Canon LBP4 Plus gav stød
Fra : Jacob og Ellen

Dato : 28-06-02 12:53

Hej,

Jeg baksede lidt med min printer for at få den stå helt plant og fik i den
forbindelse fat i metallet underneden. Da jeg baksede videre kom min arm til
at røre en radiator, så jeg fik et gevaldigt stød. Hvad kan dette skyldes?
Jeg tvivler på at jeg fik 220V, men jeg fik nok til at føle mig temmelig
rundtosset.

Jacob

Fra : Karl Kaas Laursen

Dato : 28-06-02 13:03

<snip>
> [...]
> Jeg tvivler på at jeg fik 220V, men jeg fik nok til at føle mig temmelig
<snip>

Det skyldes sjov og ballade med stelforbindelser, jordforbindesler og
netstøjfiltre. Du har ikke haft direkte galvanisk kontakt med
netspændingsforsyningen, men hvis nogle apparater er lavet, så de forventer
en jordforbindelse, og man så ikke anvender jordforbindelse, så skal man
være opmærksom på, hvordan man vender stikket i kontakten. I stik med jord
skal fase og nul vende rigtigt i forhold til hinanden og jord i alle
aparater tilstluttet den samme fase, ellers kan du opleve stødet. Jeg vil
ikke komme ind på den teoretiske forklaring, for det kræver særlige
forudsærninger, som ikke foreskrevet at besidde i denne NG.

Mit råd: Prøv at vende stikket i kontakten. Hvis det ikke hjælper, så er der
noget galt med dit udstyr, vil jeg tro.

--
Mvh.
Karl Kaas Laursen

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 28-06-02 13:27

<SNIP> en teknisk forklaring på stød =)

Vil det sige, at hvis man har jordet sit udstyr, så er det ligegyldigt
hvilken vej man vender stikket?
Og hvis man ikke har jordet, så kan man (muligvis) undgå stød ved at vende
det?

/Thomas

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 28-06-02 14:15

"Thomas Worm Madsen" <ormen@ormens.dk> wrote in message
> <SNIP> en teknisk forklaring på stød =)
>
> Vil det sige, at hvis man har jordet sit udstyr, så er det ligegyldigt
> hvilken vej man vender stikket?

De stik jeg kender med jord, kan kun vende på een måde...

Peter Brandt Jørgensen
www.peterbj.dk (Nu over 800 vitser!!!)

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 28-06-02 15:09

> De stik jeg kender med jord, kan kun vende på een måde...

Ja det er vi da enige om =) Men nu er der jo også andre måder at jorde det
på. Jeg ville gerne jorde mit rackskab, og der har jeg ikke tænkt mig at
bruge et netstik til

/Thomas

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 28-06-02 15:10

> De stik jeg kender med jord, kan kun vende på een måde...

Ja nu glemte jeg lige at nævne de stik som har jord i siderne og ikke som en
'pind'. Dem kan man også vende forkert.

/Thomas

Fra : Peter T.

Dato : 28-06-02 14:29

"Karl Kaas Laursen" <kk@karlos.dk> wrote in

> [...]
> I stik med jord skal fase og nul vende rigtigt i forhold til hinanden
> og jord i alle aparater tilstluttet den samme fase, ellers kan du

Indenfor min branche (teaterbranchen) er standarden nærmest stik af schuko-
typen, hvor Jord sidder som to "slæder" på hver sin side af stikket,
diagonalt med nul/fase pindene. Så med disse, kan man snildt "vende"
stikket forkert, hvor det er umuligt med LK-typen. Men det tager alligevel
(og heldigvis) overgangsspændingen med sig. Så det du fortæller om at
nul/fase skal vende rigtigt, stiller jeg mig uforstående overfor, da jeg
aldrig har hørt det.
I hvilke situationer kan man komme ud for dette?

--
Mvh. Peter T.

Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
Gør dig selv en tjeneste; spil Sudden Strike

Fra : Karl Kaas Laursen

Dato : 28-06-02 23:05

<snip>
> I hvilke situationer kan man komme ud for dette?
<snip>

Alle situationer, hvor der er et netstøjfilter i apparaterne. I din branche
er det måske mest projetører og den slags, det handler om, og her er der
ingen problemer. Men jeg har haft samme problem som Jacob, og da hjalp det
at vende stikke til computerskærmen. Da fik jeg stød af en forstærker (med
to netstøjfiltre - begge stellet). Ved brug af jord er der specificeret,
hvordan nul og fase skal være, så man evt. kan benytte nulling i sit
apparat.

Fra : Peter T.

Dato : 28-06-02 23:42

> [...]
> af en forstærker (med to netstøjfiltre - begge stellet). Ved brug af
> jord er der specificeret, hvordan nul og fase skal være, så man evt.

Det du fortæller mig der, anede jeg faktisk ikke. Tak for oplysningen. :)

Fra : Peter C

Dato : 28-06-02 18:15

> Mit råd: Prøv at vende stikket i kontakten. Hvis det ikke hjælper, så er
der
> noget galt med dit udstyr, vil jeg tro.

HOLD DA KÆ.. Det virker !!!

Jeg har en kaffemaskine med "stål-look" og det summer i fingrene når man
rører ved den.
Eller dvs. det gjorde det indtil jeg vendte stikket

Jeg er MEGET imponeret

>Jeg vil ikke komme ind på den teoretiske forklaring, for det kræver særlige
>forudsærninger, som ikke foreskrevet at besidde i denne NG.

Årrrhhh...sig det nu !

MVH Peter C.

Fra : Kim S. Poulsen

Dato : 28-06-02 15:05

On Fri, 28 Jun 2002 13:53:26 +0200, "Jacob og Ellen"
<1764943m001@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Jeg tvivler på at jeg fik 220V, men jeg fik nok til at føle mig temmelig

Du har fået et stød pga at kondensatorer i strømforsyningen, de er
stellet (jordet) i den ene ende. Max kapacitet fra 220V er svjh.
4.7nF hvilket er ufarligt, men ret ubehageligt.
En jordledning vil som nævnt i tråden hjælpe.
Mvh. Kim S. Poulsen

Fra : Karl Kaas Laursen

Dato : 28-06-02 23:08

<snip>
> Du har fået et stød pga at kondensatorer i strømforsyningen, de er
<snip>

Eller i netstøjfiltret. Så vidt jeg kan se. Jeg har selv bygget min
hifi-forstærker, og problemet opstod, da jeg efter et par års brug monterede
et netstøjfilter i den.

Fra : Kim S. Poulsen

Dato : 29-06-02 00:19

On Sat, 29 Jun 2002 00:08:24 +0200, "Karl Kaas Laursen" <kk@karlos.dk>
wrote:

> [...]
>
>Eller i netstøjfiltret. Så vidt jeg kan se. Jeg har selv bygget min
>hifi-forstærker, og problemet opstod, da jeg efter et par års brug monterede

Ja. Jeg har 'jordet' mit udstyr til en radiator, hvilket samtidig
fjernede noget brum i højtalerne.
Mvh. Kim S. Poulsen