Fejl ved installation af Red Hat Linux 7.3~
Fra : Jonny Jensen

Dato : 27-06-02 16:46

Hej NG!

Jeg har forsøgt at installere Linux på en af mine maskiner, uden held.
Boot-skærmen kommer fint nok frem, når jeg starter op fra CD, men når jeg så
trykker enter, læser den forskelligt hardware ind, blandt andet USB,
Harddiske og CD-rom drev og TCP protokoller. Men derefter fryser den ved
følgene beskeder (som er de nederste på skærmen efter dne er frosset:

Ext2-fs: unable to read superblock
cramfs: wrong magic
FAT: unable to read boot sector
isofs_read_super: bread failed, dev=09:00, iso_blknum=16, block=32
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 09:00

Hvad betyder det? Defekt CD eller hvad?

Jonny.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 27-06-02 16:49

Skal lige huske at nævne at jeg ved MEGET lidt om linux.....

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 28-06-02 19:50

"Jonny Jensen" <a@b.com> wrote in

> [...]

Jeg ville mene at CD'en er syg.

Mvh. NKJensen

Fra : Jonny Jensen

Dato : 29-06-02 08:45

> Jeg ville mene at CD'en er syg.

Det troede jeg også først, men jeg har haft dem udlånt til en kammerat i
går, og han fik det installeret fra dem uden problemer

Mit CD-drev skulle også være OK, det har kørt perfekt hidtil med WinXP.

Jonny.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 29-06-02 09:06

"Jonny Jensen" <a@b.com> wrote in

> Det troede jeg også først, men jeg har haft dem udlånt til en kammerat i
> går, og han fik det installeret fra dem uden problemer
>
> Mit CD-drev skulle også være OK, det har kørt perfekt hidtil med WinXP.

Der kan godt være forskel på CD-drev. Jeg havde et som virkede perfekt
med fabriksfremstillede CD'er men som var ret følsomt over for
hjemmebrændte CD'er. Og CD-RW kunne det slet ikke klare.

Men noget helt andet er at du bruger ADSL, ser det ud til.

Så behøver du ikke andet end en boot-floppy for at installere RedHat.

Det ser også ud til at du kører Windows. Derfor bør du kigge her:

http://mirrors.sunsite.dk/redhat/7.3/en/os/i386/dosutils/rawritewin/

Der kan du hente et program "rawwritewin.exe", som kan skrive såkaldte
".img" filer på en floppy. Bemærk at du skal have diskio.dll filen med
også.

Den .img fil, du skal bruge, hedder:

http://mirrors.sunsite.dk/redhat/7.3/en/os/i386/images/bootnet.img

Læg den i samme dir som rawritewin.exe

Når du så har en floppy klar skal du boote på den.

Vælg DHCP eller dit IP nummer, sprog osv.

Vælg http-server:

mirrors.sunsite.dk

Vælg bibliotek:

redhat/7.3/en/os/i386/

Så installerer du fra server uden at brænde en eneste CD.

Mvh. NKJensen

Fra : Jonny Jensen

Dato : 30-06-02 12:52

> Der kan godt være forskel på CD-drev. Jeg havde et som virkede perfekt
> med fabriksfremstillede CD'er men som var ret følsomt over for
> hjemmebrændte CD'er. Og CD-RW kunne det slet ikke klare.

Ganske korrekt, men min server, som skulle have styresystemet installeret,
kan fint læse andre brændte, samme mærke medie og brændt med samme
hastighed.

> Men noget helt andet er at du bruger ADSL, ser det ud til.
>
> Så behøver du ikke andet end en boot-floppy for at installere RedHat.
>
> Det ser også ud til at du kører Windows. Derfor bør du kigge her:
[SNIP]
> Så installerer du fra server uden at brænde en eneste CD.

Men jeg har ikke noget OS på serveren mere, så skal jeg installe det igen,
og så installere fra online? Kommer til at tage en evighed, og under alle
omstændigheder, selv med KUN bootdisk til Linux, og ingen medie i drevet,
vil den starte installationen op i text mode

Den dør simpelthen ved det tidligere oplyste sted, hver gang.

Har prøvet en mediacheck, som den heller ikke ville nå til, uden at stoppe
der igen. På min kammerats maskine, som nu kører linux, virker det fint, og
den fortæller også at cd'en er OK

Alt mit hardware burde være kompatibelt med linux.

Jonny.

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 29-06-02 11:05

Jonny Jensen wrote:

> [...]
> går, og han fik det installeret fra dem uden problemer
>
> Mit CD-drev skulle også være OK, det har kørt perfekt hidtil med WinXP.

Jeg har haft lignende problemer.
Har du prøvet at køre "mediacheck" ?
Jeg fik fejl - på en anden computer: ingen problemer.
Udskiftede CD-drevet uden resultat.
Hos mig endte det med, at windows gav meddelelse om defekt ram.
Efter udskiftning af ram, virkede det.
--
med venlig hilsen Preben
http://kittelmann.dk

Fra : Jonny Jensen

Dato : 30-06-02 12:55

> Har du prøvet at køre "mediacheck" ?

Jeps, ingen problemer der, når jeg kører den på en anden maskine. På min
server fryser den imidlertid inden den når til at chekke mediet.

> Jeg fik fejl - på en anden computer: ingen problemer.
> Udskiftede CD-drevet uden resultat.
> Hos mig endte det med, at windows gav meddelelse om defekt ram.
> Efter udskiftning af ram, virkede det.

Har prøvet at tage først den ene, så dne anden ram blok ud. Har prøvet med
en tredje, fra en anden maskine, og alle tra ramblokke i forskellige sokler
i motherboardet :-/

Det lader ikke til at jeg skal have mig en dedikeret Linux Counter-Strike og
firewall server

Jonny.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-07-02 09:06

Jonny Jensen wrote:

> Hvad betyder det? Defekt CD eller hvad?

Det kunne lugte af DMA problemer på CDROM drevet.

Redhat har fået den (skøre) idé at køre DMA
på CDROM drevet under installationen som standard,
med mindre drevet står på en liste i kernen som
drev, der ikke understøtter DMA.

Jeg har haft problemer med dette på rigtigt
mange maskiner.

Når man booter fra cd'en skal man i stedet
for at trykke enter skrive:

linux ide=nodma

og så trykke enter.

Så kører den godt nok heller ikke DMA på harddisken,
men det er kun under installationen.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Morten Liljeberg

Dato : 03-07-02 15:37

On Thu, 27 Jun 2002 17:46:12 +0200, Jonny Jensen wrote:

> [...]
> isofs_read_super: bread failed, dev=09:00, iso_blknum=16, block=32
> Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 09:00

Prøv at starte med mem=111M

Jeg havde samme problem da jeg skulle installere en RH7.3

Der er noget på Redhats bugzilla om det, kan bare ikke huske hvor.

Morten