Ø: Kommentarer til konfiguration af ny pc
Fra : Jesper Brogaard

Dato : 27-06-02 13:05

Jeg skal have ny pc og vil være glad for konstruktive kommentarer til
konfigurationen. Specielt er jeg lidt usikker på valg af bundkort og ram.

Computeren skal primært bruges til redigering af analog video og lyd med
output til DVD-R og CD-R.
Spil (3D som 2D) er sekundært og vil ikke blive brugt særlig ofte.

Jeg har følgende stumper i tanke:

Processor Intel Pentium 4, 2,26GHz, In-a-box, 512KB Cache, 533MHz
FSB
Bundkort ASUS P4B533-E, i845E chipset, RAID, Firewire
Ram 2 stk. 512 MB Performance Memory PC2100 DDR266
Harddisk 2 stk. Western Digital Caviar WD1200JB 120GB, 7200RPM, 8MB
cache, IDE
DVD-drev Pioneer 106S, 16x DVD, IDE, slot-in
DVD-brænder Pioneer DVR-A04, IDE
Grafikkort Hercules 3D Prophet AIW 8500 Radeon DV, PCI
Lydkort Terratec 6Fire 24/96, PCI

Diskettedrev ?
Højttalere Jazz J9902 Speaker Set 5.1 Dolby Digital Surround
Tastatur Logitech Internet Navigator Keyboard, model 2001 USB
Mus Logitech Optical Wheel Mouse Bulk (ikke trådløs)
Scanner ScanJet 5400C Flatbed 2400x2400dpi 48bit Parallel/USB
Mikrofon ? (bordmodel - forslag modtages gerne)
Software Microsoft Windows XP Home Edition upgrade

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by mail)

Fra : Carsten Matzon

Dato : 27-06-02 14:15

> [...]

> FSB
> Bundkort ASUS P4B533-E, i845E chipset, RAID, Firewire

Bundkort virker som en fin ide.Skide stabilt og ingen problemos med at OC'e
.... =)

> Ram 2 stk. 512 MB Performance Memory PC2100 DDR266

Køb dig noget PC2700 istedet...

> Grafikkort Hercules 3D Prophet AIW 8500 Radeon DV, PCI

PCI?.Du mener forhåbenligt AGP.PCI er forældet så du skal have dig et AGP
kort.

Mvh

Carsten

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 27-06-02 15:00

"Carsten Matzon" <carsten@xxx.matzon.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Køb dig noget PC2700 istedet...

Hvad er forskellen? Asus bundkortet understøtter PC2100 og PC1600.

> PCI?.Du mener forhåbenligt AGP.PCI er forældet så du skal have dig et AGP
kort.

Naturligvis. Min fejl. Hercules kortet er AGP 2X/4X.

Fra : Carsten Matzon

Dato : 27-06-02 15:10

> Hvad er forskellen? Asus bundkortet understøtter PC2100 og PC1600.

Hastigheden...Men kan se P4B533 ikke understøtter PC2700 ram.Måske P4S533
ville være bedre så?

Mvh

Carsten

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 27-06-02 15:26

> Hastigheden...Men kan se P4B533 ikke understøtter PC2700 ram.Måske P4S533
> ville være bedre så?

....som ikke understøtter ATA133 Raid og Firewire IEEE 1394. Skal ikke bruge
det lige nu, men det er måske rart at ha' i fremtiden. Hercules grafikkortet
understøtter Firewire, men den port kan jo kun bruges til DV video.

Findes der tests eller sammenligninger af de forskelleige typer ram?

Er det i øvrigt de rigtige ram-typer (og fabrikat) jeg har valgt til
bundkortet?

Fra : Carsten Matzon

Dato : 27-06-02 15:27

> [...]
grafikkortet
> understøtter Firewire, men den port kan jo kun bruges til DV video.

Raid er måske GEIL ved video redigering... =)

> Findes der tests eller sammenligninger af de forskelleige typer ram?

Helt sikkert.Prøv at søge på google.com.Forskellen er nok ikke voldsom men
kommer jo an på med hvilke øjne man ser det..

> Er det i øvrigt de rigtige ram-typer (og fabrikat) jeg har valgt til
> bundkortet?

Kender ikke mærket.Men tror ikke du får de store problemer.Du skal jo ikke
OC'e helt vildt...

Carsten

Fra : -=Madsen=-

Dato : 27-06-02 15:30

<---------------------->
> Hastigheden...Men kan se P4B533 ikke understøtter PC2700 ram.Måske P4S533
> ville være bedre så?
<---------------------->

Jeg ville holde mig til det første mb. med Intel chipset, uden at starte en
stor diskution vil jeg mene Intel chipset er bedre og meget mere stabilt end
SIS chipset

Det er jo også lige gyldigt med pc2700 ram, med mindre manden vil overclokke

PC2700 ram passer nu fint i P4B533, at Intel skriver deres chipset er til
PC1600 eller PC2100 er sikkert fordi de mener deres prosessere ikke skal
overclokkes, men der for kan man sagtens bruge hurtigere ram som PC2700
eller PC3200 til Intel chipset

Fra : Carsten Matzon

Dato : 27-06-02 15:39

> [...]
en
> stor diskution vil jeg mene Intel chipset er bedre og meget mere stabilt

Sidder her med et P4S533 og jeg har ingen problemer.Og så nægter jeg at tro
på et Intel Chipset er mere stabilt end mit.Tror det er en gammel myte at
Intel bare er bedst... =)

> Det er jo også lige gyldigt med pc2700 ram, med mindre manden vil
overclokke

Huh?.Du har da en større båndbredde med PC2700

> [...]
> PC1600 eller PC2100 er sikkert fordi de mener deres prosessere ikke skal
> overclokkes, men der for kan man sagtens bruge hurtigere ram som PC2700

Joh men så vil hans MB da ikke understøtte det.

Carsten

Fra : -=Madsen=-

Dato : 27-06-02 16:38

<----------------->

> Huh?.Du har da en større båndbredde med PC2700

> Joh men så vil hans MB da ikke understøtte det.

<-------------------------------->

Ja rigtigt nok at PC2700 har en støre båndbrede men den har du ikke noget at
bruge til hvis du ikke overclokker.

Jeg mener at

PC1600 ram køre 100 Mhz og da det er DDR ram gir det en fsb på 200 Mhz.
(2x100)

PC2100 ram køre 133 Mhz. som gir en fsb på 266

På et MB med Intel chipset kan man godt OC. Mit Abit IT7 kan clokkes op til
250 Mhz her gir PC3200 også op da det kun køre 200Mhz.. , pc2100 er kun
beregnet til at køre 133mhz så hvis man vil OC. skal man ha nogen
bedre/hurtigere ram , og ja selvfølgelig skal man da købe det hurtiste
ram efter pengepung..

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 27-06-02 20:24

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> beregnet til at køre 133mhz så hvis man vil OC. skal man ha nogen
> bedre/hurtigere ram , og ja selvfølgelig skal man da købe det hurtiste

Tak for jeres deltagelse, begge to. I taler meget om ocerclocking. Er det
noget jeg skal kaste mig ud I? Gi'r det så meget at det er værd at gøre?
(Skal som sædvanlig selv samle computeren og er ikke bange for at kaste mig
ud i noget nyt, men jeg vil heller ødelægge noget).

Nu skal jeg springe fra en P2 233MHx 224 MB til en P4 2,26GHz 1GB, så jeg
vil sikkert blive tilfreds med hastighedsforøgelsen under alle
omstændigheder.

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by email)