SSH i Redhat 7.3
Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 29-06-02 16:24

Hej.
Jeg har lige installeret Redhat 7.3 på en af mine computere.
Er her nogle der kan fortælle mig hvordan jeg fjernstyre den
med SSH fra en anden computer som kører Windows 2000?
mvh Rasmus

Fra : Martin Dalum

Dato : 29-06-02 16:58

Rasmus> Hej. Jeg har lige installeret Redhat 7.3 på en af mine
Rasmus> computere. Er her nogle der kan fortælle mig hvordan jeg
Rasmus> fjernstyre den med SSH fra en anden computer som kører
Rasmus> Windows 2000? mvh Rasmus

Du skal have fat i en ssh klient til din windows maskine. To eksempler
på sådan en er f.eks. SSH fra ftp://ftp.ssh.com/ og Putty fra
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html

--
Venlig hilsen / Regards from,
Martin Dalum

Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 29-06-02 22:34

fat i en ssh klient til din windows maskine. To eksempler
> på sådan en er f.eks. SSH fra ftp://ftp.ssh.com/ og Putty fra
> http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html

Ok.
Nu har jeg så installeret SSH, men hvad skal jeg gøre på min Redhat 7.3
computer ?
mvh Rasmus

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-06-02 23:58

"Rasmus Ladekjaer Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> wrote:

>Nu har jeg så installeret SSH, men hvad skal jeg gøre på min Redhat 7.3
>computer ?

Sørge for, at sshd er startet og tillader forbindelser fra dit
lokalnet. Det burde række til, at du kan logge ind med brugernavn
og password.

--
Allan

Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 30-06-02 12:17

> Sørge for, at sshd er startet og tillader forbindelser fra dit
> lokalnet. Det burde række til, at du kan logge ind med brugernavn
> og password.

Jeg er besværre total newbie hvad linux angår.
Hvordan gør jeg overstående ?
Jeg mener at der under installationen stop noget med nogle firewall regler
hvor SSH også stop der. Jeg kan ikke huske om jeg slog det til eller fra.
Hvor kan jeg se og eventuelt ændre det ?
mvh Rasmus

Fra : Alex Holst

Dato : 30-06-02 12:31

> Jeg er besværre total newbie hvad linux angår.

Saa bliver du noedt til at bruge noget tid paa at laere det. Start evt.
med SSLUG's Linuxboeger:

httpL//www.sslug.dk/linuxbog/

Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 30-06-02 13:10

> Saa bliver du noedt til at bruge noget tid paa at laere det. Start evt.
> med SSLUG's Linuxboeger:
>
> httpL//www.sslug.dk/linuxbog/

Mange tak for hjælpen.
http://www.sslug.dk/linuxbog/unix/bog/nem-firewall.html
Var alt hvad der skulle bruges.
mvh Rasmus

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-06-02 12:59

"Rasmus Ladekjaer Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> wrote:

>Jeg er besværre total newbie hvad linux angår.
>Hvordan gør jeg overstående ?

At se, om sshd er startet:
Du kan se alle processer, der kører, med kommandoen 'ps aux'.
Se, om der kører et program ved navn sshd eller lignende.
Hvis du er i en konsol, får du sikkert mere end en skærmfuld, men
du kan bladre tilbage med <shift><PageUp>.

At se, om sshd lytter på dit lokalnet:
Prøv fra en anden maskine. Hvis det ikke lykkes, skal du kigge
på, om du har nogle iptables-regler, der spærrer (kan ses med
'iptables -vL'), eller om der står noget i /etc/hosts.allow eller
/etc/hosts.deny.

Jeg kender desværre ikke noget til default-sikkerhedsniveau i
RedHat 7.3, men jeg gætter på, at der er åbent for ssh-adgang fra
lokalnet, men spærret fra Internettet.

--
Allan

Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 30-06-02 13:15

> [...]
>
> Jeg kender desværre ikke noget til default-sikkerhedsniveau i
> RedHat 7.3, men jeg gætter på, at der er åbent for ssh-adgang fra

Hej Allan.
Mange tak for en rigtig gost svar, som jeg da har lært en par kommandoer af.
der kører noget SSH (/usr/sbin/ssh) og jeg kan godt komme in fra en anden
computer.
mvh Rasmus