr. børn og dyr...
Fra : Lene C. Petersen

Dato : 29-06-02 17:37

Hej..

Jeg har bare et enkelt spørgsmål - hvor gamle skal børn være før man kan
anskaffe sig et dyr - f.eks en kat ? Jeg ved godt at det kan komme an på
hvor modent barnet er, men alligevel !!!!!!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-06-02 17:48

Lene C. Petersen <lcp@mailme.dk> wrote:
> [...]
> kan anskaffe sig et dyr - f.eks en kat ? Jeg ved godt at det kan
> komme an på hvor modent barnet er, men alligevel !!!!!!

jeg har haft kat siden min søn var spæd..... så imin bog handler det
udelukkende om hvad man selv synes.....
naturligvis skal barnet ikke have lov at gå i kattebakken eller maden....
men bakken kan sagtens "isoleres" så kun katten kan komme til den ( feks med
en plade i døråbningen som katten kan hoppe over men som bette bøv ikke kan
komme forbi) og maden kan serveres uden for rækkevidde ( afhængig af hvor
pernippen man er...) jeg foretrækker at fodre på gulvet ergo har jeg måtte
være ekstra opmærksom og fjerne små nysgerrige fingre.... men det er faktisk
ikke ret svært... hvis man ellers er konsekvent lærer ungerne hurtigt at det
er off limits......
lige som at hive i hårene og rykke i halen.....

dette forudsætter naturligvis at katten er forældrenes ansvar og ikke
barnets.....
hvis vi snakker om et dyr som barnet primært skal passe vil jeg mene omkring
8-9 års alderen... der begynder børn at være mere ansvarlige og tænke over
konsekvensen af deres manglende handlinger ( som at glemme at fodre og
sådan)..

min søn er 8 år nu og deltager i pasningen af vores 3 katte... han giver dem
mad og vand, dog ikke hver dag.... kattebakken er de voksnes ansvar*G*

--
knus sabina
Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-06-02 18:09

Lene C. Petersen wrote:
> [...]
> anskaffe sig et dyr - f.eks en kat ? Jeg ved godt at det kan komme an på
> hvor modent barnet er, men alligevel !!!!!!

Hej

Vi havde hund allerede inden vi fik børn. Vi har aldrig gjort et stort
nummer ud af det, bare sikret os at børnene er gode ved hunden.
Ligeså har vi holdt fast i at han har et fristed i sin kurv, hvor de
slet ikke må komme til ham, derudover har han aldrig halsbånd på så de
ikke kan slæbe rundt med ham. Det at han kan gå når han vil, gør at det
aldrig kommer til konflikter. Det er gået fint nu i 4½ år og det regner
vi da med fortsætter.

Hvis det er for at barnet skal have et dyr, er det nok meget individuelt
hvor gamle de skal være og måske en kat ikke er det bedste valg, da de
lever længe. En hamster kræver ikke så meget og er desuden natdyr, :læs
ikke så meget arbejde. Nogle af de mest velegnede kæledyr til børn er
tamme rotter, da de er meget lette at få et nært forhold til og så er
det dagaktive dyr. Ved at vælge et mindre dyr får I også et dyr, der
ikke lever så længe, læs: det er ikke dit problem så længe. Det lyder
måske lidt kynisk, men det er en realitet at børn skal være ret store
for at kunne bære ansvaret for et levende væsen, dermed er vi derhenne
at dyret bliver forældrenes ansvar.

Men ellers held og lykke med det.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : MM

Dato : 19-07-02 20:31

> Jeg har bare et enkelt spørgsmål - hvor gamle skal børn være før man kan
> anskaffe sig et dyr - f.eks en kat ? Jeg ved godt at det kan komme an på
> hvor modent barnet er, men alligevel !!!!!!

Som andre allerede har skrevet, så kommer det jo meget an på, om det skal
være barnets dyr, eller dit. Jeg synes faktisk at man som udgangspunkt skal
anskaffe sig et dyr som er forældrenes, for så undgår man at komme til at
hænge på noget, som man egentlig ikke gad, og ungerne undgår en evig dårlig
samvittighed, fordi de ikke var klar over, hvad det egentlig indebærer at
have et dyr. På den måde opnår man også, at barnet kan finde ud af, om det
at have et dyr, virkelig er noget det vil, eller blot er en dille barnet
har...
Held og lykke med det.
Knus Mia
p.s Hos os har vi både hund (Grand danois) og kat + heste, og har haft det
også inden sønnik blev født, og vi er ikke spor nervøse for, hvordan det
skal gå når han bliver større (han er nu knap 7 mrd)