AMD XP 1900+ i Soltek SL75-KAV, 133mhz SDR~
Fra : Ingolf

Dato : 28-06-02 00:44

Hej

Har netop bestil en AMD XP 1900+ cpu, som skal udskifte min gamle 800mhz
duron, som sidder i et Soltek SL 75-KAV motherboard. Boardet er godkendt til
xp 1900+, og er af revision F1.

Jeg har i øjeblikket en 512mb klods 133mhz sdram klods i maskinen. Så vidt
jeg har læst til mig, skal jeg ikke skifte rammen, da motherboardet
alligevel ikke kan arbejde med hurtigere ram end 133 mhz, og slet ikke
understøtter ddr ram, kun SDRAM. Ret mig hvis feg tager fejl.

Er der noget specielt jeg skal huske ved inst. af den nye cpu, udover en god
klat kølepasta ;)

Skal jeg ændre på spænding eller andet?

Jeg vil som det første sætte
DIP SW1 (Ext freq. ) til alle OFF, så bus kører 133mhz, fsb med 266mhz, og
pci 33mhz.
DIP SW2 (multiplier) til 12x (12*133=1596 mhz)

Eller skal jeg holde mig til 200 mhz fsb til at starte med? (har læst at
flere har brændt deres xp cpu af ved forkerte fsb inst.)

Jeg har set mig omkring i "kølerland", og alle de kølere som findes idag, er
lige så store som den "Silent Saturn"(auto control) jeg har nu (18db) Den
køler min 800 mhz til 48-52 grader celsius, så jeg har valgt ikke at
bestille en køler, da jeg ser det for unødvendigt. Denne køler jeg har nu er
sat til max 1400 mhz cpu'ere. Jeg kan følge med temp i bios, når jeg inst
den, og jeg regner ikke med den kommer over 55 grader. Jeg har en ekstra
måler (et inde/udendøres termometer, som jeg kan placere nede i kernen af
køletårnet og aflæse dens overflade temp) Lige nu er der 42 grader.

Nogen der har erf. med køling af disse cpu, og var det overhovedet
nødvendigt at skifte køler?

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 28-06-02 09:32

> Er der noget specielt jeg skal huske ved inst. af den nye cpu, udover en god
> klat kølepasta ;)

Det er en god idé at have en BIOS der understøtter XP'en.

> Skal jeg ændre på spænding eller andet?

Sæt den til default i BIOS. Lav evt. en clear CMOS mellem CPU
installationerne.

> [...]
>
> Eller skal jeg holde mig til 200 mhz fsb til at starte med? (har læst at
> flere har brændt deres xp cpu af ved forkerte fsb inst.)

Det kan være en god idé at starte blidt med 200FSB, så du opdager
mangelfuld køling o.lign. i tide.

> [...]
> køler min 800 mhz til 48-52 grader celsius, så jeg har valgt ikke at
> bestille en køler, da jeg ser det for unødvendigt.

Mit gæt på en temperatur med XP'en, når duronen bliver 52, er omkring
75 grader. Så vær meget opmærksom på temperaturen når du tænder.
Ind i BIOS og bliv der i 10 minutter og overvåg temperaturen. Det kan
da godt tænkes at det vil fungere, men du skal ikke være af den nervøse
type.

Køleren burde kunne holde duronen på en lavere temperatur, men
eftersom den ikke gør det, skal du være ekstra opmærksom med
din nye CPU.

XP'en (1900+ palomino core) producerer omkring dobbelt så meget varme som en
duron 800. (68W vs. 35W full load).

mvh
Jeppe Seidelin Dam