Windows programmering
Fra : Bo Lyders Pedersen

Dato : 29-06-02 16:36

Hej,

Jeg står overfor at skulle lave nogle mindre windows applikationer, og
kender intet til dette. Kender dog i forvejen c/c++ fra unix/linux miljø
(dog ikke GUI applikationer). Så er spørgsmålet hvilket værktøj jeg skal
benytte til dette. Jeg har begrænset valget til enten Visual C++ eller
Borland Builder. Umiddelbart virker det jo utroligt simpelt at lave selve
det visuelle design i builderen og binde kode til alle de events i forhold
til visual c++, men her synes jeg problemet er at der praktisk taget ingen
dokumentation findes i form af bøger eller lign. omkring brug af builderen.
Til gengæld virker det noget mere omstændigt at sætte det visuelle op i
Visual c++.

Hvad vil i anbefale mig at kaste mig over? Umiddelbart kan jeg godt lide at
man (vist) i visual c++ får fingrene noget mere ned under overfladen. Men
hvis man vil tilføje andre ting end lige standard knapper osv, hvordan gøres
dette så? Kan det add'es på en måde eller skal man til at kode noget råt Og
hvordan i builderen? Jeg kommer f.eks helt sikkert til at skulle bruge en
masse graftyper ala dem der findes i excel... skal jeg så ud og finde en
komponent særskilt til dette, eller ligger der en del med.

Forslag til bøger omkring disse emner (ikke omhandlende selve c/c++ sproget)
er også yderst velkomne

Bo Pedersen

Fra : Chris

Dato : 29-06-02 23:46

On Sat, 29 Jun 2002 17:35:51 +0200, "Bo Lyders Pedersen"
<lyders@it.dk> wrote:

>Hej,

Selv hej,

Det du skal gøre op med dig selv er følgende:
Vil jeg lade mine programmer være afhængig af et særligt visuelt
bibliotek, eller vil jeg lave det hårde kodearbejde med Window API og
til gengæld få nogle lettere programmer, som jeg selv er næsten 100%
herre over?

I virkeligheden er svært spørgsmål at svare på. Vil jeg springe over
hvor gærdet er lavest eller ej?

Vælger man at bruge det visuelle (det siger navnet da i hvert fald på
udviklingsmiljøet fra Microsoft) skal man dog være klar over, at det
er utroligt nemt at få en total indviklet kode jo længere den bliver.

Vælger man ren Window API så skal man være opmærksom på, at man skal
skrive rimelig meget kode for bare at få et almindeligt vindue frem.

For eller imod? Jeg har valgt den hårde måde mod til gengæld at have
mere magt over Windows kontrollerne.

Gid GTk+ var mere udbredt på Windows platforme. *suk*

Chris

Fra : Kent Friis

Dato : 30-06-02 00:06

Den Sat, 29 Jun 2002 22:46:10 GMT skrev Chris:

>For eller imod? Jeg har valgt den hårde måde mod til gengæld at have
>mere magt over Windows kontrollerne.
>
>Gid GTk+ var mere udbredt på Windows platforme. *suk*

Den kan vel statisk linkes? (Forudsat at GTK+ overhovedet findes til
windows?)

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Chris

Dato : 30-06-02 00:54

On Sat, 29 Jun 2002 23:06:22 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

>Den kan vel statisk linkes? (Forudsat at GTK+ overhovedet findes til
>windows?)

http://www.gimp.org/win32

Jo, det findes skam.
Men det noget knold på en Windows platform. Langsomt ad h... til.

Chris

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-07-02 18:17

"Chris" <dsl3353@vip.cybercity.dk> wrote

[snip]
> Vælger man at bruge det visuelle (det siger navnet da i hvert fald på
> udviklingsmiljøet fra Microsoft) ...

Blot for at undgå mulige misforståelser:
Da Visual C++ V1.0 blev frigivet, var navnet kraftigt misvisende:
- Det var ikke visuelt sådan som man på det tidspunkt kendte det i Visual
Basic
- Det var ikke C++ som det på det tidspunkt var beskrevet i ARM (f.eks.
ingen exception, template, multiple arv)

Siden hen, og især med V7.0 (.NET), er C++ understøttelsen blevet væsentlig
bedre.
Men visuelt, sådan som det kendes fra Visual Basic er det fortsat ikke.
Man kan håbe at der kommer understøttelse for WinForm i næste version (V7.1,
som formodentlig kommer omkring årsskiftet), og navnet Visual C++ vil så
være retvisende.

Borland C++Builder har en visual form designer som det kendes fra Visual
Basic og C#.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 06-07-02 22:37

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> Man kan håbe at der kommer understøttelse for WinForm i næste version
(V7.1,
> som formodentlig kommer omkring årsskiftet), og navnet Visual C++ vil så
> være retvisende.

Ja, mens vi venter må vi så kalde det:

Microsoft "Visual" "C++"

Bjarke

Fra : Christian Drivsholm

Dato : 10-08-02 22:05

Hej Bo

Det er ikke noget let valg; men jeg vil nok foretrække
Borland C++ Builder 6, som hviler på Delphi's enorme
succes!

Hilsen
Christian Drivsholm
Århus