Storsejl med 'løs fod'
Fra : Richard Chisnall

Dato : 27-06-02 11:08

Jeg har lige fået et nyt storsejl der har 'løs fod', dvs. den sidder ikke i
hulkehlen på bommen, men kun med et slæde i skødebarmen. Det skulle være
moderne, har jeg fået at vide.

Jeg kan forestille mig at det bliver meget nemmere at totte den på langs, da
der ikke er friktion fra bommens hulkehl, men er der andre fordele/ulemper
jeg skal være opmærksom på?

/Richard

Fra : Jan T Pharo

Dato : 07-07-02 15:08

Thu, 27 Jun 2002 12:07:30 +0200, Richard Chisnall;
<afeo2g$1i2m$1@news.cybercity.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Jeg har lige fået et nyt storsejl der har 'løs fod', dvs. den sidder ikke i
>hulkehlen på bommen, men kun med et slæde i skødebarmen. Det skulle være
>moderne, har jeg fået at vide.

Det er også traditionelt, det er netop sådan på vores skib fra 1906.

>Jeg kan forestille mig at det bliver meget nemmere at totte den på langs, da
>der ikke er friktion fra bommens hulkehl, men er der andre fordele/ulemper
>jeg skal være opmærksom på?

Hvis storskødet ikke sidder lige ved skødebarmen, kan det blive for stor
bøjning på bommen, navnligt ved ukontrolleret bomning (vores bom har
knækket en gang af den grund. Nu er der en ny bom, og skødeet er nærmere
skødebarmen).

--
/jan
(snart på vej til Thurøbund!)

--
/jan
news postings should be followed up in news