NT eller XP ??
Fra : Peter Nielsen

Dato : 27-06-02 20:01

Hejsa.. Jeg sidder her og undrer mig... Jeg har Windows XP ver. 5.1 men hvis
jeg laver en:
Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT")
Så siger den at jeg har:

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1)

1 ting er.. hva er det dersens Mozilla.. Har altid undret mig... og 2..
hvorfor siger den at jeg har Windows XP ??

Findes der en løsning til at finde den rigtige ??

/Peter Nielsen

Fra : René Jensen

Dato : 27-06-02 21:20

Peter Nielsen wrote:
> 1 ting er.. hva er det dersens Mozilla.. Har altid undret mig... og 2..
> hvorfor siger den at jeg har Windows XP ??

Mener du ikke: "...hvorfor siger den IKKE at jeg har Windows XP?" -I så
fald så Windows 2000 og XP bygget på en vidreudvikling af Windows NT
kernen, som er helt anderledes programmeret end eksempelvis Windows
95/98/ME ... hint: derfor skal man installere Windows 2000/XP drivere,
og ikke Windows 9x/ME drivere :)

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Peter Nielsen

Dato : 27-06-02 21:52

Ja men hvordan kan jeg så regne ud at det er XP de kører... eller 2000 for
den sags skyld ???

/Peter Nielsen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 27-06-02 21:59

Peter Nielsen wrote in

> Ja men hvordan kan jeg så regne ud at det er XP de kører... eller 2000
> for den sags skyld ???

frit fra hukommelsen:

Windows 2000: Windows NT 5.0
Windows XP: Windows NT 5.1

:)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Peter Nielsen

Dato : 27-06-02 23:00

Takker...
Hva hedder NT så ?? Og hva hedder 95, 98 og ME ??

/Peter Nielsen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 27-06-02 21:34

Peter Nielsen wrote in

> [...]
>
> Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1)
>
> 1 ting er.. hva er det dersens Mozilla.. Har altid undret mig...

der står Mozilla for at fortælle, at IE er bygget på det (pioner)
arbejde der blev lagt i den første browser med grafisk brugerflade.
Det er sådan en slags "cadeu" til de oprindelige udviklere.

:)

PS: hvis du installerer .Net framework/runtime på din PC, så vil din
user-agent streng komme til at ligne denne:

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; .NET CLR 1.0.3705)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 27-06-02 21:37

Jesper Stocholm wrote in news:Xns923AE597BFC17spamstocholmdk@
192.38.208.81:

> [...]
> arbejde der blev lagt i den første browser med grafisk brugerflade.
> Det er sådan en slags "cadeu" til de oprindelige udviklere.

og så er det vel også en måde for "content-servers" at forvisse sig
om, at de kan forvente nogenlunde den samme opførsel ved de af deres
kunder, der har en Mozilla-streng i deres agent-id. Hvis nogen kan
huske så langt tilbage, så var der engang at PC'er blev solgt som
"IBM-compatible" ... og hvis man spurgte venner om, hvilken ny pc man
skulle købe, så fik man altid at vide, at "den i hvert fald skal være
IBM-kompatibel".

.... jeg tror, at det er lidt det samme med Mozilla-tingen ...

:)