Hærværk!
Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 28-06-02 17:40

Kære kolleger.

Jeg kunne godt tænke mig at spørge, hvordan
I håndterer hærværk.
Grunden til mit spørgsmål er, at jeg konsekvent
anmelder hærværk. Det skal siges, at jeg har
været en del ramt af hærværk, specielt de sidste
par måneder. D. 19/4 blev min postkasse+ stander
stjålet, vi fandt den ødelagt ca. 2 uger efter,
d. 12/5 blev den næste (og meget bedre) postkasse
vredet i stykker - og forleden nat var den så gal igen.
Det sidste har vi opklaret, fordi vi tilfældigvis
hørte "angrebet", og fordi vi tilfældigvis genkendte
en af synderne. De har været her for at undskylde,
og to af tre har betalt, den tredje kommer sikkert også.

Hvordan håndterer I sådanne tilfælde - eller er det bare
mig, der af uvisse årsager bliver terroriseret på denne måde?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Søren Friberg

Dato : 28-06-02 21:11

"Bodil Grove Christensen" < skrev i en meddelelse

> Jeg kunne godt tænke mig at spørge, hvordan
> I håndterer hærværk.

Hej Bodil!

Jeg kan ikke lide hærværk, men i denne gruppe tænker jeg jo lidt på det her
i skolesammenhæng. Den eneste gang jeg er blevet ramt har det næppe været
skolesøgende børn. Tænker du på, hvordan hærværk mere generelt skal takles i
skolen?

Venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 28-06-02 23:25

"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> skolesøgende børn. Tænker du på, hvordan hærværk mere generelt skal takles

Nej, jeg tænker på, når man som lærer i byen får
"uventet besøg", og ikke umiddelbart kan
finde synderen, som ikke efterlader sit visitkort.

Mvh.Bodil.

Fra : Søren Friberg

Dato : 28-06-02 23:51

"Bodil Grove Christensen" skrev i en meddelelse >

> Nej, jeg tænker på, når man som lærer i byen får
> "uventet besøg", og ikke umiddelbart kan
> finde synderen, som ikke efterlader sit visitkort.

Helt firkantet tillader jeg mig at opfatte det som som om bestemte elever
chikanerer dig privat gennem ulovligt hærværk? Det bør da klart anmeldes -
især hvis det kun drejer sig om skolesøgende børn. Selv har jeg dog ikke
engang været ude for "telefonfis".

Søren Friberg

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-06-02 16:59

> [...]
> især hvis det kun drejer sig om skolesøgende børn. Selv har jeg dog ikke

Tak, Søren. Det var bare lige den dér med anmeldelsen,
jeg lige skulle have konfirmeret. Jeg er blevet skældt huden
fuld af nogle forældre, fordi jeg har tilladt mig at anmelde
et hærværk mod min postkasse. De mente bestemt, at jeg
burde have talt med deres "håbefulde" pode først, evt. dem.
Men jeg anmelder konsekvent, og det agter jeg ikke at ændre.

Hvad mener I andre?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-06-02 17:55

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d1dd8cb$0$169$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> burde have talt med deres "håbefulde" pode først, evt. dem.
> Men jeg anmelder konsekvent, og det agter jeg ikke at ændre.

Hvis jeg bliver overfaldet af en elev eller han begår hærværk mod mine
ejendele, vil jeg - hvis jeg kender eleven -naturligvis snakke med ham
og hans forældre - men det vil absolut være med tanke på anmeldelse til
politiet hvis jeg ikke ved, hvem der står bag eller at snakken med
forældrene ikke giver resultater - jeg skal blot høre en gang fra et
forældrepar, der forsøger at bortforklare det med "drengestreger" eller
lignende og ikke har til sinds at betale erstatning, så falder
anmeldelsen prompte - så nemt er det. Vi skal naturligvis ikke udsætte
os for hverken hærværk eller overfald uden videre.

--
ahw

Fra : Søren Friberg

Dato : 29-06-02 19:15

"Arne H. Wilstrup" skrev i en meddelelse

> Hvis jeg bliver overfaldet af en elev eller han begår hærværk mod mine
> ejendele, vil jeg - hvis jeg kender eleven -naturligvis snakke med ham
> og hans forældre -

Det forhold at læreren måske også er hærværksudøverens lærer trækker mig i
retning af en hurtig anmeldelse. Det er nemlig voldsomt uheldigt at
sammenblande et løsningsforsøg af en åbenlys kriminel handling med ens
professionelle virke som lærer. Det er trods alt politiets/domstolenes
arbejdsområde - og normalt ikke lærerens.

Men taler vi om naboens søn, som aldrig før har gjort noget lignende, er det
nok en anden snak.

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-06-02 21:07

"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> professionelle virke som lærer. Det er trods alt politiets/domstolenes
> arbejdsområde - og normalt ikke lærerens.

Enig - men problemer af den art er at man virkelig skal have ganske gode
beviser førend der kan gøres noget -og en mindreårig elev vil stadig
kunne slippe "nådigt" fra handlingen -og så skal man altså have den
pågældende elev i klassen uden videre, medens man har en sådan sag
kørende og måske også derefter - det er nok ikke særlig holdbart i
længden.
Det er altså en afvejning af de foreliggende omstændigheder, men det er
bestemt ikke en sag med lette løsninger - især hvis det drejer sig om en
man er lærer for i det daglige.

> Men taler vi om naboens søn, som aldrig før har gjort noget lignende,
er det
> nok en anden snak.

Jovist!

--
ahw

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-06-02 19:01

"Arne H. Wilstrup" <ahw@_nospamahw.dk> wrote in message news:3d1e1365
> mig i

Jeg vidste ikke, hvem der havde gjort det i starten - og ved
det stadig ikke, og alene af den grund var en anmeldelse
på sin plads.

> [...]
> Det er altså en afvejning af de foreliggende omstændigheder, men det er
> bestemt ikke en sag med lette løsninger - især hvis det drejer sig om en

Heldigvis var den elev, som af flere tungtvejende årsager
kunne være synderen, ikke den rette at anklage.
Jeg skal fortsætte med at have den pågældende elev,
hvis det ikke ender med, at han tager 10.klasse andetsteds.

> er det

Problemet i den pågældende sag er lige så meget, at
faderen efterfølgende ringede og forlangte både
undskyldning og forklaring, og da jeg ikke ville tale
med ham i telefonen om det, begyndte han at true
mig med "sladder om mig i byen". Det fik mig til
at sige farvel og tak.
Den pågældende forælder har ry for at være noget
så genstridig og hidsig, hvilket desværre har givet
en arvelig effekt på mandlige efterkommere!

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-06-02 20:51

"Bodil Grove Christensen" skrev i en meddelelse

> Jeg vidste ikke, hvem der havde gjort det i starten - og ved
> det stadig ikke, og alene af den grund var en anmeldelse
> på sin plads.

Helt enig.

> [...]
> Den pågældende forælder har ry for at være noget
> så genstridig og hidsig, hvilket desværre har givet
> en arvelig effekt på mandlige efterkommere!

Som Arne H.W. så rigtigt skriver er der ingen lette løsninger. Mit
udgangspunkt er dog stadig, at du ikke skal agere dommer under nogen form
eller endsige foretage en efterforskning. Det er som jeg skriver tidligere
politiets og domstoleles arbejdsområde. Trods alt synes jeg tingene lettere
kan glide, hvis de rette efterforsker og dømmer. Du kan jo også tage fejl!
Måske er det her teori, for i et mindre samfund er f.eks. alle vist i
praksis dommere, som du vist selv antyder. Men principielt har en smadret
postkasse altså ikke noget med din lærergerning at gøre. Og jeg tror, det er
klogest at holde fast i den, hvilket du åbenbart også næsten har gjort.
Samtalerne bør du vel overlade til eferforskerne og selv holde dig til
pædagogikken

Jeg havde bestemt også anmeldt, bortset fra nytårsaften, naboens søn og alt
det der. Jeg har indtryk af at "højtider" fejres mere tydeligt på landet end
i byerne

Hilsen

Søren Friberg

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-06-02 21:07

"Bodil Grove Christensen" skrev i en meddelelse

> Jeg vidste ikke, hvem der havde gjort det i starten - og ved
> det stadig ikke, og alene af den grund var en anmeldelse
> på sin plads.

Helt enig.

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-06-02 22:25

Undskyld, tredje gang, men der sker ikke noget, sletter overflødige indlæg:

"Bodil Grove Christensen" skrev i en meddelelse

> Jeg vidste ikke, hvem der havde gjort det i starten - og ved
> det stadig ikke, og alene af den grund var en anmeldelse
> på sin plads.

Helt enig.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 05-07-02 19:58

"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Undskyld, tredje gang, men der sker ikke noget, sletter overflødige
indlæg:

Hvornår?

Poul

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-07-02 20:59

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Hvornår?

Altså nyhedsgruppen her virker ikke for mig, så jeg holder pause. Mine
indlæg bliver sendt op til et 2 døgn efter afsendelse og det er slet ikke
muligt at slette noget. TDC skriver noget om problmer med deres nesserver,
hvilket de har fuldstændigt ret i.

Søren Friberg