Harddiske...hvilken af disse to er bedst ?
Fra : Hagman

Dato : 29-06-02 17:39

Hejsa NG.

Hvad er den bedste Harddisk af disse 2:

60 GB IBM Maxtor.
60 GB Seagate.

Med venlig hilsen,

Hagman.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 29-06-02 17:57

"Hagman" <hagman@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3d1de2d1$0$14569$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Hejsa NG.
>
> Hvad er den bedste Harddisk af disse 2:
>
> 60 GB IBM Maxtor.
> 60 GB Seagate.

Det afhænger af hvilke kriterier man har for begrebet "god" Seagate er mest
lydløs. Den udvikler muligvis knap så meget varme. Maxtor er lidt hurtigere.
IBM har jeg ingen erfaringer med. De sidste jeg har haft med at gøre var 60
GXP serien, og de er ikke stort bedre end den "gamle" 75GXP.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Martin K

Dato : 29-06-02 21:04

Hagman wrote:
> Hvad er den bedste Harddisk af disse 2:
>
> 60 GB IBM Maxtor.
> 60 GB Seagate.

Jeg har selv en Cuda IV 60 GB. Fed disk, hurtig lydløs og udvikler ikke ret
meget varme. Men igen det er et holdningspørgsmål - præcis på samme måde som
AMD <> Intel.

--
Martin K

Fra : Tinky Winky

Dato : 29-06-02 23:18

> [...]
ret
> meget varme. Men igen det er et holdningspørgsmål - præcis på samme måde

Jeg synes at der er større grund til at styre uden om IBM end AMD/Intel.
AMD/Intel CPU'er er begge rimelig stabile. Jeg er fx personligt rimelig
indifferent over for CPU valg, men foretrækker AMD pga. prisen på Intel.

Jeg er ikke sikker på at jeg ville bruge en GXP60 selvom jeg fik en gratis.
Måske som en eller anden form for ekstra disk.

Fra : Martin K

Dato : 30-06-02 14:42

Tinky Winky wrote:
> [...]
> AMD/Intel. AMD/Intel CPU'er er begge rimelig stabile. Jeg er fx
> personligt rimelig indifferent over for CPU valg, men foretrækker AMD
Jeg er ogås klart AMD-freak - men mest af politiske årsager frem for de
tekniske

> Jeg er ikke sikker på at jeg ville bruge en GXP60 selvom jeg fik en
> gratis. Måske som en eller anden form for ekstra disk.
Jeg er da fuldstændig enig... ville ikke eje sådan een...

--
Martin K

Fra : Michael Nielsen

Dato : 13-07-02 10:35

"Hagman" <hagman@stofanet.dk> wrote in message
> Hejsa NG.
>
> Hvad er den bedste Harddisk af disse 2:
>
> 60 GB IBM Maxtor.
> 60 GB Seagate.

Jeg har selv en 80 GB Segate Barracuda IV, og den er meget lydløs og bliver
heller ikke synderligt varm. Lige nu er den 34 grader og selv hvis jeg kører
programmer med stor disk aktivitet bliver den ikke meget varmere. Måske 2-4
grader.

Hastigheden skal jeg ikke kunne sige noget om, da min disk i øjeblikket
kører på bundkortets ATA33 controller :^(

--
Mvh.

Michael Nielsen
michael@mnielsen.dk

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 13-07-02 12:52

>Jeg har selv en 80 GB Segate Barracuda IV, og den er meget lydløs

>Hastigheden skal jeg ikke kunne sige noget om, da min disk i øjeblikket
>kører på bundkortets ATA33 controller :^(

Kan den ikke køre fuld speed når du bruger ATA33 controller. Der er
vist noget med at man alligevel ikke kan udnytte controllerens
hastighed fuldt ud. Hvor meget hastighed mister man eventuelt hvis man
kører med ata33 controller med ovennævnte harddisk.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 14-07-02 16:07

"ole hoj rasmussen" <ole.hoj.rasmussen@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Kan den ikke køre fuld speed når du bruger ATA33 controller. Der er
> vist noget med at man alligevel ikke kan udnytte controllerens

Umiddelbart vil jeg gætte på at disken under alle omstændigheder vil kunne
køre mere end 33 MB/s. Jeg har installeret en 40 GB Barracuda på et bundkort
med ATA100, og den kører mærkbart hurtigere end min egen disk.

Jeg tror ikke det er disken der er den begrænsende faktor.

> hastighed fuldt ud. Hvor meget hastighed mister man eventuelt hvis man
> kører med ata33 controller med ovennævnte harddisk.

Jeg har ikke prøvet at måle på det, men jeg kan helt klart mærke forskel på
hastigheden på om disken kører på ATA33 eller ATA100.

--
Mvh.

Michael Nielsen
michael@mnielsen.dk

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 14-07-02 19:45

> [...]
>med ATA100, og den kører mærkbart hurtigere end min egen disk.

>Jeg tror ikke det er disken der er den begrænsende faktor.
Følgende kan man læse i PC World nr 7 juni 2002:

"Men de fleste harddiske i dag understøtter Ultra DMA/100-standard
(også kaldet ATA/100), som giver overførselshastigheder på op til 100
megabyte i sekundet. I enkelte tilfælde kan den nye standard øge
hastigheden for dataoverførsel væsentligt, men i de fleste tilfælde
vil man ikke mærke nogen speciel forbedring af ydelsen."

Det er åbenbart lidt speget.

Det afhænger vist også af hvilket operativsystem man kører. Du har
vel testet begge harddiske med samme operativsystem....

>Jeg har ikke prøvet at måle på det, men jeg kan helt klart mærke forskel på
>hastigheden på om disken kører på ATA33 eller ATA100.
Man plejer jo godt nok at sige at praksis er det man bedst kan bruge
til noget frem for teori.

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 14-07-02 20:40

Ultra ATA/66 versus Ultra ATA/33 Comparison
May 16th, 2000

While we are not trying to downplay the need for the Ultra ATA/66
standard, we do think it needs to be looked at for what it is: a
standard, not a performance booster. While the implementation of the
Ultra ATA/66 standard does offer slight performance gains in current
drives; these gains are mainly due to the burst transfer rate of data,
and not the sustained transfer rates. If the requested data happens to
be in the cache memory of a hard drive, this data can be transferred
in bursts at up to 66 MB/s. This “burst” transfer of data provides a
boost for business type applications, where the odds that your next
requested block of data has already been pre-loaded into the drives
cache are greater.

If your application requires more data than can be fit into your hard
drives cache, or if the data requested is not preloaded into the cache
memory, then you drives data transfer rate will drop down to the
actual physical media transfer rate. Currently, this is below the even
the 33 MB/sec of the Ultra ATA/33 standard, although some of the newer
drives are fast approaching this threshold. In everyday use of your
computer, you will most likely encounter a combination of the above
two scenarios, so although you will notice a slight performance gain,
it won’t be quite as dramatic as the advertising on the box makes it
out to be.

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1237

Ifølge ovenstående artikel fra 16/5 2000 kunne harddiskene på det
tidspunkt ikke køre hurtigere end ata/33 hvis ikke dataene lå i
harddisk cachen.

Jeg tør ikke sige om de nyere harddiske kan køre hurtigere end ata/33
når dataene ikke ligger i harddisk cachen.