VI for viderekomne
Fra : Tom Frank

Dato : 28-06-02 08:15

Hej,

Er der nogen som kan anbefale en god VI bog for viderekomne eller en
hjemmeside man har beskrevet VI's dybereliggende funktioner. Det jeg er på
udkig efter er funktioner som kan kryptere filer i editor og eksempler på
mere advanceret brug af VI editoren end dem man typisk kan finde i begynder
håndbøger.

Mvh Tom Frank

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-06-02 08:46

Tom Frank wrote:
> [...]
> mere advanceret brug af VI editoren end dem man typisk kan finde i begynder

Hvis du bruger VIM:

:help

Fra : Leo Laursen

Dato : 28-06-02 15:46

Fri, 28 Jun 2002 09:45:39 +0200, skrev Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no>:

> Hvis du bruger VIM:
>:help

Eller hvis man er ligeså håbløs som jeg
:h

Jeg har Vi IMproved VIM af Steve Qualine.
Egentlig tror jeg at du vil kalde den "begynder håndbog".
Der er mere om at bruge vim, end jeg nogen sinde får brug for, men ikke
meget man ikke lige så let kan finde i den indbyggede hjælp.
Der er et kapitel om funktioner og scripting i vim, hvilket jeg gætter
på er det du efterlyser. (ca 30 sider).

Konklusion: brug vim's hjælpefuktion og google

Leo
--
Flug 's Law:
   When you need to knock on wood is when you realize

Fra : DUdsen

Dato : 28-06-02 11:32

http://www.vim.org har en række links
--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 28-06-02 16:26

DUdsen <dudsen@gjk.dk> writes:

> http://www.vim.org har en række links

BTW: VIM i den nye redhat har fået en vane med at cache ens
filposition, sådan at næste gang filen åbnes, så står man hvor man
stod, da man lukkede den ned. Det er smadderirriterende, når man har
gennemrettet tolv filer og bagefter opdager en fejl i linje 1 i dem
allesammen. Hvor slår man det fra?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-06-02 16:42

Peter Dalgaard BSA wrote:

> [...]
> stod, da man lukkede den ned. Det er smadderirriterende, når man har
> gennemrettet tolv filer og bagefter opdager en fejl i linje 1 i dem

Det ved jeg så ikke, men 'g' hopper til toppen af filen. Prøv at kigge i
/usr/share/vim/vimrc eller dokumentationen hertil...

/Rasmus

It may be the only innovation in Windows (CTRL-ALT-DELETE was
not invented by MS).
- Hans Reiser

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 28-06-02 16:59

Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> writes:

> Det ved jeg så ikke, men 'g' hopper til toppen af filen. Prøv at kigge i
> /usr/share/vim/vimrc eller dokumentationen hertil...

Her gør den det nu ikke, men 'gg' gør (og '1G' har selvfølgelig altid
virket i alle vi varianter, men er lige den tand for bøvlet...) Tak
for tippet.

(og "unset viminfo" ser ud til at kunne eliminere misfeaturen)

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-06-02 17:01

Peter Dalgaard BSA wrote:

> Her gør den det nu ikke, men 'gg' gør (og '1G' har selvfølgelig altid
> virket i alle vi varianter, men er lige den tand for bøvlet...) Tak
> for tippet.

Hov, sådan gør den også her - jeg er åbenbart ikke klar over, hvad jeg
taster

/Rasmus

Man invented language to satisfy his deep need to complain.
-- Lily Tomlin

Fra : Leo Laursen

Dato : 29-06-02 07:25

28 Jun 2002 17:59:23 +0200, skrev Peter Dalgaard BSA

> (og "unset viminfo" ser ud til at kunne eliminere misfeaturen)

vim -i NONE
er vist det samme (læser ikke viminfo-filen).
Når jeg tester med :registers er de tomme. Det ville jo egentlig være
rart at kunne styre det mere specifikt, så man kunne genbruge indholdet
af registrene.

Leo
--
I always wake up at the crack of ice.
      -- Joe E. Lewis

Fra : Leo Laursen

Dato : 29-06-02 08:36

Sat, 29 Jun 2002 06:24:59 +0000 (UTC), skrev Leo Laursen
<l.laursen@mail1.stofanet.dk>:

> vim -i NONE

Måske er følgende source'et fra vimrc_example, eller indført et eller
andet sted i vimrc.
#v+
autocmd BufReadPost *
\ if line("'\"") > 0 && line("'\"") <= line("$") |
\ exe "normal g`\"" |
\ endif
#v-

Det skulle ihvert tilfælde sætte cursor'en ved sidste position ('0)

Leo
--
* gb notes that fdisk thinks his cdrom can store one terabyte
   -- Seen on #Linux

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-06-02 17:02

Peter Dalgaard BSA wrote:

> BTW: VIM i den nye redhat har fået en vane med at cache ens
> filposition, sådan at næste gang filen åbnes, så står man hvor man
> stod, da man lukkede den ned. ...

Sådan har det været i hele RH 7.x serien. Fed feature men YMMV.

> ... Det er smadderirriterende, når man har
> gennemrettet tolv filer og bagefter opdager en fejl i linje 1 i dem
> allesammen. Hvor slår man det fra?

Put en 'set viminfo=' i din .vimrc fil. Men hvad er der i øvrigt
i vejen med...

for file in fil1 fil2 fil3 fil4
do vim -s <(echo -n "1G") $file
done

eller...

for file in fil1 fil2 fil3 fil4
do vim -s <(echo ":1s/noget/noget andet/g";echo :x) $file
done

Vim er fedt.

-Claus

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 28-06-02 17:28

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> [...]
>
> eller...
>
> for file in fil1 fil2 fil3 fil4
> do vim -s <(echo ":1s/noget/noget andet/g";echo :x) $file

Mjo. Men

vi ch*

og så :wn mellem hver fil er noget enklere.

Faktisk var fejlen at jeg ikke havde være konsistent med at sætte ':'
i overskriften:

$ grep '# Cha' ch*
ch01.R:# Chapter 1: Basics
ch02.R:# Chapter 2: Probability and Distributions
ch03.R:# Chapter 3: Descriptive statistics and graphics
ch04.R:# Chapter 4: One- and two-sample tests
ch05.R:# Chapter 5 Regression and correlation
ch06.R:# Chapter 6: ANOVA and Kruskal-Wallis
ch07.R:# Chapter 7: Tabular data
ch08.R:# Chapter 8: Power and the computation of sample size
ch09.R:# Chapter 9 Multiple regression
ch10.R:# Chapter 10 Linear models
ch11.R:# Chapter 11 Logistic regression
ch12.R:# Chapter 12 Survival analysis

så det var kun *nogle* af filerne der skulle rettes,
resten skulle bare checkes.

Jaja, der er snedigere metoder....

Fra : Kim Hansen

Dato : 28-06-02 20:34

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> vi ch*
>
> og så :wn mellem hver fil er noget enklere.

Hvad med:
vi +1 ch*

Jeg kan ikke selv teste da min vi ikke hukser positioner.

> Jaja, der er snedigere metoder....

perl -pi -e's/^(# Chapter \d+) /$1: /' ch*

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-06-02 21:27

Kim Hansen wrote:

> vi +1 ch*
>
> Jeg kan ikke selv teste da min vi ikke hukser positioner.

Det kan jeg: Det virker kun for den første fil.

-Claus

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-06-02 17:07

Tom Frank wrote:

> [...]
> udkig efter er funktioner som kan kryptere filer i editor og eksempler på
> mere advanceret brug af VI editoren end dem man typisk kan finde i

Jeg tror ikke, at der findes nogen bøger om avanceret vi. Så den bedste
måde at lære vim på er nok at læse de (elendige) :help sider. Bladr dem
igennem og prøv de forskellige options og se, om der er nogen, der kan
hjælpe dig i dit arbejde.

Jeg lover dig at indsatsen betaler sig.

-Claus