fjernelse af vabel?
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-06-02 17:05

Hej, jeg har fået mig en ordentlig plamage vabel lige mellem øjnene.
Jeg kan trykke og blive ved med at få en del vandvæske ud.

Er der en god måde at komme helt af med en besværlig vabel?

Fra : John Sahl

Dato : 28-06-02 19:51

Martin Jørgensen <digtekat@hotmail.com> wrote:
> Hej, jeg har fået mig en ordentlig plamage vabel lige mellem øjnene.
> Jeg kan trykke og blive ved med at få en del vandvæske ud.
>
> Er der en god måde at komme helt af med en besværlig vabel?

Ok, jeg er nysgerrig, hvordan bærer man sig af med at få en vabel
mellem øjnene?

Bortset fra det så er der en god metode her:

Desinficer vablen og området omkring den. Vablen punkteres med en
steril kanyle eller skalpel. Hullet skal være akkurat så stort at det ikke
lukker sig igen. Hullet skal placeres således at vablen dræner sig selv
når man går på foden. Når der sættes forbinding på, må der ikke være
lim på selve vablen, dette for ikke at rykke huden af når man fjerner
plasteret. Man må aldrig fjerne huden over en vabel.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Vind 25.000kr til at forsøde sommeren med.

Fra : N/A

Dato : 28-06-02 22:07

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-06-02 22:07

Martin Jørgensen <digtekat@hotmail.com> wrote:

> Aner jeg heller ikke. Og det er ikke sådan at det er en udbugling, men
> der bliver ved med at komme vandvæske ud, når jeg presser. Temmelig
> meget endda. Sammenholdt med at jeg har haft ømme øjne på det seneste,
> gætter jeg på at der ligger noget vabelagtigt noget her og "driller".

på mig virker det nærmest som om det er en dybtsiddende "bums".... jeg har
for nylig haft en lignende....
den starter som en øm "bule" hvor man nærmest forventer der vil komme en
bums... den kommer bare ikke....
istedet er der bare en bule..... når man trykker på den kan der komme noget
gennemsigtigt vædske ud... men det giver ikke den "tryk-splat" fornemmelse
en bums gør*G* det der kommer ud er lymfevæske... så vidt jeg er informeret
( fra en brandmand*G*) er det nærmest gennemsigtigt blod.......

da jeg havde min for nylig gjorde jeg det at jeg med mellemrum puttede gele
brinthoverilte på og lod det arbejde lidt... efter nogle dage gik den i sig
selv igen...

hvis det var en vabel ville der jo være en væskefyldt "blære" hvor du kun
skulle trykke blidt for at der kom noget ud af den.... lige umiddelbart
lyder det ikk esom om det er sådan en...

--
knus sabina
Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-06-02 12:55

On Fri, 28 Jun 2002 23:06:34 +0200, "Sabina Hertzum"
<sabina@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>en bums gør*G* det der kommer ud er lymfevæske... så vidt jeg er informeret
>( fra en brandmand*G*) er det nærmest gennemsigtigt blod.......

Ok ,tak for hjælpen. Jeg troede brintoverilte var farligt for huden,
men det må jeg hellere kigge på så. Kan man købe det i et supermarked,
og hvor henne står det så?

Tak for din hjælp.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-06-02 14:08

> [...]
>
> Ok ,tak for hjælpen. Jeg troede brintoverilte var farligt for huden,
> men det må jeg hellere kigge på så. Kan man købe det i et supermarked,

du kan købe det på apoteket... det er ssådan en lille type...
vi købte det til at rense ungernes sår med fordi det ikke svier så meget som
flydende brintoverilte....
fordelen ved gel er iøvrigt at det kan sættes på og bare få lov at arbejde
indtil det ikke kan mere... uden at det flyder ud over hele huden...

jeg har aldrig hørt om at det skulle være farligt for huden.... men det er
da ikke utænkeligt i store mængder....

Fra : Kat

Dato : 29-06-02 14:18

"Sabina Hertzum" skrev:

> jeg har aldrig hørt om at det skulle være farligt for huden.... men
det er
> da ikke utænkeligt i store mængder....

Før i tiden brugte man brintoverilte til at rense inficerede sår med
på hospitalerne. Man hældte det i større eller mindre mængder ned i
såret og lod det plaske/skumme lidt rundt, inden man fjernede det
igen.
Denne metode er man i midlertidligt gået bort fra, da man fandt ud af
at brintoverilten var vævstoksisk og dermed forringede sårhelingen.
Men i små _hjemmesår_ har det nok ikke den store betydning
--

/kat
---

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-06-02 14:34

Kat <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote:

> [...]
> at brintoverilten var vævstoksisk og dermed forringede sårhelingen.
> Men i små _hjemmesår_ har det nok ikke den store betydning

uh det lyder da også enormt ubehageligt.....
jeg bruger det selv mest til genstridige bumser og hudafskrabninger....

Fra : Kat

Dato : 29-06-02 14:55

"Sabina Hertzum" skrev:

> uh det lyder da også enormt ubehageligt.....

*GG*
Glemte vist lige at sige, at jeg kun kan tale ud fra sårrensninger,
når patienterne var bedøvet. Så det var nok ikke så slemt/ubehageligt.
Men så vidt jeg husker fra, da jeg fik lavet huller i ørene (der
rensede jeg også med brintoverilte), så gør det da ikke ondt!?
--

/kat
---

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-07-02 02:24

Jeg er nu begyndt at tænke på at jeg har hydrocephalus.
http://www.geocities.com/hydrocephalus_dk/Behandling.htm

Jeg har i flere år døjet med træthed, som ikke er blevet opdaget trods
utallige blodprøver.
Derudover har jeg haft problemer med synet, lys har været en problem
og jeg har ikke kunnet se langt.

Mit liv har været et helvede i 2½ år. Senest er jeg begyndt til
psykolog og på "humørpiller"

Jeg kan nikke genkendende til alle symptomerne faktisk. Blære
problemer har jeg i den forstand, at jeg ligesom dryp-tisser længe
efter jeg har været på toilet. Noget som er kommet i takt med
sygdommen her.

Jeg kan ikke koncentrere mig om noget.

Jeg håber virkelig at det her er det, som jeg har ledt efter i flere
år.

Jeg fandt ud af at jeg kan blive ved med at presse vand-væske ud
igennem området mellem øjnene.

Det må være det!.

Nu er det så bare det at min læge er på ferie til August, og jeg vil
egentlig gerne have svar nu! :)

VH
"Martin Jørgensen"

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-07-02 02:27

[...]

Undskyld hvis dette ryger ind 2 gange

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-07-02 02:50

Nu er det i øvrigt også weekend.
Er der ikke et sted, hvor man her i weekenden kan ringe og få svar på
lægelige spørgsmål?

På forhånd tak.

Fra : Jens Helby

Dato : 06-07-02 14:28

"Martin Jørgensen" <digtekat@hotmail.com> wrote in message
> Jeg er nu begyndt at tænke på at jeg har hydrocephalus.
> http://www.geocities.com/hydrocephalus_dk/Behandling.htm

Jeg har selv rygmarvsbrok (som ofte medfører hydrocephalus, dog ikke i mit
tilfælde) og jeg vil anse det som meget lidet sandsynligt at du skulle have
hydrocephalus medmindre du er i en af risikogrupperne (fx. lider af
rygmarvsbrok, eller slået hovedet ganske hårdt).

Desuden vil man normalt ikke kunne leve med hydrocephalus i 2½ år uden at
det udvikler sig i højere grad, men det ved jeg ikke om det også har gjort?

Anyway, jeg tror du skal forklare noget mere om din alder, helbredssituation
og hvad du ellers lider af før nogen har en levende chance for at vurdere om
du skulle have vand i hovedet, men umiddelbart lyder det ikke så
sandsynligt.

Mvh. Jens

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-07-02 15:23

On Sat, 6 Jul 2002 15:27:30 +0200, "Jens Helby"
<Jens@_Arg-fjern-dette_Helby.dk> wrote:

> [...]
>og hvad du ellers lider af før nogen har en levende chance for at vurdere om
>du skulle have vand i hovedet, men umiddelbart lyder det ikke så

Jeg er 24 år, har i 2 ½ år døjet med udtaget træthed, ondt/svie i
øjnene, dårligt syn, lysfølsomhed i øjnene, svimmelhed,
koncentrationsproblemer. Det værste er når jeg står op, så er det
helt slemt.

Jeg har fået taget en masse blodprøver som intet har vist.

Jeg finder det mærkeligt at jeg kan blive ved med at presse vand-væske
ud i området mellem øjnene(det øverste af næsen). Det må indikere en
eller anden form for vand i hovedet ville jeg da mene.

Siden som sporer mig ind på det:
http://www.geocities.com/hydrocephalus_dk/Symptomer.htm

Fra : Peter Græbe

Dato : 06-07-02 17:05

Martin Jørgensen <digtekat@hotmail.com> skrev:

> [...]

Undskyld jeg spørger, men er du sikker på, at rygmarvsbrok _ofte_
medfører hydrocephalus?

> [...]
> øjnene, dårligt syn, lysfølsomhed i øjnene, svimmelhed,
> koncentrationsproblemer. Det værste er når jeg står op, så er det

Er du flyttet til en anden bopæl umiddelbart inden symptomerne
begyndte at dukke op? Andet arbejde osv.

> [...]
> ud i området mellem øjnene(det øverste af næsen). Det må indikere en
> eller anden form for vand i hovedet ville jeg da mene.

Hydrocephalus er en intrakraniel lidelse, dvs. det foregår 'inde
i kraniet', uanset årsag i øvrigt. Dit aktuelle problem med at
der kan presses væske ud gennem huden øverst på næseryggen kan
næppe kobles til at stamme fra hydrocephalus. Det (dit aktuelle
problem) foregår på kraniets udside. Det er simpelthen ikke
anatomisk muligt (bortset fra efter et større hovedtraume, og det
har du jo ikke berettet om).
Overvej om ikke du på mandag skulle ringe til din egen læges
ferieafløser og enten få vedkommende til at kigge på næsen eller
få en henvisning til en dermatolog (hudlæge).
Det løser selvfølgelig ikke dine primære problemer, men da de har
stået på i mere end to år, er det vel heller ikke akut.

> Siden som sporer mig ind på det:
> http://www.geocities.com/hydrocephalus_dk/Symptomer.htm

Hm. Der er så mange fremmedord på den hjemmeside, at en
ikke-professionel må fortvivle. Men indholdet er absolut okay.

--
Peter Græbe

Fra : Jens Helby

Dato : 06-07-02 17:51

"Peter Græbe" <graebe@internet.dkX> wrote in message
> Undskyld jeg spørger, men er du sikker på, at rygmarvsbrok _ofte_
> medfører hydrocephalus?

Ja, det er jeg ganske overbevist om, såvidt jeg husker er det mellem 70 og
80% af myelomeningocele/rygmarvsbrok (som er den mest udbredte form for
spina-bifida) ramte der også lider af hydrocephalus.

Se evt. http://rygmarvsbrokforeningen.dk/hvad_er/rygmarv.htm hvor det også
bekræftes.

Mvh. Jens

Fra : Peter Græbe

Dato : 06-07-02 18:17

"Jens Helby" <Jens@_Arg-fjern-dette_Helby.dk> skrev:

> Ja, det er jeg ganske overbevist om, såvidt jeg husker er det mellem 70 og
> 80% af myelomeningocele/rygmarvsbrok (som er den mest udbredte form for
> spina-bifida) ramte der også lider af hydrocephalus.

O.k.
Jeg trak på min erfaring som neurokirurgisk sygeplejerske gennem
ti år. Jeg forlod branchen for 12 år siden.
I den periode blev en nyfødt med /synligt/ myelomeningocele
nnnormalt altid overført fra Fødeafdeling i X-by til
Rigshospitalet.
På det hospital jeg var, mindes jeg faktisk ikke at have passet
børn eller voksne med myelomeningocele som også havde en sekundær
hydrochefalus.

Jeg burde nok ikke have blandet mig i debatten, da jeg faktisk
stadig ikke kan se nogen sammenhæng mellem den oprindelige
spørgers problem og så de efterfølgende gætterier.

> Se evt. http://rygmarvsbrokforeningen.dk/hvad_er/rygmarv.htm hvor det også
> bekræftes.

Ja. Det er en fornuftig hjemmeside. Tingene er forklaret på
dansk.

--
Peter Græbe

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-07-02 23:24

In article <sohciusfgml0jr2uhfcac07vd9f6cbf7vo@4ax.com>,
> [...]

> og jeg har ikke kunnet se langt.
>
> Mit liv har været et helvede i 2½ år. Senest er jeg begyndt til

Din forklaring lyder mere som om at du ikke dyrker tilstrækkeligt med
udendørs motion. Det øger livsglæden, man kan tåle lys, blover gladere,
får svedt dårligdomme ud, og øget imunforsvaret. Derudover fjerner det
trætheden såfremt man ikke overtræner.