Solbriller med UV filter
Fra : Lars H. Andersson

Dato : 27-06-02 07:26

Er der nogen i gruppen som kender et sted hvor jeg kan købe solbriller med
UVfilter og en størrelse som kan sidde udenpå almindelige briller med
styrke.
Jeg har set en TV udsendelse, hvor en af fiskerne havde nogle på, som
nærmest lignede et par beskyttelsesbriller dog bare som solbrille med
skyggeklapper i siden.
Helst i hovedstadsområdet eller via e-handel.
med venlig hilsen
Lars A.

Fra : Torkil Adsersen /AM

Dato : 27-06-02 08:13

Jeg har købt et par "Snowbee" solbriller, som kan bruges uden på et par
almindelige briller i Hunters House på HC Ørstedsvej. De kostede ca. 110
kr.

Med venlig hilsen

Torkil Adsersen

Fra : Troels Jerrik Sørens~

Dato : 27-06-02 09:09

Fra : Troels Jerrik Sørens~

Dato : 27-06-02 09:13

> Mig bekendt stoppe alle solbriller for UV stråling. Det er en gang salgsgas at reklamere med
at der er UV filter i solbriller. Almindeligt glas stopper uv stråling da men ikke bliver solbrændt
gennnem vinduet.

Fra : Anders Lindgaard

Dato : 28-06-02 21:12

> at der er UV filter i solbriller. Almindeligt glas stopper uv stråling da men ikke bliver solbrændt
> gennnem vinduet.

nu er det jo en sandhed med modifikationer at glas stopper uv, jeg kan da fortælle at ved lange tur på min gamle mc iført helhjelm er jeg blevet solbrændt gennem visiret den klare version
samt at flere piloter er blevet solskoldet på underarmen gennem sideruden i cokpittet.

Fra : Brian C

Dato : 28-06-02 22:31

"Anders Lindgaard" <anders.lindgaard@hansen.as> skrev i en meddelelse

> [...]
solbrændt gennem visiret den klare version
> samt at flere piloter er blevet solskoldet på underarmen gennem sideruden

Er det ikke også plexiglas?
mig bekendt stopper det ikke UV på samme måde som alm, glas

mvh. Brian

Fra : Per Herholdt

Dato : 28-06-02 22:51

Brian C wrote:
> [...]
> salgsgas at reklamere med
>
> Er det ikke også plexiglas?
> mig bekendt stopper det ikke UV på samme måde som alm, glas

Glas stopper ikke for UV. Gartnere bliver solbrændte i drivhuset (med alm.
glas) og fotgrafer sætter Uv-filter foran objektivet for at undgå UV-slør
selvom der er 5 lag glas eller mere for lyset at pasere.
--
MVH Per

To start press any key --- where is the any key??

Fra : Brian C

Dato : 28-06-02 23:40

"Per Herholdt" <per.herholdt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Glas stopper ikke for UV. Gartnere bliver solbrændte i drivhuset (med alm.
> glas) og fotgrafer sætter Uv-filter foran objektivet for at undgå UV-slør
> selvom der er 5 lag glas eller mere for lyset at pasere.

kan du komme med dokumentation for at glas ikke stopper UV, jeg har i min
tid som krybdyrholder læst i flere bøger at UV, ikke trænger igennem glas.
grunden til disse oplysninger, var at krybdyrene ikke skulle få det for dem
livsvigtige UV, og at det også er derfor man skulle bruge særlige kvartsglas
i solarier

mvh. Brian

Fra : Per Herholdt

Dato : 29-06-02 14:08

Brian C wrote:

> [...]
> skulle få det for dem livsvigtige UV, og at det også er derfor man
> skulle bruge særlige kvartsglas i solarier

Jeg leder efter dokumentation og vender tilbage.
Indtil nu ser det ud til at der er enighed om at glas bremser for UV.
Mest for UV-B og -C, mindre for UV-A

Fra : Erik Tveskov

Dato : 27-06-02 10:31

> Jeg har købt et par "Snowbee" solbriller, som kan bruges uden på et par
> almindelige briller i Hunters House på HC Ørstedsvej. De kostede ca. 110
> [...]

Hej Torkil
Er dine briller også polariserende?
Hilsen Erik

Fra : Torkil Adsersen /AM

Dato : 27-06-02 12:11

Ja mine solbriller er polariserende

Med venlig hilsen

Torkil Adsersen
Skoletjenesten
Arbejdermuseet
Rømersgade 22
DK-1362 København
Tel: +45 33 93 25 75 Fax: +45 33 14 52 58
www.arbejdermuseet.dk - www.worklab.dk - www.migration-identity.org
__________________________________________________________________________________
Særudstillinger - Temporary exhibitions:
26.01.02 - 29.12.02: En Arbejderfamilies Kunstsamling - An Art-Collecting
Working-Class Family
20.04.02 - 04.08.02: Klaus Albrectsen - Venstrefløjens satiriker/Klaus
Albrectsen - Satirical Drawings
HJEM TIL DIN HISTORIE - HOME TO HISTORY

Fra : Henrik Erichsen

Dato : 03-07-02 10:47

> [...]
> Lars A.
>
>  I har alle tildels ret, dog med modifikationer, UV-A er den skadelige del af UV strålerne, den del
der forårsager at ting bag et vindue falmer, og ting mister farve. Men uv-A gør dig ikke brun.
UV-B derimod er de stråler der giver farven på huden, men også skader øjnene, og det er de stråler
dine solbriller skal beskytte mod, det er faktisk lovpligtigt idag. så uv-a og uv-b findes i alle solbriller.
Med hensyn til fotografering, bruger fotografer i Danmark ikke UV filter for at fjerne noget slør, de gør
det for at beskytté deres optik mod ridser, man kan bruge et tilsvarende glas der hedder Clear Glass.
Fordelen ved UV glasset, er at hvis du skal fotografere i de tyndere luftlag, eks. på skiferien, ungår
du et magenta (Rødligt) farvestik på dine film forårsaget af UV stråling.

Det optimale til fiskeri er selvfølgelig et par Polaroid (Polarizerende) solbriller for at fjerne reflekser.

Henrik Erichsen